Enkele vragen aangaande een advokaat raadpleging

Alexia3300
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Evere

Enkele vragen aangaande een advokaat raadpleging

#1 , 27 dec 2005 08:37

Goedemorgen iedereen.
Ik heb een probleem met een aannemer aangaande een verbouwing van onze dak na een brand. Er is een betwisting aangaande het metsen van een muurtje waarbij ik niet akkoord ben met de werkuren. Het materiaal werd betaald. Zijn raadsman dreigt ons nu voor de rechter te dagen. Mijn vragen :

1. Waar zoek ik een advocaat in het Brusselse (liefst perfect tweetalig) die zo'n zaken verdedigen? (mijn echtgenoot is Franstalig)
2. Deze zaak wordt normaal behandeld voor de rechtbank van eerste aanleg te Leuven. Mag een advocaat uit het Brusselse voor ons daar pleiten of moet ik een advocaat nemen in Leuven?
3.Denkt U dat een aanvraag via onze advocaat voor een minnelijke schikking (vb: ik betaal 3 werkdagen uren i.p.v de gevraagde 8 dagen?)zou helpen?
4. Het gaat over een som van 3000 Euro. Kan iemand mij vertellen hoeveel het hem zou kosten indien hij ons voor de rechtbank daagt?
5. Indien we voor de rechtbank gedaagd worden,hoelang duurt het ongeveeer ,v??r dat we moeten verschijnen?( 1 maand, 3 maand,1 jaar....?)
Sorry voor al deze vragen, maar ik ken er echt niets van zo'n zaken en ik wil toch een stapje v??r zijn.... Hartelijk bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 27 dec 2005 10:57

Goedemorgen iedereen.
Ik heb een probleem met een aannemer aangaande een verbouwing van onze dak na een brand. Er is een betwisting aangaande het metsen van een muurtje waarbij ik niet akkoord ben met de werkuren. Het materiaal werd betaald. Zijn raadsman dreigt ons nu voor de rechter te dagen. Mijn vragen :

1. Waar zoek ik een advocaat in het Brusselse (liefst perfect tweetalig) die zo'n zaken verdedigen? (mijn echtgenoot is Franstalig)
2. Deze zaak wordt normaal behandeld voor de rechtbank van eerste aanleg te Leuven. Mag een advocaat uit het Brusselse voor ons daar pleiten of moet ik een advocaat nemen in Leuven?
3.Denkt U dat een aanvraag via onze advocaat voor een minnelijke schikking (vb: ik betaal 3 werkdagen uren i.p.v de gevraagde 8 dagen?)zou helpen?
4. Het gaat over een som van 3000 Euro. Kan iemand mij vertellen hoeveel het hem zou kosten indien hij ons voor de rechtbank daagt?
5. Indien we voor de rechtbank gedaagd worden,hoelang duurt het ongeveeer ,v??r dat we moeten verschijnen?( 1 maand, 3 maand,1 jaar....?)
Sorry voor al deze vragen, maar ik ken er echt niets van zo'n zaken en ik wil toch een stapje v??r zijn.... Hartelijk bedankt.
1) www.advocaat.be
2) Ja dat mag
3) Vermoedelijk niet(*)
4) Onkosten en erelonen van een advocaat zijn afhankelijk van uw advocaat. Vergeet de (eventuele) gerechtskosten,expertisekosten en schadevergoediing niet!
5) Geen idee!

(*) Heeft U vergelijkbare offertes van andere firma's?

Alexia3300
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Evere

#3 , 27 dec 2005 11:29

Bedankt voor je reply. Ik heb die site bezocht,kan U mij zeggen onder welk recht dit valt? (dus confict met aannemer). Ik denk dat mijn vraag aangaande de kosten om een rechtsprocedure verkeerd gesteld hebt. Ongever hoeveel zou het die aannemer kosten om een rechtsprocedure te starten tegen ons bij eerste aanleg? Deze conflict gaat over een som van 3000 Euro. Hij beweert dat hij deze muurtje gemetst heeft gedurende 8 dagen (90 betonblokken). Ik was zelfs thuis en weet goed genoeg dat dit op ??n dag klaar was,mijn beide buren kunnen dit bevestigen. Er werd gefoefeld met de bestekken ook,drie bestekken met dezelfde datum,zelfde nummer maar telkens een verschillende bedrag. Hij rekent ook werfmateriaal aan die ik NOOIT zelfs gezien hebt...
Bedankt voor alle reacties.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 dec 2005 12:29

5) de dagvaardingstermijn bedraagt 8 dagen.

Je spreekt van bestekken. Het is dan ook moeilijk iets zinnigs over de zaak zelf te zeggen zonder de bestekken te zien.

Het beste wat je doet is het bedrag dat jij vindt dat moet betaald worden nu reeds betalen.

Doe je dat niet dan zal je normaal gesproken toch voor een deel in fout gesteld worden. Die dag waarop hij het volgens jou gemetst heeft moet je hoe dan ook betalen. Dit betekent dat je het risico loopt een deel van de gerechtskosten, en dus ook van een eventueel deskundig onderzoek te moeten betalen.

Indien je het niet betwiste gedeelte nu betaalt zal de tegenpartij wel eens extra nadenken om te procederen. Bevestig per aangetekend schrijven wat je betaalt en waarom je de rest niet wil betalen.


scorpioen

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 27 dec 2005 13:02

5) de dagvaardingstermijn bedraagt 8 dagen.
....scorpioen
Mijns inziens bedoelde hij art. 728 ? 1. Op het ogenblik van de rechtsingang... Ger.W. ((quote)"v??r dat we moeten verschijnen?')

Alexia3300
Topic Starter
Berichten: 6
Locatie: Evere

#6 , 27 dec 2005 20:59

Dank U allen voor de antwoorden. Ik moet juist nu nog weten op die website dat jullie mij adviseren onder welk recht dit valt...( conflicht met aannemer en bouw) Er zijn er zoveel...
Dank U.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 dec 2005 21:30

aannnemingsrecht

scorpioen

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”