nooit factuur ontvangen maar thans wel dagvaarding in de bus

EMW
Topic Starter

nooit factuur ontvangen maar thans wel dagvaarding in de bus

#1 , 29 feb 2012 23:21

ik heb het volgende probleem :

op een bepaald moment diende ik mij naar het rode kruis te begeven ingevolge een ongelukkige val die ik had gedaan nu meer dan twee jaar geleden.

enkele maanden nadat ik bij die mensen was geweest; heb ik hen nog gebeld om te melden dat ik het vreemd vond dat ik nog steeds geen factuur had ontvangen doch volgens vernoemde dienst diende ik mij daarin totaal geen zorgen te maken, factuur zou immers nog volgen.

recent ontving ik dagvaardiung om de factuur + allerhande kosten te betalen terwijl ik dus nooit factuur heb ontvangen, laat staan een herinnering of ingebrekestelling.

hoe moet ik hierop reageren?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mar 2012 10:11

Burgerlijk Wetboek
Art. 2277bis. <Ingevoegd bij W 06-08-1993, art. 64>. De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd.

Als de zaak nog niet verjaard is: hoofdsom factuur betalen, naar zitting gaan en alles uitleggen aan de vrederechter, bewijs van betaling meenemen (eerst kopie opsturen naar advocaat tegenpartij), vragen dat de kosten ten laste van tegenpartij worden gelegd, minstens dat de rechtsplegingsvergoeding beperkt wordt tot het minimum. Ook de "overige kosten" die gevraagd worden betwisten. Zeggen dat u daar nooit mee akkoord gegaan bent, deze geen deel uitmaken van de overeenkomst, minstens een onrechtmatig beding zijn omdat niet voorzien wordt in een gelijkwaardige schadevergoeding als tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt.

klungel

#3 , 01 mar 2012 12:01

.
Laatst gewijzigd door klungel op 03 apr 2012 06:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

EMW
Topic Starter

#4 , 01 mar 2012 17:36

Burgerlijk Wetboek
Art. 2277bis. <Ingevoegd bij W 06-08-1993, art. 64>. De rechtsvordering van verzorgingsverstrekkers met betrekking tot de door hen geleverde geneeskundige verstrekkingen, diensten en goederen, daar inbegrepen de vordering wegens bijkomende kosten, verjaart ten overstaan van de patiënt door verloop van een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf het einde van de maand waarin deze zijn verstrekt.
Dezelfde bepaling is van toepassing voor geneeskundige verstrekkingen, diensten, goederen en bijkomende kosten welke door de verplegings- en verzorgingsinstelling of door derden werden geleverd of gefaktureerd.

Als de zaak nog niet verjaard is: hoofdsom factuur betalen, naar zitting gaan en alles uitleggen aan de vrederechter, bewijs van betaling meenemen (eerst kopie opsturen naar advocaat tegenpartij), vragen dat de kosten ten laste van tegenpartij worden gelegd, minstens dat de rechtsplegingsvergoeding beperkt wordt tot het minimum. Ook de "overige kosten" die gevraagd worden betwisten. Zeggen dat u daar nooit mee akkoord gegaan bent, deze geen deel uitmaken van de overeenkomst, minstens een onrechtmatig beding zijn omdat niet voorzien wordt in een gelijkwaardige schadevergoeding als tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt.

@scorpioen : heel erg veel dank voor uw deskundig advies.

uiteraard zal ik handelen zoals door u uitgelegd.

maar bijkomende heb ik nog volgende kanttekeningen :

aangezien ik dus nooit een factuur heb ontvangen, heb ik de factuur ook nooit kunnen nazien noch protesteren.

dus tot op de dag vandaag wacht ik nog steeds op een factuur.

nu ken ik de hoofdsom via de dagvaarding.

maar u zegt dus dat ik de hoofdsom reeds moet betalen? klopt dit nog steeds?
Laatst gewijzigd door EMW op 01 mar 2012 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.

scorpioen

#5 , 01 mar 2012 17:39

Vraag kopie van de factuur aan de advocaat van tegenpartij. Zijn naam staat op de dagvaarding.

EMW
Topic Starter

#6 , 01 mar 2012 21:31

dank u wel scorpioen!

Eddy009

#7 , 02 mar 2012 15:35

en betaal de hoofdsom met als betalingsmededeling 'onder voorbehoud, minstens voor verificatie factuur'.

