Factuur betwist => nu brief van advocaat: wat nu?

PILE
Topic Starter
Berichten: 4

Factuur betwist => nu brief van advocaat: wat nu?

#1 , 12 jun 2007 13:16

Wij hebben een factuur betwist en ontvingen nu een brief van zijn advocaat waarin ons wordt aangemaand het bedrag te betalen.

Het gaat over een geschil rond een ereloon van een architect en wij menen voldoende argumenten te hebben waardoor wij vermoeden dat de architect geen rechtzaak zal opstarten gezien hij ook geen rechtszekerheid heeft net als wij.

Mijn vraag:

Wat moet ik doen?
De brief van de advocaat handelt niet over de betwisting. Enkel over het onbetaalde bedrag.
Moet ik reageren?

Wat kan zijn advocaat doen?
kan hij ons meteen dagvaarden en moeten wij dan al gerechtskosten betalen? en kunnen die kosten hoog oplopen.

We worden er nerveus van en willen er vanaf zijn maar aan de andere kant willen we ons zeker niet zomaar laten doen door een louche architect.

Het onbetaalde bedrag bedraagt 1050 ?.

Thx voor de info.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 14 jun 2007 11:30

De architect kan zijn advocaat opdragen u te dagvaarden.

?Art.590.De vrederechter neemt kennis van alle vorderingen waarvan het bedrag 1860 EUR niet te boven gaat..."(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

?Art.1017.Tenzij...verwijst ieder eindvonnis...de in het ONGELIJK gestelde partij in de kosten...Art.1018.De kosten omvatten:...2?.de sommen die bepaald zijn in artikel 1022...Art.1022.Na...stelt de Koning een tarief vast van de sommen die invorderbare kosten zijn wegens het verrichten van bepaalde materi?le akten...?(GerW).

?Art.2.De vaste rechtsplegingsvergoeding voor de onderscheiden materi?le handelingen...wordt vastgesteld als volgt:...3? Rechtspleging voor de vrederechter 1500 F*...?(K.B. Rechtsplegingsvergoeding 30 november 1970).

* ge?ndexeerd is dit 182,20 euro.

Een dagvaarding omvat verschillende kostenelementen die getarifeerd zijn door K.B. 30 november 1976.U kan dit ruwweg ramen op 200 euro.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Zie ook : 26 APRIL 2007. - Wet tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek met het oog op het bestrijden van de gerechtelijke achterstand,B.S.070612

PILE
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 19 jul 2007 12:02

Gisteren hebben wij een uitnodiging ontvangen van onze ex architect bij monde van zijn advocaat (nota bene een familielid van hem) om dit geschil te behandelen voor een arbitragecommissie van de orde van architecten.

Forfaitaire kost voor het opstarten 600 ? door beide partijen de helft te betalen.

Wij denken nog altijd over goede argumenten te beschikken zoals, 2 voorontwerpen ontvangen ndie de bouwvoorschriften overtreedt (maw een wanprestatie), geen contract ondertekend of ontvangen, en misschien de zwaktste van de 3 ... wij hadden een mondelinge afspraak dat wij konden kostenloos veranderen van architect indien het voorontwerp ons niet beviel (loze beloftes dus).

Ben ik verplicht op deze uitnodiging in te gaan? en wat zijn de gevolgen als ik dit niet doe?
Zo ja: Als ik er op in ga, waarom moet ik dan de helft van die opstartkost betalen. Is dit bij start niet zijn verantwoordelijkheid. Dit betekent dat er nog voor een uitspraak zou zijn, ik al bestraft/veroordeeld wordt.



Graag jullie vakkundige bevindingen,
Thx
P

Reclame

Jonas Helaut
Berichten: 42

#4 , 11 aug 2007 09:51

U heeft geen contract ondertekend: U bent niet gebonden, tenzij zij een mondelinge overeenkomst kunnen aantonen.

U bent evenmin verplicht om het geschil via arbitrage te laten beslechten, persoonlijk raad ik u dit ten stelligste af!!! (geen voldoende waarborgen van objectiviteit en onafhankelijkheid)

Als er geen contract is ondertekend, meldt u dit schriftelijk aan de raadsman van tegenpartij. In een evt procedure mag u uiteraard steeds uzelf verdedigen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”