aanbrengen nieuwe feiten na sluiten van debatten

gvd111
Topic Starter

aanbrengen nieuwe feiten na sluiten van debatten

#1 , 13 nov 2013 18:45

Goede avond,
als eisende partij moesten wij onze conclusies opsturen waarna de verwerende partij het laatste woord had met haar conclusies. Vandaag moesten we naar de zitting op het vredegerecht en mochten beide partijen hun zegje doen waarna de vrederechter de debatten sloot en vonnis binnen de maand zal vellen.
Mogen wij echter nog nieuwe bezwarende elementen per brief melden aan de vrederechter of kan dit in ons nadeel werken indien het bvb. beschouwd wordt als een procedurefout?
Dank bij voorbaat voor enige uitleg.
Met vriendelijke groeten,
Geert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali

#2 , 13 nov 2013 18:53

Nee, de debatten zijn gesloten.

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 nov 2013 19:30

Gerechtelijk Wetboek
Art. 771 Onverminderd de toepassing van de artikelen 767 en 772 mogen geen stukken, nota's of conclusies worden neergelegd na het sluiten van de debatten. In voorkomend geval worden zij buiten het beraad gehouden.
Art. 772 Indien een verschijnende partij gedurende het beraad een nieuw stuk of feit van overwegend belang ontdekt, kan zij, zolang het vonnis niet uitgesproken is, de heropening van de debatten vragen.

Het moet dus gaan om een nieuw stuk of feit. Niet feiten die u al kende maar vergeten bent te vermelden.

Reclame

gvd111
Topic Starter

#4 , 13 nov 2013 20:49

heel kort verteld zit het zo : onze zoon heeft een huurster gedagvaard omdat ze vertrokken is en weigert een aantal maanden huur te betalen. Als reden haalt ze de ziekte van haar dochter aan waardoor deze geen trappen meer kan doen. De nieuwe huisbaas bevestigde ons recent dat in de woning waar ze nu woont de slaapkamers en de badkamer ook enkel via een trap bereikbaar zijn. Op de zitting vandaag vertelde de tegenpartij dat de dochter beneden slaapt maar na contact met de nieuwe huisbaas heeft deze dat ten stelligste ontkend. Zij was kort geleden immers nog bij de huurster en er stond beneden geen bed, dus.... en dit wou ik graag nog aan de vrederechter meedelen.
Mijn bezorgdheid is niet zo zeer dat een bepaald feit buiten het beraad gehouden wordt maar dat de vrederechter een melding achteraf en dan nog door mij (onze zoon ziet het niet meer zitten, de zaak sleept al te lang aan) als een procedurefout zou beschouwen en het vonnis in ons nadeel zou uitvallen.

Kali

#5 , 13 nov 2013 20:54

Deze mededeling wordt niet gestaafd door bewijsstukken en voldoet niet aan art 772...

gvd111
Topic Starter

#6 , 13 nov 2013 21:34

als dit het enige probleem is dan weet ik dat de nieuwe huisbaas graag een schriftelijke verklaring zal willen afleggen want de huurster betaalt daar ook al geruime tijd niet meer.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”