deurwaarder laat de voordeur gewoon openstaan.

kevin1be
Topic Starter

deurwaarder laat de voordeur gewoon openstaan.

#1 , 11 feb 2013 18:39

Hopelijk maken jullie dit nooit mee:
Je komt thuis je test vast dat de voordeur niet meer afgesloten is zo als je die had achtergelaten.
In het slot is zijn enkel gaten geboort maar geen probleem de deur staat nog open dus je kan binnen.
Je vind dan toch een brief dat er een gerechtsdeurwaarder is over de vloer gekomen tegen de middag nu zijn we avond dus ik stel vast dat de deur tot nu onbewaakt is geweest.

Ik was er niet goed van want die man kwam voor iemand anders die ook bij ons woonde en heeft gewoon ins onze spullen zitten kijken en die dan onbewaakt achtergelaten.
Wij wisten tot toen van niks nog dat hij ging komen nog dat er probleem waren.

Ik heb ook mijn bericht aan De Nationale Kamer van de Gerechtsdeurwaarders geschreven en daar zeggen ze dat het wel kan dat gerechtsdeurwaarders niet verplicht zijn het slot te veranderen (hij zou dit niet vervangen hebben om ons niet opkosten te jagen.)

Op dit bericht dat ik had terug gekregen heb ik gevraagt wie er dan eigenlijk moet opdraai als er na de inbraak van de gerechtsdeurwaarder een echt inbreker via de voordeur die gewoon openstaat op bezoek zou gekomen zijn.

Hebben jullie dit ook al meegemaakt of heeft er iemand raad?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 feb 2013 19:04

Ja een deurwaarder mag indien in het bezit van een rechtsgeldig vonnis binnen op het adres van diegene waartegen het vonnis is opgesteld.
Ook al wonen daar meerdere personen.
Ja de deurwaarder mag in en tussen ALLE goederen in die woning snollen en ALLE aanwezige goederen met beslag bezwaren. De wet zegt namelijk dat alle goederen daar van die persoon kunnen zijn.
Indien men goederen van u zou opschrijven zal u een revindicatieprocedure bij de beslagrechter moeten opstarten.
Normaal wordt bij mijn weten binnengegaan via oa uitboren slot en plaats de DW een ander slot (cilinderslot).. OF hij dat moet doen weet ik niet. Hij moet zich volgens mij wel als een goede huisvader gedragen.

Gezien de deur openstaat is het juridisch geen inbraak meer (in een aantal gevallen) maar simpele diefstal.

j.demoor

#3 , 13 feb 2013 10:57

“Art.1499.Aan elk uitvoerend beslag op roerend goed gaat een bevel aan de schuldenaar vooraf, dat ten minste een dag voor het beslag wordt gedaan en dat, indien de titel bestaat uit een rechterlijke beslissing, de betekening daarvan bevat indien dit nog niet gebeurd is.Art.1504.Zijn de deuren gesloten of wordt er geweigerd ze te openen, dan kan de gerechtsdeurwaarder een deurwachter aanstellen; hij wendt zich dadelijk zonder formaliteiten tot de politiecommissaris of, indien er geen is, tot de vrederechter of tot de burgemeester. De persoon op wie de deurwaarder aldus een beroep heeft gedaan, degene aan wie deze persoon daartoe opdracht heeft gegeven of die hem vervangt, is tegenwoordig bij het openen van de deuren en zelfs van de meubelen indien daartoe grond bestaat en maakt geen proces-verbaal op, maar ondertekent het proces-verbaal van de deurwaarder, die van alles slechts een enkele akte mag opmaken. De politiecommissaris kan een agent aanwijzen om hem te vertegenwoordigen.”(Gerechtelijk Wetboek).

‘dat er een gerechtsdeurwaarder is over de vloer gekomen tegen de middag nu zijn we avond dus ik stel vast dat de deur tot nu onbewaakt is geweest’.

Laat de gerechtsdeurwaarder de deur open en onbewaakt achter dan kan hij mede- aansprakelijk zijn (art.1383 Burgerlijk Wetboek) voor eventuele diefstal van de inboedel.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”