ontevreden over eigen advocaat

Wandjina
Topic Starter

ontevreden over eigen advocaat

#1 , 08 jul 2014 10:29

Naar aanleiding van een lang lopend proces tegen de architect van mijn woning ben ik zeer ontevreden over de prestaties van mijn advocaat. Volgens ons heeft hij z'n werk echt niet naar behoren gedaan en ons slecht geïnformeerd waardoor dit een zeer dure aangelegenheid geworden is. Waar kan ik verhaal halen tegen mijn eigen advocaat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Roeland

#2 , 08 jul 2014 10:33

Bij de stafhouder, maar verwacht er maar niets van... Tenzij het bijzonder extreem is, wordt er niets aan gedaan en kost het je alleen maar extra geld...

cesto

#3 , 11 okt 2014 10:08

Waarom zou het via de stafhouder extra geld kosten?

Reclame

Ilenae

#4 , 11 okt 2014 12:17

Via de stafhouder is het gratis, tenzij je uiteraard zelf een andere advocaat aanstelt om jouw belangen daar te bepleiten. Verwacht hier inderdaad niet veel. Als jouw advocaat niet werkt volgens jouw verwachtingen, draag je het dossier best over naar een andere advocaat.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 okt 2014 12:43

Wat ik me afvraag en niet begrijp is of jullie u advocaat niet controleert en met hem overleg pleegt .

Drie beroepen moet je altijd controleren.

1/ de advocaat

2/ de boekhouder

3/de bank
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ilenae

#6 , 12 okt 2014 21:22

Wat ik me afvraag en niet begrijp is of jullie u advocaat niet controleert en met hem overleg pleegt .

1/ de advocaat
2/ de boekhouder
3/de bank
Lijkt me correct. Zij doen hun werk, en doen dingen in onze plaats - maar de eindverantwoordelijkheid hebben we zelf.

Jenik

#7 , 17 okt 2014 15:55

1/ de advocaat

2/ de boekhouder

3/de bank

EN MAKELAAR - BEHEERDER

basejumper

#8 , 18 okt 2014 12:01

er is natuurlijk wel een probleem :

Om te kunnen controleren heb je zelf competentie en kennis nodig.
En het is net omwille van dat gebrek aan competentie dat je nood hebt aan :

een advocaat, een boekhouder, een bankier, een arts, een makelaar....
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Roeland

#9 , 27 okt 2014 15:21

Omdat de kans bijzonder groot is dat je dan van de advocaat waarover je ontevreden was nog een bijkomende ereloonnota krijgt...

Heb het zelf ook meegemaakt... Afrekening van een advocaat die niet klopte (verplaatsingen waarvan ik zwart op wit kon aantonen dat ze niet hadden plaatsgevonden, uurtarieven die niet klopten met het overzicht van tarieven dat ze hadden meegegeven, ...) Klacht ingediend bij stafhouder, die zou 'bemiddelen' en dan kregen we een bijkomende ereloonnota... dan hadden we de keuze tussen slikken en betalen of een andere advocaat aanstellen/betalen om de eerste aan te klagen...

Goedkoopste optie is altijd betalen...

patjebrussel

#10 , 28 okt 2014 07:36

Omdat de kans bijzonder groot is dat je dan van de advocaat waarover je ontevreden was nog een bijkomende ereloonnota krijgt...

Heb het zelf ook meegemaakt... Afrekening van een advocaat die niet klopte (verplaatsingen waarvan ik zwart op wit kon aantonen dat ze niet hadden plaatsgevonden, uurtarieven die niet klopten met het overzicht van tarieven dat ze hadden meegegeven, ...) Klacht ingediend bij stafhouder, die zou 'bemiddelen' en dan kregen we een bijkomende ereloonnota... dan hadden we de keuze tussen slikken en betalen of een andere advocaat aanstellen/betalen om de eerste aan te klagen...

