Opvragen dossier

Tibau
Topic Starter
Berichten: 6

Opvragen dossier

#1 , 31 jan 2007 16:40

Er is een proces aan de gang waar ik niet bij betrokken ben maar dat me wel onrechtstreeks aanbelangt. Is het mogelijk dat dossier op te vragen en in te kijken of kunnen enkel de betrokken partijen dit inkijken?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tibau
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 02 feb 2007 09:33

Weet niemand hier een antwoord op?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 03 feb 2007 13:59

ENKEL partijen krijgen inzage van het dossier.Zie art.725 Gerechtelijk Wetboek in burgerlijke zaken en art.127,?2 Wetboek van Strafvordering in strafzaken.
"Art.125...mag geen uitgifte of afschrift der akten van onderzoek en rechtspleging worden afgeleverd zonder uitdrukkelijke machtiging van...Op haar verzoek echter wordt aan partijen een uitgifte van de klacht,de aangifte,de bevelschriften en de vonnissen verstrekt..."(K.B. 28 december 1950,Gerechtskosten in strafzaken).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#4 , 04 feb 2007 19:59

Beste,
U kan dus die uitdrukkelijke machtiging vragen conform Art. 125 Tarief in strafzaken. Gewoon een brief sturen naar de PG.


Hieronder kan U een standaard brief vinden hoe een politieambtenaar toelating zal vragen

RR

***********


FEDERALE POLITIE
Algemene Directie Personeel
Directie van de juridische dienst
het contentieux en de statuten

Fritz Toussaintstraat 47
1050 BRUSSEL
Tel. : 02 642 61 21
Fax : +32 26 42 61 07 Mevrouw/Mijnheer (1) de Procureur-generaal ?
Justitiepaleis (1)
(adres)








Betreft : Opsporingsonderzoek / Gerechtelijk onderzoek (1) ten laste van Mevrouw / Mijnheer ? (1)
Vraag tot inzage in het gerechtelijk dossier



Ref : Art. 125 Tarief in strafzaken




Mevrouw/Mijnheer (1) de Procureur-generaal,
Het ambt van Mevrouw/Mijnheer (1) de procureur des Konings / de onderzoeksrechter (1) van ... (1) werd op datum van (1)... geadieerd voor een dossier met notitienummer ..., opgesteld ten laste van Mevrouw/Mijnheer (1) ..., lid van de federale politie te ... / het korps van de lokale politie van ... (1).

In mijn hoedanigheid van gewone tuchtoverheid van betrokkene en om mij toe te laten te bepalen of, in deze stand van de procedure, een tuchtprocedure aangewezen is, zou ik het op prijs stellen indien u mij / mijn afgevaardigde (1) machtiging zou verlenen om, overeenkomstig artikel 125 van het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken, het voormeld gerechtelijk dossier te raadplegen en een afschrift ervan te verkrijgen.

Met de meeste hoogachting,





Graad (eventueel) Voornaam Naam
Functie

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”