Vraag ivm Pro-Deo advocaat.

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

Vraag ivm Pro-Deo advocaat.

#1 , 06 feb 2014 16:02

Beste,

Ik ben een 22 jarige student die net afgestudeerd is en heb een advocaat onder de arm genomen ivm een zaak.
Ik heb zelf nog geen inkomen dus ik ging ervan uit dat de advocaatskosten Pro-Deo geregeld zouden worden.

Net wordt mij door mijn advocaat verteld dat Pro-Deo niet van toepassing is doordat ik niet meer in de gevangenis zit.
(Ik ben 3 maanden geleden opgepakt en heb 1 nacht in de gevangenis doorgebracht.)
Ik vind hier niets van terug op het internet daarom dat ik mij vragen begin te stellen.

Ze vroeg mij ook daarnet ook om al een 500 Euro te betalen voor de aanvraag van een verzoeksschrift voor inzage van mijn dossier.


Kan iemand mij hulp verlenen of advies geven?

Alvast bedankt!
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 feb 2014 16:11

Woon je alleen of bij je ouders?
Pro-Deo wordt toegewezen in functie van het gezinsinkomen..

http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 06 feb 2014 16:49

Woon je alleen of bij je ouders?
Pro-Deo wordt toegewezen in functie van het gezinsinkomen..

http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik woon bij mijn moeder (ouders zijn gescheiden), moeder woont samen met vriend.
Ja ik heb ook op die website gekeken en ik zag niets in verband met gevangenis dat ik daarom geen recht op pro-deo zou hebben...
Moeder werkt deeltijds.

Hebt u enig idee wat ik dan zou kunnen ondernemen of doen?
Laatst gewijzigd door Dieterrrrrr op 06 feb 2014 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Tmespreu
Berichten: 376
Juridisch actief: Ja

#4 , 06 feb 2014 16:57

De verwarring komt mogelijk door het feit dat er bij een gedetineerde vermoed wordt dat hij onvermogend is.

Hoe dan ook zal er in uw situatie gekeken moeten worden naar het totale gezinsinkomen om al dan niet uit te maken of u recht heeft op kosteloze rechtsbijstand.

Waar werd deze advocaat u toegewezen?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 06 feb 2014 20:06

Hier eens lezen
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

#6 , 07 feb 2014 09:43

De verwarring komt mogelijk door het feit dat er bij een gedetineerde vermoed wordt dat hij onvermogend is.

Hoe dan ook zal er in uw situatie gekeken moeten worden naar het totale gezinsinkomen om al dan niet uit te maken of u recht heeft op kosteloze rechtsbijstand.

Waar werd deze advocaat u toegewezen?
Bedankt voor uw reactie, ik werd onverwachts opgepakt bij een onverwachte huiszoeking, de advocaat werd mij toegewezen toen ik vlak daarna vast werd gehouden.
Laatst gewijzigd door Dieterrrrrr op 07 feb 2014 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

#7 , 07 feb 2014 09:52

Hier eens lezen
http://www.belgium.be/nl/justitie/Organ ... tiehuizen/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... nd/kosten/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advocaat.be/page.aspx?genericid=75" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt! Ik heb net met mijn moeder een aantal zaken bekeken, maar ik vorm in feite geen gezin, ben nog gewoon ten laste van mijn ouders.
Moeder woont niet officieel samen dus enkel haar inkomen zou dus tellen en dat is +- 700 Euro netto.

Ik ga in ieder geval volgende week naar de lokale juridische dienst om daar is te vragen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 07 feb 2014 11:20

Ik denk dat de meeste zo niet alle huiszoekingen 'onverwacht zijn.
Onverwacht opgepakt worden en naar gevangenis......???
Dat wil zeggen dat u verdacht werd van een SALDUZ IV feit.
Dat er zo wie zo een advocaat toegewezen wordt voor het verhoor.
Dat u na het verhoor ter beschikking werd gesteld van het parket en dat
gezien u zegt in de gevangenis hebt gezeten ook een onderzoeksrechter is gevorderd die u binnen de 24 uur na arrestatie heeft verhoord.
Dus u bent zo wie zo gearresteerd door politie opgesloten in een cel - raadpleging van een advocaat - verhoord door politie...uw foto e vingerafdrukken en andere gegevens ingeven in systeem.
Overgebracht naar gerechtshof en dan voor minstens één magistraat voorgekomen ( onderzoeksrechter) die u heeft laten opsluiten.
Normaal moet u dan binnen de 5 dagen voor de raadkamer verschijnen.
Dat men u dan na één nacht in gevangenis zou vrijlaten lijkt me heel raar.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#9 , 09 feb 2014 20:03

Bel eens naar het BJB (bureau juridische bijstand). Zeg dat u een pro-Deoadvocaat had en dat die nu beweert dat het niet meer prodeo is, maar zeg dat uw inkomen onder de grens zit. 700 netto is onder de grens.

Franciscus, waarom is dat raar? Binnen de 24u na aanhouding moet u toch de onderzoeksrechter te zien krijgen, als die niet tot aanhouding beslist, komt u vrij...

