Klacht neerleggen bij welk parket?

jozef222
Topic Starter

Klacht neerleggen bij welk parket?

#1 , 01 mar 2007 14:22

Stel ik woon in de provincie Antwerpen en ik wil een klacht neerleggen tegen iemand uit de provincie Brabant. Bij welk parket kan ik het best klacht neerleggen: Antwerpen of Brabant?
2de vraag: als men seponeert in Antwerpen kan ik het achteraf dan ook eens proberen bij een ander Parket? (ik hoor namelijk dat er bij de verschillende parketten ook verschillend tegen bepaalde inbreuken wordt aangekeken)
3de vraag: maakt het enig verschil als ik de klacht neerleg bij de politie of rechtstreeks per brief aan het Parket?
Dank bij voorbaat voor elk antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 03 mar 2007 09:59

Het openbaar ministerie is ondeelbaar.Dit houdt in dat u klacht kan neerleggen bij om het even welk openbaar ministerie.Uw klacht zal evenwel doorgestuurd worden naar en behandeld worden door het openbaar ministerie bij de rechtbank die territoriaal bevoegd is.

?Art.53.De hulpofficieren van politie zenden de aangiften, processen-verbaal en andere akten, door hen opgemaakt in de gevallen waarin zij bevoegd zijn, onverwijld aan de procureur des Konings, die gehouden is zonder uitstel kennis te nemen van de processtukken en ze met de vorderingen welke hij geraden acht, aan de onderzoeksrechter te doen toekomen.Art.54.In geval van aangifte van andere misdaden of wanbedrijven dan die waarvan de vaststelling tot hun onmiddellijke bevoegdheid behoort, doen de officieren van gerechtelijke politie de aan hen gedane aangiften ook onverwijld toekomen aan de procureur des Konings, die ze samen met zijn vordering aan de onderzoeksrechter bezorgt.?(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Een klacht per brief aan de het parket of neergeld bij de politie dient dus hetzelfde gevolg te hebben.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”