Deurwaarder

wijtwee
Topic Starter

Deurwaarder

#1 , 20 jan 2014 15:21

Mijn relaas:

op 17 okt 2013 vinden wij een brief van inbeslagname op onze tafel binnen. Het bedrag dat daarop staat, betalen wij enkele dagen later.

Vorige week 15 januari 2014 krijgen wij echter een mededeling dat onze spullen openbaar verkocht gaan worden.
Deurwaarder had blijkbaar op 25 oktober 2013 een brief gestuurd (gewone brief) die we nooit gekregen hebben. Kosten daarop waren 121€.

Door die brief van 15 jan en aanplakking voor verkoop zijn kosten nu opgelopen tot ca. €550.

Wij hebben vrijdag de 121€ betaald onder voorbehoud van onze rechten, maar wij vragen ons af of die deurwaarder niet moet bewijzen dat hij die brief effectief verstuurd heeft? Wij hebben alvast niets gekregen anders hadden we dat zeker nog betaald.

Zaak is nu dat ze van ons eisen dat we de €550 betalen om de verkoop niet te laten doorgaan. Wij vinden dit echter excessief en hebben ook uitgelegd dat we geen rekening noch een rappel hiervoor kregen.

Hoe kunnen we dit oplossen? Betalen onder voorbehoud en terugvorderen? Heeft een deurwaarder altijd gelijk? (want dat zei die deurwaarder toen ik vrijdag langsging letterlijk: "wij hebben een eed afgelegd en wij hebben bijgevolg altijd gelijk, als wij zeggen dat we de brief stuurden, is hij verstuurd, en u moet maar bewijzen datt u hem niet kreeg".) Moet hij dan niets bewijzen?

Als we betalen onder voorbehoud om de verkoop alsnog tegen te houden, hoe kunnen we dan terugvorderen? Hoeveel gaat dat ons dan wel niet kosten?

Ik vind dit echt wraakroepend. Zo geraak je nooit uit de schuldenput!!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 jan 2014 15:49

Een deurwaarder moet idd niet bewijzen dat die brief verzonden is, wegens hun statuut. Een aangetekende brief was natuurlijk veel handiger geweest, maar hij is daar niet tot toe verplicht. Een deurwaarder rekent inderdaad ook serieus door. Ik geef u gelijk, maar ik vrees dat er juridisch niet veel aan te doen is dan te betalen. Achteraf u geld gaan terugvragen gaat u weer eendure procedureslag opleveren.

wijtwee
Topic Starter

#3 , 20 jan 2014 15:53

LeenW, heeft u een idee van de kosten daarvoor?

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jan 2014 16:00

LeenW, heeft u een idee van de kosten daarvoor?
Dit is een getal met 3 nullen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

wijtwee
Topic Starter

#5 , 20 jan 2014 16:04

Meen je dat???

Dat is gewoon absurd! Dus deurwaarders mogen blijven kosten aanrekenen, maar als gewone mens kan je daar niks tegen doen?

Erg, echt erg...

Niet moeilijk dat die hun kantoren zo beschermd zijn met gewapende deuren en vierdubbel glas enzo...

denlowie

#6 , 20 jan 2014 16:17

Ja ik meen dit, en als je de procedure wint krijgt je alles wel terug, maar een procedure voeren tegen een deurwaarder is niet altijd een waarborg tot succes !

Wat je wel kan, dit is een brief schrijven naar de Nationale kamer van gerechtsdeurwaarders van België en daar je verhaal doen.

http://www.gerechtsdeurwaarders.be/index.php/nl/

LeenW

#7 , 20 jan 2014 16:24

Ik snap dat er problemen kunnen zijn, maar probeer om deze redenen een deurwaarder absoluut te vermijden. Normaal gezien moet er toch al wat gebeurd zijn voor er een deurwaarder aan te pas komt, en het kan vrij hopeloos worden eens het zover is.

Wel wil ik nog opmerken dat de handelswijze van deze deurwaarder niet zo abnormaal is, en u zich niet persoonlijk geviseerd moet voelen.

Franciscus

#8 , 20 jan 2014 22:41

Had u betaald dus op zijn rekening staan VOOR 25 oktober.
Zoniet ...zet deurwaarder volgende stap in procedure.
De €121 zijn de kosten die een deurwaarder moet maken om de procedure openbare verkoop op te starten.
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/inde ... der/tarief" onclick="window.open(this.href);return false;

wijtwee
Topic Starter

#9 , 21 jan 2014 10:12

Franciscus, hadden wij de rekening gekregen, hadden wij zeker betaald. Dus uw opmerking is eerder ongepast.

LeenW, wij voelen ons absoluut niet persoonlijk geviseerd, maar wij vragen ons wel af waarom deurwaarders zoveel macht toebedeeld krijgen.
En ja, wij hadden ook liever niet in aanraking gekomen met een deurwaarder, maar soms heb je al eens veel pech in het leven (oa door medische problemen)...

Franciscus

#10 , 21 jan 2014 13:58

Ik snap niet hoe mijn opmerking ongepast kan zijn. Ik voel me dus ook niet aangesproken. Ik probeer alleen juridisch inzicht te krijgen in de zaak en geef daarop een zo goed mogelijk juridisch antwoord.

