In beroep tegen vrederechter voor bedrag < 1240 euro

JVWD
Topic Starter

In beroep tegen vrederechter voor bedrag < 1240 euro

#1 , 19 mar 2013 19:41

Beste,

Op 14/01/2013 is er een uitspraak geweest door het vredegerecht (in Wallonië) die grotendeels in ons voordeel uitgedraaid is. Het bedrag dat beide partijen aan mekaar moeten na de uitspraak van het vredegerecht is kleiner dan 1240 euro
Wij hebben hiervan nota gekregen via een niet-aangetekende brief.
Ondanks het feit dat mijn kennis van de Franse taal beperkt is, heb ik mij toch zelf wat kunnen verdedigen in het Frans.

Op 18/03/2013 hebben wij een brief van de tegenpartij ontvangen dat zij in beroep gaan.

Klopt het dat de normale termijn om in beroep te gaan vastgelegd is op 30 dagen?
Waar kan ik achterhalen wanneer het beroep effectief ingediend is?

Klopt het ook dat men niet in beroep kan gaan tegen de vrederechter indien het bedrag kleiner is dan 1240 euro?

Wat kan ik doen als ik mij deze keer wel in het Nederlands wil verdedigen?

Hopend op een spoedige reactie.

Bij voorbaat dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 mar 2013 21:55

http://www.infogerechtsdeurwaarder.be/f ... r.Wb..html" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#3 , 21 mar 2013 10:29

“Art.557.Wanneer het bedrag van de vordering de volstrekte bevoegdheid bepaalt, wordt er onder verstaan de som die in de INLEIDENDE akte wordt geëist, met uitsluiting van de gerechtelijke interest en van alle gerechtskosten,alsook van de dwangsommen.Art.617.De vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg en...waarbij uitspraak wordt gedaan over een vordering waarvan het bedrag 1.860 EUR niet overschrijdt, worden gewezen in laatste aanleg. Hetzelfde geldt voor de vonnissen waarbij de vrederechter en...uitspraak doet over een vordering waarvan het bedrag 1.240 EUR niet overschrijdt.”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.1050.In alle zaken kan hoger beroep worden ingesteld zodra het vonnis is uitgesproken...Art.1051.De termijn om hoger beroep aan te tekenen is één maand, te rekenen vanaf de BETEKENING van het vonnis...”(Gerechtelijk Wetboek).

“Art.30.Voor al de burgerlijke rechtbanken en rechtbanken van koophandel, gebruiken de persoonlijk ter zitting verschijnende partijen, voor al haar gezegden en verklaringen, de taal die zij verkiezen...”(15 JUNI 1935. - WET op het gebruik der talen in gerechtszaken).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”