Dagvaardiging -- hoe lang kan dit duren?

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

Dagvaardiging -- hoe lang kan dit duren?

#1 , 04 mar 2014 15:18

Hallo allemaal,

sinds een tijdje ben ik in dispuut met een aannemer die bij mij werken heeft uitgevoerd.

Daar ik één van zijn facturen betwist, heb ik binnen de 8 dagen (zoals aangegeven in de aannemer zijn voorwaarden) via aangetekend schrijven de factuur betwist, met alle mogelijke argumenten die ik had duidelijk omschreven. Nadien heb ik een aantal e-mails van hun advocaat ontvangen die uiteindelijk erin resulteerden dat die advocaat op 6 Februari zei dat hij mij tot maandag 10 februari de tijd gaf om positief te reageren of dat hij anders die maandag een dagvaardiging zou laten betekenen bij de deurwaarder.

Ik heb echt geen schrik om dit tot in de rechtbank te brengen, daar ik 99% overtuigd ben van mijn gelijk en dat ik er ook even veel van overtuigd ben dat ik dit juridisch-technisch tot nu toe correct heb aangepakt.

Nu is mijn vraag: stel dat die aanvraag tot betekening van dagvaardiging bij de deurwaarder effectief op 10 februari is gebeurd, hoe lang zou het duren eer ik effectief die dagvaardiging ontvang?

Andere vragen: hoe ontvang ik die dagvaardiging? Daar ik nog aan het verbouwen ben, heb ik al een tijdje geen deurbel. Bovendien ben ik niet zo vaak thuis. Zal die deurwaarder mij die brief persoonlijk moeten ontvangen, of mag ik ervan uitgaan dat dit met een (aangetekende) brief gebeurt?

Als ik over een paar weken niets gehoord heb, mag ik er dan van uitgaan dat ik hier nooit meer iets van zal horen, en dat de aannemer inziet dat hij eigenlijk niet in zijn recht is om dit bedrag van mij te eisen? Of hoe lang heeft die eiser nu nog om mij voor de rechtbank te brengen?

Bedankt voor de feedback!

Mvg,

Don

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 mar 2014 15:56

Normaal laat de deurwaarder de dagvaarding achter in de brievenbus en dan 2 dagen nadien krijg je een aangetekende brief van de deurwaarder dat hij je betekening of dagvaarding in de brievenbus heeft achtergelaten op den en dit om uur !
Niet meer of niet minder.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 05 mar 2014 17:56

bedankt voor de reactie, lowie.

Heb jij enig idee hoelang een deurwaarder er typisch over doet tussen het moment dat hij de opdracht tot dagvaardiging krijgt van de eisende partij en het moment dat die dagvaardiging daadwerkelijk in de bus wordt achtergelaten?

Als de eisende partij deed wat ze zeiden dan zouden ze op 10 februari de opdracht tot betekening aan de deurwaarder gegeven hebben. Als ik tot op de dag van vandaag nog niets heb gehoord, kan ik er dan van uit gaan dat die opdracht niet op 10 februari werd gegeven?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2014 18:30

Ik denk een 30 dagen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 05 mar 2014 19:17

ok, dan ben ik waarschijnlijk te rap met victorie kraaien :p

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#6 , 16 apr 2014 11:24

We zijn ondertussen meer dan 2 maand later... Ik hoop dat dit betekent dat ze mij gewoon hebben proberen bang te maken met wat stoere advocatentaal, maar dat ze goed beseften dat ze zelf geen poot om op te staan hebben.

Dat brengt mij dan bij de volgende vraag: tot wanneer heeft de eiser in zo een geval de tijd om mij alsnog te dagvaardigen? Zoals eerder aangehaald dateert de laatste communicatie via e-mail vanwege de advocaat van de eiser van 6 februari. Die mail was zijn laatste dreigement dat ze mij zouden dagvaardigen en dit laten betekenen de maandag erop (10 februari dus). Daar ik nog niets heb ontvangen, ga ik er dus van uit dat dat niet gebeurd was.

Echter, hoe lang duurt het voor ik 100% zeker weet dat ze mij niet meer zullen dagvaardigen? Ik heb namelijk al gehoord dat het een truuk van de foor is dat advocaten de maximumtermijn wachten om te dagvaardigen, in de hoop dat de tegenpartij (ik in dit geval) de details van het dossier vergeten zullen zijn, en eventueel bewijsmateriaal of wat dan ook zou hebben weggedaan... (in mijn geval gaat het om bewijs van aangetekend schrijven, de hele briefwisseling, foto's etc... ik heb dus geen bewijsmateriaal verduisterd of zo hoor...)