Kijk, alvorens een deurwaarder een beslag komt leggen is er al heel wat gebeurd. Brieven, aanmaningen, ingebrekestelling, eventueel een vonnis of dwangbevel ...
Deurwaarder is dus bij u binnen geweest - een deurwaarder heeft daarvoor de bevoegdheid bij wet in de gevallen die bij wet zijn vastgelegd.

In het proces verbaal dat u hebt aangetroffen zal staan wat de reden was en wat de kosten.
Evenzo dat indien u betaald tegen datum x procedure stopt.
Betalen wil wel zeggen bij de deurwaarder op de rekening staan.
Ik vermoed dus dat er een uitvoerend beslag is gelegd.

Lees eens de opgegeven link en begin bij
http://www.gerechtsdeurwaarders.be/inde ... aarder/rol" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan de andere onderdelen activiteiten, tarief enz enz
Vermoedelijk wordt het zo voor u iets duidelijker

Indien uitleg hier niet volstaat kan u steeds terecht
bij sociaal juridische dienst van het OCMW van uw gemeente.
bij een CAW http://www.caw.be" onclick="window.open(this.href);return false;
bij http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false; ..... hier staan per arrondissement alle juridische infopunten ( kan op een vrederechtbank zijn, een ocmw, een ziekenkas enz enz )

Mocht u iets niet begrijpen stel maar vragen.

Gebruiker21

#11 , 21 jan 2014 15:21

Wat met de verantwoordelijkheid van de post? De brief die de oorzaak is van de extra kosten en problemen, is door de deurwaarder verstuurt, maar niet toegekomen. De post (of B Post) heeft dus zijn werk niet naar behoren gedaan. Kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen? Probleem is hier uiteraard dat het zo goed als niet te bewijzen valt dat die brief niet afgeleverd is...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#12 , 21 jan 2014 15:50

De Post neemt zijn verantwoordelijkheid nog niet voor aangetekende zendingen (zie verschillende andere topics hierover), dus voor een gewone brief gaan protesteren gaat m.i. geen nut hebben.

De macht die deurwaarders krijgen, is niet echt overdreven. Ze hebben dat nodig om hun werk te kunnen doen. Ik moet trouwens akkoord gaan met Franciscus dat er al wat gebeurd moet zijn voor er een deurwaarder aan te pas komt.

JPV
Juridisch actief: Ja

#13 , 21 jan 2014 16:30

Wat met de verantwoordelijkheid van de post? De brief die de oorzaak is van de extra kosten en problemen, is door de deurwaarder verstuurt, maar niet toegekomen. De post (of B Post) heeft dus zijn werk niet naar behoren gedaan. Kunnen zij verantwoordelijk gesteld worden voor de gevolgen? Probleem is hier uiteraard dat het zo goed als niet te bewijzen valt dat die brief niet afgeleverd is...
Het kan perfect zijn dat de deurwaarder de brief niet heeft verstuurd met de post, maar ter plaatse betekend. Een deurwaarder kan de brief dus gewoon zelf in de brievenbus steken en daarvan zélf akte nemen. Dat ze zelf, moeilijk te betwisten, vaststellingen kunnen nemen is de enige manier om hun werk werkbaar te maken.

een mooi voorbeeld van de problemen die ze anders zouden hebben kan je (in een analoge situatie) hier vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=yR5g-ifCEKY" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie

#14 , 21 jan 2014 16:46

Het kan perfect zijn dat de deurwaarder de brief niet heeft verstuurd met de post, maar ter plaatse betekend. Een deurwaarder kan de brief dus gewoon zelf in de brievenbus steken en daarvan zélf akte nemen. Dat ze zelf, moeilijk te betwisten, vaststellingen kunnen nemen is de enige manier om hun werk werkbaar te maken.
In het Gentse word deze werkwijze veel gedaan !

Franciscus

#15 , 21 jan 2014 20:18

Met een vonnis in de hand kan een deurwaarder in de hoedanigheid van gerechtsdeurwaarder dus als openbaar ambtenaar zelfs de politie als sterke arm vorderen.
Wet laat toe dat een 'in de bus' gestoken brief beschouwd wordt als afgeleverd.
Deurwaarder kan dat en politie kan dat beiden voor die zaken waarvoor bevoegd uiteraard en hun proces verbaal is het bewijs van aflevering.
En zoals geschreven ALS de brief bij u binnen op tafel stond... hoe is de deurwaarder binnen geraakt? via slotenmaker en sleutel politiebureau....
In dat PV dat u binnen hebt gevonden zal toch wel de nodige info hebben gestaan?

In principe kan u aan de hand van de tarieven en de door deurwaarder gebruikte afkortingen zien waarvoor de bedragen staan.

Optredend als deurwaarder (incasso) is een ander verhaal maar gezien binnen geweest ... kan het bijna niet anders dan als een gerechtelijke zaak zijn geweest.

Link al eens goed lezen kan al veel verduidelijken.
Ook aan de deurwaarder zelf eens vragen naar het wat en waarom.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”