Burgerlijke partij bij rechtszaak oplichting

Drizzle
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Denderleeuw

Burgerlijke partij bij rechtszaak oplichting

#1 , 01 aug 2007 21:20

Hallo iedereen,

Ga hier ook even mijn verhaal posten in de hoop wat wijzer te worden. (Hopelijk staat het in dit gedeelte op zijn plaats, anders gelieve te verplaatsen aub)
Het is een lang verhaal geworden, dus al op voorhand bedankt aan iedereen die de moeite doet om het te lezen en voor de eventuele antwoorden.

Zal beginnen met de voorgeschiedenis:

Eind 2004 zie ik op Ebay een gsm, meer bepaald een Nokia 7610, voor de prijs van 250 euro.
De verkoper biedt er tientallen aan onder het mom dat hij deze inkoopt in grote aantallen in het buitenland en ze hierdoor aan deze prijs kan verkopen. Hij heeft ook meer dan 100 goede kritieken, dus ik beslis erop in te gaan.
Ik krijg een mail met betalingsgegevens en doe een overschrijving.

De levering blijft echter uit. Na 2 weken mail/telefoneer ik hem hierover en krijg als uitleg dat er een plots sterfgeval was in zijn familie en hun zaken hierdoor vertraging hebben opgelopen. Intussen krijg ik van Ebay een mail dat de verkoper wegens klachten is geschorst. Weer contacteer ik hem hierover en krijg als uitleg dat ook hij dit betreurt maar dat hij er alles gaat aan doen om de situatie recht te zetten. Ik probeer er nog even mijn vertrouwen in te houden. Dit gaat zo nog enkele weken door. Het excuus verandert intussen wel naar: "de vrachtwagen zit vast aan de grens omdat er problemen zijn met de papieren en dit is voor mij ook een geval van overmacht".

Ik geef de hoop op een levering op, verzoen me met het feit dat ik opgelicht ben en ga op zoek naar andere slachtoffers. Blijkt dat er nog tientallen andere zijn in dezelfde situatie en in navolging van sommigen van hen ga ik ook klacht indienen bij de politie.
Aanvankelijk dacht ik dan ook alles kwijt te zijn, maar 1 van mijn medeslachtoffers wijst me op het feit dat ik ook bij Ebay een claim kan indienen en zo een stuk van mijn geld kan recupereren.
Zo gezegd, zo gedaan en na de nodige bewijzen te hebben overgemaakt, krijg ik ergens in mei 2005 van hen de bevestiging dat mijn klacht is aanvaard en ze overgaan tot terugbetaling van 202 euro (nl het maximum van 230 - 28 euro dossierkosten). Dit verzacht de pijn toch enigszins en mijn werkelijk verlies verkleint hierdoor tot 48 euro.

Vanaf dan hoor ik van de zaak niets meer, tot in juni 2006. Ik krijg dan plots een schrijven van de Lokale Reserche Gent, Unit Gauwdiefstallen waarin staat dat zij de zaak aan het onderzoeken zijn. Ze hebben gemerkt dat ik een bedrag op de rekening van de oplichter heb gestort en gaan er vanuit dat ik ook een benadeelde ben, maar hebben geen weet van een klacht en vragen hierover een vragenlijst in te vullen. Ik geef hen alle informatie opnieuw door en vul bij eventuele opmerkingen in dat ik van Ebay een schadevergoeding van 202 euro heb gekregen.
Vanaf dan wordt het weer stil.

Wat me brengt bij het heden:

Enkele dagen geleden krijg ik opnieuw een brief van het Parket van de Procureur des Konings te Gent. Hierin staat dat er betreffende deze zaak een terechtzitting is vastgesteld van de correctionele rechtbank op 21/09/2007 ten laste van Y.C. wegens oplichting.

Vervolgens staan er enkele aandachtspunten, waaronder punt a):

"wat de schadevergoeding betreft
Indien u wenst dat de rechtbank over de vergoeding van de door u geleden schade uitspraak zal doen, dient u zich op voormelde zitting persoonlijk of via een advocaat burgerlijke partij te stellen (indien u zich reeds brugerlijke partij gesteld heeft bij de onderzoeksrechter, dient u uw vordering voor de rechtbank te bevestigen). De door u gedane klacht is ter zake niet voldoende.
Het is belangrijk alle documenten mee te brengen die uw schade kunnen bewijzen.
Indien u verzekerd bent, is het aan te raden uw verzekeraar te contacteren.
Als u reeds een advocaat heeft geraadpleegd, is het aangewezen met haar of hem opnieuw contact op te nemen."


