geplogendheden van de rechtbank

Cornelis
Topic Starter

geplogendheden van de rechtbank

#1 , 15 nov 2005 13:27

Aangezien ik mezelf wens te verdedigen en ik nogal wat problemen ondervind met de hoffelijkheid van de advocaat van de tegenpartij wil ik de geplogendheden van de rechtbank (koophandel) kennen. Waar vind ik die? Het gaat hier niet over de wet maar over het "wat en hoe" van de werking eigen aan de rechtbank. (Neerleging van stukken, aanwezigheid, vorm van conclusie etc etc)

Zijn mijn rechten en plichten dezelfde als die van de advocaat van de tegenpartij? Ik ben eisende partij zoals dat heet.

BV Advocaten worden volgen hun ancienniteit voorrang gegegeven, geld dit ook voor mij als 50 jarige? of wordt ik hier achtergesteld.
Moet ik echt bij het begin van de zitting (bv 9.00ur) aanwezig zijn? Wat indien de advocaat van de tegenpartij niet bij opening van de zitting aanwezig is maar om bv om9.45 uur? Kan ik tussenkomen bij de voorzitter om dit vast te stellen en dan zelf weggaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 20 nov 2005 18:13

Ik zou toch aanraden om u te laten bijstaan door een advocaat.

Gast
Topic Starter

#3 , 21 nov 2005 13:45

Ik zou toch aanraden om u te laten bijstaan door een advocaat.
Dat is wat de vraagsteller nu net niet wil.

Reclame

Wesley
Berichten: 294

#4 , 21 nov 2005 13:56

Ga eens langs bij de griffie van de rechtbank waar uw zaak loopt.

Bibendum
Berichten: 94

#5 , 22 nov 2005 16:50

Ik zou toch aanraden om u te laten bijstaan door een advocaat.
Dat is wat de vraagsteller nu net niet wil.

vandaar dat er in mijn antwoord het woord "toch" staat ...

Gast
Topic Starter

#6 , 18 jan 2006 00:34

meen dat je daarvoor een opleiding tot jurist/advocaat dient genoten te hebben, Cornelis.

sven
Topic Starter

#7 , 19 jan 2006 14:57

meen dat je daarvoor een opleiding tot jurist/advocaat dient genoten te hebben, Cornelis.
nee hoor: "op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen" (art. 728, ?1 Ger. W.)

Gast
Topic Starter

#8 , 23 jan 2006 17:57

Ik veronderstel dat U het heeft over Rb. Kh te Brussel.

Alle zaken hebben hier een eigen nummer (staat geafficheerd aan de ingang van de zittingszaal) -> nummer noteren en aan de deurwachters (meestal oudere mannen die aan de ingang van de zittingszaal zitten) aanwezigheid melden. Daarna wachten tot je nr wordt afgeroepen, indien de tegenpartij niet aanwezig is kan je verstek vorderen (conform de dagvaarding), in het tegengestelde geval zal zich een discussie ontspinnen.
Voor de bijkomende vragen ivm vorm conclusie, termijnen, enz... zou ik U toch aanraden bij een raadsman langs te gaan (indien U een laag inkomen heeft kan dit zelfs volledig kosteloos, even langsgaan bij BJB op het Gerechtsgebouw van Uw woonplaats). Het is immers nogal riskant om dit allemaal zonder de juiste opleiding zelf te doen (als u dient geopereerd te worden, voert U de operatie toch ook niet zelf uit), temeer daar advocaten onderling afstand kunnen nemen van het geschil wat de sereniteit van het debat absoluut ten goede komt (cf Uw houding tegenover raadsman tegenpartij)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”