Wat met mijn rechtzaak als de vennootschap failliet gaat?

locusta74
Topic Starter

Wat met mijn rechtzaak als de vennootschap failliet gaat?

#1 , 25 sep 2013 19:03

Een verkoper komt zijn levering niet na, alhoewel er overeenstemming was over goed en prijs. Ik overweeg via juridische weg ofwel de uitvoering af te dwingen, ofwel een schadevergoeding.

Maar wat als de vennootschap - die nog geen jaar bestaat - van de verkoper binnen enkele maanden failliet gaat? Stopt de rechtzaak dan automatisch? Stel dat ik de zaak win, kan ik mijn centen nog recupereren van de zaakvoerder? Wat leert de praktijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 25 sep 2013 19:25

Rechtzaak zal verdergezet worden door de curator. Zolang deze loopt kan er geen afsluiting van deze zaak zijn.
Meestal verliest de firma in failing zodat de schuld bij het faillissement komt. Als er dus nog genoeg geld overblijft heb je kans er iets van terug te zien.

Wel goed is dat de firma nog geen 3 jaar bestaat. Dan zijn de oprichters verantwoordelijk. Ook als het kapitaal niet volstort is.
Maar ik ken geen enkele firma die op deze basis al is veroordeeld.

M.a.w. Je krijgt bijna zeker niets.

Ik ben Geen advocaat en kan dus mis, maar dan hoor ik het wel.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 26 sep 2013 08:46

In dat geval brengt u de curator tijdig op de hoogte.

Artikel 101 Faill.W. stelt immers: . Het faillissement doet geen afbreuk aan het recht van terugvordering van de eigenaar van de goederen die in het bezit zijn van de schuldenaar.
Evenwel kunnen de roerende goederen, verkocht met een beding dat de eigendomsoverdracht opschort tot de volledige betaling van de prijs, slechts op grond van dat beding van de schuldenaar worden teruggevorderd, (voor zover dit schriftelijk is opgesteld) uiterlijk op het ogenblik van de levering van het goed. Daarenboven moeten die goederen zich in natura bij de schuldenaar bevinden. Ze mogen derhalve niet onroerend door incorporatie zijn geworden, noch vermengd zijn met een ander roerend goed. <W 2002-09-04/38, art. 101, 003; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
Op straffe van verval moet de rechtsvordering tot terugvordering worden ingesteld voor (de neerlegging van het eerste proces-verbaal van verificatie) van de schuldvorderingen.

Als u vermoed dat er sprake is van een kans op faillissement houdt u de vennootschap best nauwgezet in het oog.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”