Dit roept nu eigenlijk een massa vragen bij me op:

Om te beginnen valt die zitting pal in mijn verlof. En aangezien ik toch niet naar het buitenland ga, heb ik wel tijd om daar naartoe te gaan. (Al was het maar als toeschouwer omdat ik eigenlijk enorm nieuwsgierig ben hoe zo'n rechtszaak verloopt)
Maar mag ik dat eigenlijk wel bijwonen als ik mij geen burgerlijke partij stel?

En over dat burgerlijk partij stellen: hoe gaat dit in zijn werk?
Maar misschien is het belangrijker om eerst te vragen: heeft dit naar jullie mening wel zin?
Want volgens mijn logica kan ik nog enkel aanspraak maken op die 48 euro. Maar als ik hiervoor een advocaat moet inschakelen, dan ben ik meer kwijt aan hem dan dat ik ermee win. Of kan ik meer gaan eisen dan die 48 euro en de kosten van mijn eventuele advocaat en andere kosten ook op die persoon gaan verhalen? Of ik heb ik helemaal geen advocaat nodig? Maar wat als er dan nadien nog zittingen volgen, dan kan ik waarschijnlijk zelf niet meer gaan, is dat dan zinvol?

Goh, ik weet eigenlijk totaal niet wat ik ermee moet aanvangen. Wat adviseren jullie mij in deze situatie?

Alvast bedankt,

Mvg, Drizzle
Laatst gewijzigd door Drizzle op 19 sep 2007 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 aug 2007 15:12

Zie de brochure 'U rechten als slachtoffer van een misdrijf'.

http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/62.pdf

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 aug 2007 19:41

?Art.190.De behandeling geschiedt in het openbaar, op straffe van nietigheid...?(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

U kan de behandeling dus bijwonen,ook al bent u nog geen burgerlijke partij.

?De akte waarbij een slachtoffer wenst zich burgerlijke partij te stellen ter zitting is,inzake de ontvankelijkheid,aan geen enkele bijzondere vormvereiste onderworpen.Het volstaat dat het slachtoffer op voormelde zitting verschijnt en-zij het verbaal-haar formele wil te kennen geeft om door het vonnis vergoed te worden voor de schade die zij door de inbreuk heeft geleden.?(Bergen 23 november 1995,R.G.A.R. 1997,nr.12804).
Overhandig de rechter ter zitting de samenvatting van uw schade met kopie van de bewijsstukken.Hiervoor is geen advocaat nodig.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Jonas Helaut
Berichten: 42

#4 , 11 aug 2007 09:43

Het is heel simpel: maak in Word een document (1 pagina) als volgt: opschrift NOTA BURGERLIJKE PARTIJSTELLING
Notitienr Parket (staat bovenaan in vette letters vermeld op de brief die u van het parket hebt gekregen)
Zitting Correctionele Rechtbank te Gent dd 21/09/2007

[Uw naam]
tegen
[naam beklaagde]

Korte uiteenzetting van de feiten

Uw schade waarvoor U vergoeding wenst = _______________ ?



U gaat met dit document (ondertekend + datum!) naar de zitting en geeft dit af aan de griffier bij het begin van de zitting. Daarna gaat u rustig in de zaal zitten en kunt u de hele voorstelling volgen.

Drizzle
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: Denderleeuw

#5 , 18 sep 2007 14:58

Heb een tijdje andere zaken aan mijn hoofd gehad, dus had nog niet de tijd gevonden om te reageren.

Aan iedereen: alvast bedankt voor de reacties.

Dat document opstellen zoals Jonas voorstelde ga ik zeker doen.
Hierbij heb ik wel nog 2 vraagjes:

- Is 1 exemplaar voldoende, of moet ik ook zorgen voor kopies voor de tegenpartij?

- Iemand raadde me ook aan om, buiten mijn 48 euro verlies, ook kosten voor 'achternageloop' (brandstof, faxen, ...) in dat document op te nemen en daar een forfaitair bedrag op te plakken.
Kan/mag dit? En moet ik die kosten dan ook kunnen bewijzen? (Want dat kan ik niet)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”