Goedkoopste optie is altijd betalen...
Een 'bijkomende' ereloonnota ??? van wie en voor wat ?
De nieuwe advocaat die zichzelf en zijn klant respecteert kan daar toch iets aan doen zeker ? Of niet ?
Ik ken alleszins een zaak waar het gepruts werd afgenomen van die advocaat, die stuurde een 'ereloonnota' van 1 milj. Befr. de nieuwe advocaat en stafhouder hebben dat eventjes in orde gebracht hoor. die bewuste advocaat werd later geschorst wegens ander gepruts en gezever.

Roeland

#11 , 28 okt 2014 09:00

De advocaat was zogezegd 'vergeten' bepaalde prestaties aan te rekenen dus kregen we nog een 'afsluitende' ereloonnota...

Nieuwe advocaat zijn weer bijkomende kosten he... De kans dat het gepruts van een advocaat wordt "aangepakt' is bijzonder klein of het moet (zoals ws in jouw voorbeeld het geval was) al bijzonder bont gemaakt worden...

cesto

#12 , 10 dec 2014 09:56

Ik had ook de prestaties en de afrekeningen van mijn advocaat betwist, onder andere bij de stafhouder die mij snel antwoordde dat hij zou tussenkomen. Wat hij schreef/zei tegen de advocaat weet ik niet, maar uiteindelijk legde mijn advocaat me uit dat er een systeemfout :lol: op het kantoor was opgetreden waardoor sommige prestaties dubbel aangerekend werden. Die posten werden dus geschrapt van de afrekening, en ik moest minder betalen.
De tussenkomst van de stafhouder kan dus wel een veschil maken, maar dat hangt volgens mij ook af van de stafhouder zelf én van de advocaat. Als je een klacht indient tegen de ster van de balie kan je moeilijk verwachten dat de stafhouder maatregelen zal nemen tegen hem. Uit ervaring denk ik dat veel van de discretionaire macht van de stafhouder afhangt.

Sirkii

#13 , 10 dec 2014 13:41

Naar aanleiding van een lang lopend proces tegen de architect van mijn woning ben ik zeer ontevreden over de prestaties van mijn advocaat. Volgens ons heeft hij z'n werk echt niet naar behoren gedaan en ons slecht geïnformeerd waardoor dit een zeer dure aangelegenheid geworden is. Waar kan ik verhaal halen tegen mijn eigen advocaat?
Wat wil je hem/haar exact ten laste leggen ? Mogelijks had je verwacht dat de advokaat de technische verdediging op zich ging nemen doch bij zulke procedures worden altijd (dure) expertises opgelegd door de rechter op basis waarvan advocaten conclusies kunnen schrijven. Veelal gaat de tegenpartij dan niet akkoord (of is het advies van de expert niet wat je'r van verwachtte) zodat je advocaat dan maar naar de rechter kan stappen om (weer op uw kosten) een tegenexpertise te vorderen. Etc. Dit loopt idd zeer snel op qua kosten. In België (en vele andere landen) is gelijk hebben één ding doch gelijk krijgen al eens een utopie wegen de kosten van't procederen (en de traagheid van de molen)

grietjes hulp

#14 , 19 mar 2016 20:41

Na een rechtszaak die al zes jaar aansleept, en maar steeds geen duidelijke afloop kent, zou ik de stafhouder van de orde waar mijn advocaat bij is
willen vragen, de zaak te onderzoeken. Maar wie en hoeveel betaal je zo'n stafhouder? De eiser of de ander partij? Kan er nu eindelijk eens duidelijkheid komen? Dank voor uw antwoord.

mava105

#15 , 20 mar 2016 08:49

Door hier allemaal door elkaar te kletsen wordt dit een rommeltje waaruit niemand nog wijs raakt, zeker als er dan nog kapers van het topic bijkomen. Ik denk dat de oorspronkelijke TS reeds zijn antwoord heeft gekregen, en nieuwe klanten met dezelfde vraag beginnen best een eigen topic.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”