deurwaarders en beslagrechters

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

deurwaarders en beslagrechters

#1 , 26 jan 2007 14:24

Mijn advocaat gaat een deurwaarder inschakelen om de alimentatie te vorderen.

Mijn vraag : hoe gaat dit in zijn werk? Over welke termijnen hebben we het hier? En wat gebeurd er als mijn ex weigert te betalen?

Mijn advocaat sprak over het feit dat de tegenpartij dan zelf maar een procedure voor een beslagrechter moet opstarten?

Wat moet ik daaronder verstaan?

(Ik vroeg ook al uitleg aan mijjn advocaat, maar ik heb liever meerdere bronnen van info, en liefst in mensentaal :wink: )

Bedankt, allemaal.
There is always hope...
(Gandalf)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 11 feb 2007 11:09

Ik denk dat het essentieel is dat je vertrouwen hebt in uw advocaat anders moet je een andere nemen. Meerdere bronnen raadplegen lijkt mij geen goede ingesteldheid. Als je je advocaat niet vertrouwt en geen uitleg kan vragen die je begrijpt dan moet je het opnieuw vragen of een andere advocaat nemen.

Ik ben ervan overtuigd dat uw huidige raadsman op uw verzoek alles eenvoudig en desnoods veelvuldig zal uitleggen.

Ilenae
Berichten: 35

#3 , 14 feb 2007 20:55

Heb je ondertussen al een antwoord gevonden op je vraag? Ik heb dit recent zelf meegemaakt en dit is wat ik hieruit geleerd heb. Ik ben niet juridisch geschoold en kan dus enkel zeggen hoe het bij mij gegaan is.

Je advocaat gaat volgens wat ik lees, overgaan tot gedwongen uitvoering. Dus je ex moet betalen en doet het niet. Er zal dan beslag gelegd worden op zijn goederen, of op zijn loon. De deurwaarder zendt een aangetekende brief met de aanmaning tot betalen. Normaal gezien moet je ex binnen de 24 uur betaald hebben maar ze geven altijd toch wat meer tijd. Als deze niet betaald heeft, volgt beslag.

Je ex kan dan verzet aantekenen tegen dit beslag. Dus die stapt naar de beslagrechter, die een rechter is op de rechtbank van eerste aanleg.
De beslagrechter is niet bevoegd om zich uit te spreken over "bewijzen", maar kan enkel oordelen of het beslag al dan niet rechtmatig is.

Als uw vordering gebaseerd is op een echtscheidingsvonnis en dus zwart op wit de alimentatie weergeeft, dan zal u hier een vonnis in uw voordeel krijgen. Uw echtscheidingsvonnis is hier cruciaal en uw advocaat zal allicht al een expeditie besteld hebben (dit wil zeggen : een legale copie van uw vonnis). Uw echtscheidingsvonnis is een uitvoerbare titel, die de gerechtsdeurwaarder onmiddellijk kan gebruiken om tot uitvoering van de betaling te dwingen.

Uw ex kan dan weeral verzet aantekenen via een nieuwe procedure voor de rechtbank van eerste aanleg, waar hij wel zijn bewijzen kan naar voor brengen en waar u dan de kans krijgt deze te weerleggen.

Helpt deze informatie u?

Reclame

Draakje
Topic Starter
Berichten: 48
Locatie: Limburg

#4 , 14 feb 2007 21:17

Ja hoor, heel vriendelijjk bedankt :D
There is always hope...
(Gandalf)

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”