wat betekent een mandaat "ad litem"

inina
Topic Starter

wat betekent een mandaat "ad litem"

#1 , 01 nov 2013 20:30

Ik vraag me af wat een mandaat van een advocaat "ad litem" betekent.

En waar kan ik eventueel de correcte Nederlandse uitleg van zo vele moeilijke Latijnse woorden vinden die advocaten in een rechtsprocedure gebruiken.
Dank bij voorbaat voor een verwijzing naar en/of verduidelijking van dit woord.

Vriendelijke groeten
Inina

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
zertyx

#2 , 01 nov 2013 21:03

Eenvoudig voorgesteld: de advocaat verschijnt als gevolmachtigde van de partij zonder dat hij van enige volmacht moet doen blijken.

Of er een lijst bestaat met de uitleg van Latijnse termen, weet ik niet. U kan steeds Google proberen. De begrippen zijn dikwijls niet eenvoudig samen te vatten, maar kunnen allerlei juridische gevolgen in een korte term samenvatten. Advocaten en juristen weten hiermee snel wat bedoeld wordt.

roharro

#3 , 01 nov 2013 21:07

Het is de opdracht die men aan een advocaat geeft om een rechtszaak te voeren, waarbij hij volmacht krijgt om het nodige te doen opdat een vonnis kan worden bekomen.

De letterlijke Nederlandse vertaling van het Latijnse "ad litem" is "met betrekking tot de procesvoering". In het Frans "pour le litige"
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

inina
Topic Starter

#4 , 01 nov 2013 23:28

Dank u wel voor deze toelichting.
Indien ik het werkelijk goed begrepen heb betekent "ad litem" de opdracht die een cliënt aan een advocaat geeft door hem aan te stellen en op die manier om hem te vertegenwoordigen in een soort volmacht tijdens het opstellen van bijvoorbeeld de conclusies voor een gevoerde procedure.
Maar wat, als een cliënt hem heeft gevraagd om hem door middel van ingebrachte feiten en documenten op een bepaalde manier te verdedigen, maar de advocaat doet dat niet.

Is dat dan de volmacht "ad litem" die hij dan volgens de wet terecht gebruikt, en dit niettegenstaande zijn cliënt dat niet echt wil?

graag een reactie met dank bij voorbaat

Inina

roharro

#5 , 01 nov 2013 23:33

Dank u wel voor deze toelichting.
Indien ik het werkelijk goed begrepen heb betekent "ad litem" de opdracht die een cliënt aan een advocaat geeft door hem aan te stellen en op die manier om hem te vertegenwoordigen in een soort volmacht tijdens het opstellen van bijvoorbeeld de conclusies voor een gevoerde procedure.
Maar wat, als een cliënt hem heeft gevraagd om hem door middel van ingebrachte feiten en documenten op een bepaalde manier te verdedigen, maar de advocaat doet dat niet.

Is dat dan de volmacht "ad litem" die hij dan volgens de wet terecht gebruikt, en dit niettegenstaande zijn cliënt dat niet echt wil?

graag een reactie met dank bij voorbaat

Inina
zie http://www.elfri.be/juridische-informat ... n-advocaat" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”