Beroep tegen een vonnis van het Vredegerecht

drcdbrgl
Topic Starter

Beroep tegen een vonnis van het Vredegerecht

#1 , 06 mar 2013 16:01

1) Voor wat betreft geldelijke bedragen die gevorderd worden door de eiser in het Vredegerecht:
Hoger beroep tegen een vonnis van het Vredegerecht wordt ingeleid voor de (burgerlijke kamer van de) Rechtbank van Eerste Aanleg wanneer het bedrag van de vordering hoger is dan 1240 euro. Voor lagere bedragen doet het Vredegerecht uitspraak in laaste aanleg (denk ik) en kan alleen het Hof van Cassatie nog iets zeggen.

2) Echter, stel nu dat de eiser in het vredegerecht geen geldelijk bedrag vordert maar iets anders zoals het verplaatsen van een muur bij zijn/haar aanpalende buren, of een verhoging van de schoorsteen bij zijn/haar buren (na rookoverlast), of een correctie van een perceelsgrens,.... enz.... dus iets waar geen bedrag opgeplakt werd door de eiser.
Men heeft mij verteld dat in zo een geval tegen een vonnis van het vredegerecht altijd beroep zou kunnen aangetekend worden bij R.v. Eerste Aanleg. Als dat klopt, op basis van welke wet of regel kan men tegen zo een vonnis van het vredegerecht beroep aantekenen??

Het antwoord kan wel eens belangrijk zijn voor mijn besluiten.

Met dank bij voorbaat,
j

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 mar 2013 16:42

Gerechtelijk Wetboek Art. 619. Bij gebreke van grondslagen voor de bepaling van de waarde van het geschil, zoals zij omschreven zijn in de artikelen 557 tot 562, wordt het geschil in eerste aanleg berecht.

drcdbrgl
Topic Starter

#3 , 06 mar 2013 17:36

Ok, scorpioen, duizendmaal dank voor de info.
j

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”