Bedankt voor de info!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2014 11:58

Een factuur verjaart maar na 10 jaar !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 16 apr 2014 15:07

Het gaat hier niet enkel om de factuur, denk ik. Ik heb tijdig (binnen 8 dagen) en de correcte procedure volgende (aangetekend schrijven, correcte en gedetailleerde beschrijving, etc) de factuur betwist.

De eiser heeft dit vervolgens verder door zijn advocaat laten opvolgen die mij heeft zitten "afdreigen" via mail dat ik dat moet betalen. Met dat afdreigen bedoel ik dat hij ermee dreigde dit voor de rechtbank te brengen. Waar ik overigens geen schrik van heb: als blijkt dat ik in fout ben, zal ik betalen, ik ben er echter van overtuigd dat ik in mijn recht ben...

Echter: kan de eiser dit nu 10 jaar laten aanslepen? Ook al heb ik die factuur op een correcte manier betwist? Dat lijkt me straf.

Het gaat hier dus niet zomaar om een onbetaalde factuur. Het gaat over een correct betwiste factuur waarmee de eiser niet akkoord gaat. En de vraag is nu: hoeveel tijd heeft hij nog om dit alsnog voor de rechtbank te brengen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 apr 2014 15:15


Het gaat over een correct betwiste factuur waarmee de eiser niet akkoord gaat. En de vraag is nu: hoeveel tijd heeft hij nog om dit alsnog voor de rechtbank te brengen?
Als hij met je betwisting niet akkoord gaat kan hij wachten tot een paar maanden minder dan 10 jaar van de factuur datum, en dan de gerechtsmolen in gang zetten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 apr 2014 15:40

Dus alle documenten in deze goed bijhouden, en dat tot 2024

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#11 , 16 apr 2014 15:53

hmmmm.... lijkt me straf dat dit zou gebeuren, voor een factuur van slechts +/-3500 € maar, ik zal in ieder geval zo lang mogelijk proberen alles bij te houden. Maar wie houdt alles 10 jaar bij, en onthoudt dan ook nog het hele verhaal? Zelfs indien het zo goed mogelijk neergeschreven wordt...


Enfin, ik zal met grote letters op de enveloppe met al mijn documenten en argumenten en foto's enz schrijven dat ik het nog 10 jaar moet bijhouden :-)

bedankt voor de feedback!

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#12 , 19 apr 2014 12:14

zopas is er een nieuw vervolg in dit verhaal: ik heb nog maar eens van de advocaat van de tegenpartij een e-mail ontvangen waarin ze mij zeggen dat ik binnen de week moet betalen of dat zij een dagvaardiging gaan uitbrengen...

Nu heb ik een vraag hieromtrent, over het herhaaldelijk sturen van mails van die advocaat naar mij... IK heb volgende brochure teruggevonden op het internet: brochure

Daarin staat de volgende tekst:

Het volgende is uitdrukkelijk verboden:
Mensen blijven lastig vallen nadat zij de schuld hebben betwist Wat indien u helemaal niet akkoord gaat met een aanmaning tot betalen? U brengt de auteur van de brief daarvan uitdrukkelijk op de hoogte. Dit gebeurt best met een aangetekende brief. Bovendien moet u ook aangeven waarom u meent niet te moeten betalen. Van dan af is het verboden u nog langer lastig te vallen. De schuldeiser kan dan nog wel naar de rechter stappen, maar zal dan wel zijn gelijk moeten bewijzen.


Kan ik dit gebruiken? Kan ik hier meer informatie over terugvinden?

ddanck
Berichten: 1517
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#13 , 19 apr 2014 14:02

Ik weet niet waar u de desbetreffende brochure heeft gevonden, maar er is niet echt iets dat u kan doen tegen een tegenpartij die u aanmaningen stuurt.

Mocht u echt zo overtuigd zijn van uw gelijk - en een procedure is inderdaad te gek voor woorden - dan kan u een schadevergoeding eisen op grond van een tergende en roekeloze procedure.

Anderzijds denk ik niet dat u de tegenpartij kan verhinderen u brieven te sturen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#14 , 11 jun 2014 12:41

Wel, die brochure kan je terugvinden door hier te klikken.

uitgegeven door http://www.verbruikersateljee.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

don_colore
Topic Starter
Berichten: 14

#15 , 01 jun 2015 21:10

Twee weken geleden wéér maar eens, na een jaar niets meer gehoord te hebben, een e-mail van de advocaat van de tegenpartij ontvangen dat ze mij gaanvdagvaarden... Ik ben benieuwd... Wel vervelend dat ik nooit ervan kan uitgaan dat het afgelopen is. Hopelijk komt het nu dan echt zover, of is het hun allerlaatste blufpoging...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”