Luchtpistool/karabijn

GeertBecks
Topic Starter

Luchtpistool/karabijn

#1 , 01 sep 2013 01:11

Beste, hopelijk kunnen jullie me helpen, op den dag ging k de schuur binnen en vond k luchtkarabijn/pistool met kogeltjes, natuurlijk snel de kofferbak in en naart kanaal rijden, daar aangekomen vond ik redbullblikjes ideaal dus, terwijl k aant schiete was heeft een buurtbewoner de politie gebeld en daar waren ze dan,proces verbaal enz, ze namen alles mee, nu ze weten dat k op blikjes aant schiete was en er was niemand in gevaar, ik heb ook nooit iets met de politie te maken hebbe gehad, nu heb k een brief gekregen dat k naar de rechtbank moet, dagvaarding, nu was mn vraag, wat gaat er gebeuren, krijg k een boete, moet k binnen, kan ni slapen door de zenuwen, help me aub, alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 sep 2013 09:29

Als ik het goed heb staan deze wapens nog steeds niet op de lijst van de verboden wapens en mag je ze dus hebben. Je mag er natuurlijk niet in het wilde weg beginnen mee schieten.

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 02 sep 2013 10:26

Tenzij ik mij vergis, betreft het geen verboden wapen, maar een vrij verkrijgbaar wapen in de zin van art. 3 § 2 Wapenwet.

De dracht van een vrij verkrijgbaar wapen is verboden, tenzij men voor het dragen ervan een wettige reden kan aantonen.

Wie geen wettige reden kan aantonen, wordt gestraft met gevangenisstraf van één maand tot vijf jaar en met een geldboete van 600 euro tot 150 000 euro, of met een van deze straffen alleen.

Zoals steeds, beslist de procureur vrij om u al dan niet vervolgen.

Het gebeurt echter wel vaker dat de procureur in dit geval vraagt of u vrijwillig afstand doet van dit wapen. Wanneer u vrijwillig afstand doet, ontvangt u een minnelijke schikking en komt u ervan af zonder vermelding op uw strafregister. Doet u geen afstand van uw wapen, of betaalt u de minnelijke schikking niet, dan komt u vermoedelijk voor de rechter. Wordt u veroordeeld, dan komt deze veroordeling (inbreuk op de wapenwet) op uw strafregister.

Met het oog op een toekomstige tewerkstelling, kan u dat maar beter vermijden.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

j.demoor

#4 , 03 sep 2013 08:27

“Art.2.Voor de toepassing van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan wordt verstaan onder :...12° " niet-vuurwapen " : " elk wapen dat één of meerdere projectielen afschiet waarvan de voortstuwing niet resulteert door de verbranding van poeder of door een detonator "...Art.3.§ 2...Als vrij verkrijgbare wapens worden beschouwd : 1°...de niet-vuurwapens...”(8 JUNI 2006. - Wet houdende regeling van economische en individuele activiteiten met wapens).

‘en vond k luchtkarabijn/pistool met kogeltjes...’

Schijnbaar vond en gebruikte u een ‘vrij verkrijgbaar wapen’ wat op zich niet strafbaar is.

‘nu heb k een brief gekregen dat k naar de rechtbank moet, dagvaarding’

Hieruit dient afgeleid dat de procureur des Konings u vervolgt wegens een (ander ?) strafbaar feit. Dit strafbaar feit moet vermeld zijn in uw dagvaarding,eventueel onder de vorm van wetsartikels. Lees zorgvuldig uw dagvaarding en de teksten van de artikels waarnaar verwezen wordt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2013 20:27

Een wapen of op een wapen gelijkend voorwerp en dat op het openbaar domein....
Voor welk feit wordt u nu gedagvaard...?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”