partijdige politie en vrederechter

bartman
Topic Starter
Berichten: 21

partijdige politie en vrederechter

#1 , 03 jun 2013 00:25

even de situatie schetsen.
een medebewoner van een appartementsgebouw verstoort al geruime tijd de orde in het gebouw door het plegen van inbraken (gelukkig enkel in de kelders) en vandalisme wat de gemeenschap handenvol geld kost. Er werd camerabewaking aangebracht waarop betrokkene duidelijk met gezicht herkenbaar is. Camera's draaien nog steeds dus bijkomend bewijsmateriaal is niet uitgesloten. Dit bewijsmateriaal werd aan de politie overgemaakt. Tot onze verbazing blijkt dat de vrederechter niet echt lijkt te tillen aan deze zaak en persoon x kan dus ongestoort zijn gang verder blijven gaan. Voelt zich nu ook nog meer gesterkt ("niemand kan mij toch iets doen want ik heb de rechter aan mijn kant") Er werd beslist om de zaak te tillen uit de lokale gemeente door een procedure van burgerlijke partijstelling. Hoe groot schat u de kans dat deze persoon toch gestraft zal worden en er een uitzetting kan gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 03 jun 2013 10:54

Diefstal is toch geen zaak voor de vrederechter dacht ik zo?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 03 jun 2013 14:46

En wat heeft de gemeente er mee te maken. Politie heeft niets te maken met gemeente.
Camerabewaking moet voldoen aan wetgeving.
Politie stelt PV op en stuurt dit naar parket die de zaak eventueel voor de strafrechter brengt.

Vrederechter is een burgerlijke rechter die met strafzaken NIETS te maken heeft. Deze heeft evenmin iets te maken met de gemeente.

Reclame

bartman
Topic Starter
Berichten: 21

#4 , 04 jun 2013 19:55

Politie is ter plaatse gekomen die kopie van beelden hebben meegenomen daarna werd hier niets meer van vernomen

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 04 jun 2013 22:23

En feiten dateren van ?
Tussen feit, vaststelling door politie.
De aangifte het mededelen van de vermoedelijke dader...
Het is geen heterdaad meer dus beslist het parket ..
Daar kan enkele maanden tussen zijn.

Wie heeft aangifte bij politie gedaan... deze persoon kan zich laten registeren als slachtoffer bij parket.http://www.belgium.be/nl/justitie/slach ... ombudsman/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tekst en uitleg op het attest van klachtneerlegging dat slachtoffer bij politie krijgt overhandigd.
Deze kan daarna vragen aan parket hoever de procedure staat.

http://www.lokalepolitie.be/5412/klacht ... acht-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.belgium.be/nl/justitie/slachtoffer/" onclick="window.open(this.href);return false;

MILSA
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 feb 2018 13:35

Franciscus, de gemeente heeft mss weinig te maken met de politie ,maar is de burgemeester niet de baas van de plaatselijke polit
ie en heeft hij veel macht !

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2018 13:53

Franciscus, de gemeente heeft mss weinig te maken met de politie ,maar is de burgemeester niet de baas van de plaatselijke polit
ie en heeft hij veel macht !
MILSA, welkom op het forum, maar om als eerste berichtje te reageren op een draadje van bijna 5 jaar oud? Misschien best even de "vervaldata" van bestaande draadjes checken vooraleer te reageren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 19 feb 2018 18:39

Neen, de burgemeester heeft in deze zaak niets maar dan ook niets aan de politie te zeggen.
Burgemeester is enkel bevoegd voor wat betreft de bestuurlijke politie en mogelijk zetelt hij in het politiecollege of raad.
Een burgemeester die zou tussenkomen op gerechtelijk vlak ... de cases die ik ken van burgemeesters of schepenen die zijn tussengekomen zijn allemaal lichtjes slecht afgelopen.

MILSA
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 feb 2018 15:00

Gebruiker21
Sorry en dank U voor de tip.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”