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 09 feb 2014 23:32

Klopt maar dan zit men ofwel bij politie ofwel op gerechtshof. Politie steekt niet rechtstreeks in gevangenis.
Of er moet nog een bevel tot gevangenneming hebben opengestaan.
Betrokkene spreekt van huiszoeking ofwel was dat een heterdaad ofwel met een bevel en dan IS er reeds een onderzoeksrechter gevat.

my_key
Berichten: 221
Juridisch actief: Ja
Locatie: Hasselt
Contacteer: Website

#11 , 10 feb 2014 10:05

Juist :oops:

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

#12 , 18 feb 2014 09:23

Ik denk dat de meeste zo niet alle huiszoekingen 'onverwacht zijn.
Onverwacht opgepakt worden en naar gevangenis......???
Dat wil zeggen dat u verdacht werd van een SALDUZ IV feit.
Dat er zo wie zo een advocaat toegewezen wordt voor het verhoor.
Dat u na het verhoor ter beschikking werd gesteld van het parket en dat
gezien u zegt in de gevangenis hebt gezeten ook een onderzoeksrechter is gevorderd die u binnen de 24 uur na arrestatie heeft verhoord.
Dus u bent zo wie zo gearresteerd door politie opgesloten in een cel - raadpleging van een advocaat - verhoord door politie...uw foto e vingerafdrukken en andere gegevens ingeven in systeem.
Overgebracht naar gerechtshof en dan voor minstens één magistraat voorgekomen ( onderzoeksrechter) die u heeft laten opsluiten.
Normaal moet u dan binnen de 5 dagen voor de raadkamer verschijnen.
Dat men u dan na één nacht in gevangenis zou vrijlaten lijkt me heel raar.
Beste

Wat u gezegd hebt is er idd met mij gebeurd, vingerafdrukken, foto's, etc.

Ik heb de dag na mijn aanhouding voor de onderzoeksrechter moeten komen, hij heeft mij dan voorwaardelijk vrijgelaten onder voorwaarden.
Nu ben ik naar de juridische dienst geweest in het dorp waar ik woon, zij vertelden mij dat ik tot op heden recht heb op pro-deo..

Het nadeel is dan wel dat mijn advocaat dit kan weigeren doordat zij vermoed dat ik wel voldoende geld heb of gewoon niet pro-deo wil optreden voor mij,
daarom dat ze misschien dat van die gevangenis zei terwijl zij goed genoeg weet dat dit ook van het inkomen van mijn ouders afhankelijk is.
En dan krijg ik een andere advocaat toegewezen die wel pro-deo optreedt, maar die misschien niet zo goed is..

Bij de huiszoekingen zijn er heel veel waardevolle zaken van mij in beslag genomen die ik ook graag zou terugkrijgen, maar ik vrees ervoor..
Mag het gerecht zomaar dingen "verbeurd" verklaren?

Mvg

Dieterrrrrr
Topic Starter
Berichten: 7

#13 , 18 feb 2014 09:25

Ik denk dat de meeste zo niet alle huiszoekingen 'onverwacht zijn.
Onverwacht opgepakt worden en naar gevangenis......???
Dat wil zeggen dat u verdacht werd van een SALDUZ IV feit.
Dat er zo wie zo een advocaat toegewezen wordt voor het verhoor.
Dat u na het verhoor ter beschikking werd gesteld van het parket en dat
gezien u zegt in de gevangenis hebt gezeten ook een onderzoeksrechter is gevorderd die u binnen de 24 uur na arrestatie heeft verhoord.
Dus u bent zo wie zo gearresteerd door politie opgesloten in een cel - raadpleging van een advocaat - verhoord door politie...uw foto e vingerafdrukken en andere gegevens ingeven in systeem.
Overgebracht naar gerechtshof en dan voor minstens één magistraat voorgekomen ( onderzoeksrechter) die u heeft laten opsluiten.
Normaal moet u dan binnen de 5 dagen voor de raadkamer verschijnen.
Dat men u dan na één nacht in gevangenis zou vrijlaten lijkt me heel raar.
Beste

Wat u gezegd hebt is er idd met mij gebeurd, vingerafdrukken, foto's, etc.

Ik heb de dag na mijn aanhouding voor de onderzoeksrechter moeten komen, hij heeft mij dan voorwaardelijk vrijgelaten onder voorwaarden.
Nu ben ik naar de juridische dienst geweest in het dorp waar ik woon, zij vertelden mij dat ik tot op heden recht heb op pro-deo..

Het nadeel is dan wel dat mijn advocaat dit kan weigeren doordat zij vermoed dat ik wel voldoende geld heb of gewoon niet pro-deo wil optreden voor mij,
daarom dat ze misschien dat van die gevangenis zei terwijl zij goed genoeg weet dat dit ook van het inkomen van mijn ouders afhankelijk is.
En dan krijg ik een andere advocaat toegewezen die wel pro-deo optreedt, maar die misschien niet zo goed is..

Ik heb blanco strafblad en ben nog nooit in aanraking gekomen met het gerecht voordien. Bij de huiszoekingen waar ze een bevel voor hadden, zijn er heel veel waardevolle zaken van mij in beslag genomen die ik ook graag zou terugkrijgen, maar ik vrees ervoor..
Mag het gerecht zomaar dingen "verbeurd" verklaren?

Mvg

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”