wat zijn de kosten : klacht bij onderzoeksrechter

Leo_Mertens
Topic Starter
Berichten: 27

wat zijn de kosten : klacht bij onderzoeksrechter

#1 , 26 feb 2007 18:46

ik heb hier en daar op het internet al wat gezocht maar onderstaande zaken zijn nog beetje onduidelijk, en hopelijk kunnen jullie mij helpen

ik vroeg me af wat de kosten zijn indien je klacht doet bij de onderzoeksrechter.

is het zo dat je deze kosten krijgt terug betaalt indien er uit deze klacht een veroordeling volgd, in het andere geval krijg je deze kosten niet terug?

en uit wat bestaan die kosten, ik heb gelezen dat dit voor de eventuele deskundige zijn die worden aangesteld.
zijn er buiten bovenstaande nog kosten ?

moet deze klacht bij de onderzoeksrechter ingedient worden waar ik woon en waar de feiten hebben plaatsgevonden, of kan ik dit ook bij een onderzoeksrechter van een andere Balie ?

wordt die klacht dan ook geacteerd door de onderzoeksrechter of wordt die door de politie afgenomen ?

kan ik tijdens dat onderzoek dan ook inzage krijgen in het dossier
kan dit afgesloten worden bijvoorbeeld zonder dat ik hierover eerst van op de hoogte werd gesteld

Met dank voor jullie hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 feb 2007 09:55

"Art.63.Hij die beweert door een...wanbedrijf te zijn benadeeld,kan daarover bij de bevoegde onderzoeksrechter klacht doen en zich burgerlijk partij stellen..."(Wetboek Strafvordering).

De ?bevoegde onderzoeksrechter? is deze die bevoegd is voor de plaats waar de feiten gepleegd zijn.

?De onderzoeksrechter bij wie een benadeelde zich aanmeldt kan de zaak zelf niet naast zich neerleggen of zonder gevolg klasseren,of zelf een beslissing nemen aangaande zijn onderzoeksverplichting?(Cass. 20 maart 1882,Pas. 1883,I,28).
Als ?partij? krijgt u te gepasten tijde inzage van het dossier en kennis van het vonnis.

"Art.108 In correctionele...zaken,dient de burgerlijke partij...wanneer een onderzoek het gevolg is geweest van de aanstelling van een burgerlijke partij,de som die voor de kosten der rechtspleging VERMOEDELIJK NODIG is,ter griffie neer te leggen..."[K.B. 28 december 1950,houdende algemeen reglement gerechtskosten in strafzaken?(B.S. 30 december 1950)].

Het BEDRAG van die kosten mag er niet toe strekken het klachtrecht aan te tasten.Die kosten,inbegrepen expertisekosten,zijn slechts een VOORSCHOT en vallen uiteindelijk ten laste van de verliezende partij.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#3 , 04 mar 2007 11:02

normaliter 370 euro

dit is als een soort borg die je terugkrijgt indien je klacht tot een veroordeling komt door de strafrechtbank.

Let wel op in die zin dat iets bewijzen niet zo eenvoudig is als het lijkt
Er is wel degelijk een kloof tussen burger en magistraat.

als voorbeeld:
Zo ken ik vele mensen die maanden zelfs jaren hun kinderen niet meekregen en steeds voor een gesloten deur stonden. Getuigen bijhadden, zelfs politie ter plaatse, maar uiteindelijk onvoldoende bewijs voor de rechtbank


De klacht dien je best op voorhand zelf te formuleren.


Waarom weet ik niet, maar de griffier schrijft die klacht nog eens over.
Nadien wordt dit voorgelegd om te ondertekenen

Je krijgt daar geen afschrift van !!

mbt inzage
Je kan altijd toelating vragen aan de OR, maar normaal heb je inzage na het onderzoek is afgesloten. Je kan dan nog bijkomende onderzoeksdaden vragen en dan opent de OR terug zijn onderzoek

ik ga er van uit dat je klacht dient neer te leggen waar de feiten zich hebben voorgedaan.

mijn vraag: Wat was de beslissing van de procureur des Konings na je klacht? en indien het sepo was, wat was dan de reden?


RR

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”