Heb volgende probleem :
- Ik heb een advocaat geraadpleegd inzake een onderhoudsgeld. De inleidingszitting was toen reeds gepasseerd. Dus heel veel werk kan de man niet meer gehad hebben. Doch legt hij mij thans een afrekening voor om van achterover te vallen. Uit het dossier blijkt dat ik al niet zo’n groot inkomen heb. Blijkbaar heeft de man daar geen rekening mee gehouden. Bij aanvang werd er ook geen prijs voor kosten en erelonen overeengekomen, laat staan dat hij zou gemeld hebben dat die zaak zoveel zou kosten. Via internet heb ik thans ontdekt dat de Orde van advocaten zelfs modelcontracten heeft. Mij is zoiets nooit voorgesteld. Bovendien bewijst dit dat er al veel problemen zijn gerezen over de kosten en erelonen die advocaten aanrekenen. Maar het kan nog veel erger. De man stelde besluiten op, en die waren werkelijk zo kinderlijk opgemaakt, dat ik het zelfs beter zou kunnen. Ik heb de man zoveel informatie bijgebracht, doch heb ik daarover niets teruggevonden in de besluiten. Op een bepaald moment kwam de zaak voor de rechtbank. Mijn tegenpartij had haar besluiten op het allerlaatste nippertje neergelegd. Mijn raadsman liet mij de keuze om de zaak uit te stellen dan wel te pleiten. Ik koos uiteraard voor uitstel, omdat de besluiten van mijn tegenpartij zo gortig waren, en ik daarop wenste te antwoorden. Toen vernam ik niets meer van mijn raadsman. Ik ging er dus van uit dat de zaak zou worden uitgesteld. Vandaar dat ik ook niet naar de rechtbank was gegaan. Maar mijn raadsman was er nog niet in geslaagd om de zaak te latten uitstellen, ondanks mijn expliciet verzoek om te antwoorden op de besluiten van mijn tegenpartij. Naar de zitting had hij een onervaren kantoorhulp gestuurd, in plaats zelf ter plaatsen te gaan. Nochtans had ik van bij aanvang afgesproken dat ik niemand anders wenste dan hem. Tot mijn allergrootste verbazing heb ik achteraf dus moeten vaststellen dat een onervaren kantoorhulp mijn dossier in handen heeft gehad, dewelke er werkelijk niet van heeft gebakken. Zo heeft hij ook een aantal zaken niet gedaan/opgenomen in de besluiten, die ik hem had gevraagd. Ik verzocht hem ook om de debatten terug te laten heropenen omdat was gebleken dat mijn tegenpartij over van alles en nog wat flagrant had gelogen. Maar natuurlijk heeft hij dat niet gedaan. Sterker nog : hij rekent ook kosten aan om naar 2 keer naar de rechtbank te gaan, terwijl hij de zaak een eerste keer heeft kunnen uitstellen per fax. Zo ook rekent hij zoveel brieven aan terwijl hij zijn uitleg tussen mijn e-mails schreef en de e-mail dan terug stuurde. Van veel briefwisseling is hier geen sprake, maar ik krijg ze wel aangerekend. Ik krijg ook geen gedetailleerde afrekening (lees : timesheet). Hij noemt een aantal zaken op die hij zou hebben uitgevoerd, en zet er dan een bepaald bedrag onder. En daar moet ik het dan maar bij doen. Nooit heeft hij er mij over ingelicht dat die zaak zoveel zou kosten. Finaal stelde hij hoger beroep voor, maar wat zou het mij dan hebben gekost? Drie keer meer dan de waarde van de zaak!
Intussen heb ik mijn dossier opgevraagd, doch ook dat kan ik niet bekomen.
En zo is er nog zoveel meer, eigenlijk veel te veel om op te noemen.
Het staat dus vast dat ik in het zak ben gezet door deze man.
Hoe moet ik hierop reageren?
In die omstandigheden zal ik in elk geval zijn afrekening niet betalen.