EMW
Topic Starter

#8 , 20 mar 2012 14:14

Het vervolg is zo :

Ik heb de raad van scorpioen opgevolgd, en bij de raadsman van tegenpartij kopie van betrokken factuur opgevraagd doch deze laatste weigert flagrant kopie over te maken gezien ik nog steeds geen kopie mcht ontvangen.

Hoe moet dit verder?

Franciscus

#9 , 20 mar 2012 14:28

copie opvragen bij zorgverstrekker.

scorpioen

#10 , 20 mar 2012 15:01

Wat is er ondertussen gebeurd? Is de zaak al voorgekomen bij de vrederechter? Tegen wanneer werd u gedagvaard.

U maakt een korte conclusie (= uw argumenten op papier zetten). Waarin u schrijft
- op datum X heb ik aan de advocaat van eisende partij gevraagd mij kopie van de factuur te bezorgen
- ik mocht van die advocaat geen kopie van zijn stukken ontvangen
- ik verzet mij ertegen dat de eisende partij stukken neerlegt
- eisende partij bewijst haar vordering niet, de vordering is ongegrond.

Dat stuk moet u tekenen, ter griffie neerleggen en kopie opsturen naar advocaat van de tegenpartij.

EMW
Topic Starter

#11 , 20 mar 2012 21:34

Ondertussen heb ik uw instructie opgevolgd.

Ik heb bij de raadsman van tegenpartij een kopie van de factuur opgevraagd doch tot op heden nog steeds niet bekomen.

Ik heb betrokken raadsman hierna nog herinnerd doch ook deze herinnering heeft tot niets geleid.

Intussen heb ik de hoofdsom zonder de kosten (interesten, dagvaarden,…) onder voorbehoud van nazicht factuur betaald.

Ik heb zowel de raadsman van tegenpartij alsook de rechtbank laten weten dat ik niet akkoord ben met de kosten gezien deze dus geen deel uitmaken van de overeenkomst, minstens een onrechtmatig beding zijn, omdat niet voorzien wordt in een gelijkwaardige schadevergoeding als tegenpartij haar verbintenissen niet nakomt, en ik heb gevraagd om deze kosten bij de tegenpartij te leggen minstens de rpv te beperken tot het minimum.

Ik heb begrepen dat ik nu kort moet besluiten met volgende gegevens :

- op datum X heb ik aan de advocaat van eisende partij gevraagd mij kopie van de factuur te bezorgen
- ik mocht van die advocaat geen kopie van zijn stukken ontvangen
- ik verzet mij ertegen dat de eisende partij stukken neerlegt
- eisende partij bewijst haar vordering niet, de vordering is ongegrond.

Alvast bedankt voor alle hulp!!

EMW
Topic Starter

#12 , 22 mar 2012 08:50

Iemand die weet hoe dit nu verder moet?

gebruiker

#13 , 23 mar 2012 15:32

Iemand die weet hoe dit nu verder moet?
Je hebt de theorie en je hebt de Belgische praktijk.

De praktijk is dat als de advocaat toch verder gaat met een invordering voor een rechtbank dat je door de rechter die deze zaak zal te behandelen krijgen met bijna totale zekerheid in het ongelijk zal gesteld worden. Voor de enige mogelijke reden, dat die rechter automatisch inwilligt wat de advocaat vraagt als jij geen advocaat aanstelt.

Problemen zoals jij die hier doorgeeft die worden legio. Er bestaat in België een verbod tot het aanrekenen van kosten (indien deze niet vermeld stonden in de algemene faktuursvoorwaarden), onze Belgische politici sloten deurwaarders hier expliciet van uit met het ondertussen herkenbare probleem dat deurwaarderskantoren hier dolgraag gebruik van maken.

En als je dan bijkomstig zou weten dat er hier deurwaarderskantoren bestaan die systematisch aan hun grote klanten tot 50% - van alle door hen aangerekende procedurekosten - terugbetalen aan hun klanten als 'commissie' dan kan je allicht begrijpen dat dit een probleem is dat de komende jaren enkel kan exploderen.

Een juridisch vraagje, alhoewel allicht bepert tot het tuchtrecht, mogen deurwaarders dergelijke commissies terugbetalen aan hun 'klanten'?

Bijkomstig wat zijn de gevolgen voor deze deurwaarderskantoren als ze fictieve facturen aanvaarden van dergelijke klanten om die "commissies' te maskeren als prestaties allerhande?
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#14 , 23 mar 2012 15:33

...
Laatst gewijzigd door gebruiker op 26 mar 2012 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#15 , 23 mar 2012 15:34

...

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”