Teveel betaalt aan advocaat

bup
Topic Starter
Berichten: 16

Teveel betaalt aan advocaat

#1 , 24 jan 2006 20:34

Hallo,

Vorig jaar ben ik veranderd van advocaat, en moest ik de stafhouder inroepen opdat het dossier zou overgemaakt worden naar nieuwe advocaat. Na 6 maand is dit dan gedeeltelijk gelukt( helft ontbreekt). Ik heb dan direct de afrekening betaalt, maar achteraf heb ik dan ontdekt dat er +/- 1000 ? teveel is aangerekend. Ik kan dat aantonen met de papieren van de voorschoten. Mijn nieuwe advocaat heeft dan 3X een brief gestuurd of het verschil zou terug gestort zou worden, daarop geen reactie. Vorige maand heb ik een brief gestuurd aan de stafhouder, en terug geen reactie.
Mijn vraag is nu wat kan ik nog doen, of is dat normaal dat een advocaat dit geld die ik reeds betaalt had bij zich houd?
Ik ben maar een simpele werkmens.

Graag info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 24 jan 2006 22:39

De Stafhouder en de andere organen van de advocatenorde waken over de tucht en de deontologie van de orde.Het is niet hun taak geschillen te beslechten tussen andere ordeleden en derden,alhoewel art.459,al.2 Gerechtelijk Wetboek de raad van de Orde de mogelijkheid biedt erelonen die niet met billijke gematigdheid zijn vastgesteld te verminderen.

De Stafhouder hoeft dus ook uw vragen dienaangaande niet te beantwoorden.

De advocaat die in rechte de betaling van zijn ereloonstaat vordert,moet zijn vordering op ged?tailleerde wijze staven,Vred.St.Gilles 16 april 1987,T.Vred. 1988,p 252.

...en zullen vele magistraten geen schroom ondervinden om de prestaties van gewezen confraters te beoordelen?...STASSIJNS,E.,TRD&I 1995,p 660. Geen wetsbepaling verplicht de rechter hierbij het advies in te winnen de raad van de Orde....Het advies van de Raad van de Orde van Advocaten is voor de rechter een deskundig advies,bekleed met de particuliere garantie van de tussenkomst van de Raad van de Orde,die echter de taak van de rechter niet herleidt tot het verlenen van een uitvoerbare titel aan dit advies...Brussel 25 mei 1989,J.T. 1990,p 309.

De noodzaak stelling te nemen tegen het verlenen van zulke 'uitvoerbare titels' spreekt boekdelen.
Bij hoofd-/tegenvordering kan u schadevergoeding vorderen van uw advocaat.

Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 EUR niet te boven gaat..,Gerechtelijk Wetboek.

Het is dus belangrijk om op voorhand goede afspraken te maken met uw raadsman en deze afspraken verder gedurende de afwikkeling van het dossier op te volgen en te evalueren. Vraag dus steeds een schatting van de te verwachten kosten!
Spontaan zal de advocaat zulke afspraken zelden maken!Evenmin zal hij dit op verzoek zelden schriftelijk doen.U kan dus alleen mondelinge afspraken op verzoek zelf schriftelijk(aangetekend) bevestigen.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”