Advocaat verknoeit werkelijk de hele zaak....

s. dillen
Topic Starter

Advocaat verknoeit werkelijk de hele zaak....

#1 , 29 okt 2011 15:08

Op een bepaald moment werd bij de vrederechter een verzoekschrift neergelegd voor verhoging van een onderhoudsgeld.
Ik was om diverse redenen totaal niet akkoord.
Ik heb dan ook een advocaat geraadpleegd.
De geraadpleegde raadsman had nog 7 dagen om besluiten neer te leggen. De raadsman in kwestie deed dat niet, niettegenstaande ik hem reeds alle relevante documenten met betrekking tot de zaak en mijn verweer had overgemaakt. Hij wachtte maar liefst een maand om te besluiten. Via de besluiten voerde hij ook niet de procedure zoals afgesproken, nl. hij besloot niet ten gronde terwijl de tegenpartij dat wel had gedaan. Uiteindelijk, toen hij zelf ook vaststelde dat hij de zaak volledig naar de haaien had geholpen, zegde hij de samenwerking enkele uren voor de zitting op, zodat ik ter zitting zonder raadsman zat, waardoor ik een veroordeling opliep, waartegen enkel nog hoger beroep mogelijk is. En als klap op de vuurpijl stuurt de man mij een gepeperde rekening, die bovendien niet klopt : te veel uren aangerekend, onjuistheden, te veel kopie/faxen aangerekend, enz...
Nu is mijn vraag : hoe moet ik dit aanpakken? Ik ben natuurlijk niet zinnens om de man ook nog te betalen om mijn zaak totaal te verprutsen. Want zo heb ik bijvoorbeeld ook steeds gevraagd naar de advocaat zelf, terwijl ik werd geholpen door zijn advocaat-'helper'.
Ach ja, hier heeft een opeenstapeling van fouten plaatsgevonden, waarvoor ik dus ook nog dreig te moeten betalen. Ik heb de man zijn afrekening dan ook reeds geprotesteerd.
Ik denk dat ik ook niet alleen staan met dit soort van problemen. Want begin vorige week, ik denk dinsdag, is in de media soortgelijke berichtgeving verschenen... Mensen zijn tegenwoordig echt niet tevreden over hun raadsman, wat kennelijk resulteert in klachten en dergelijke meer.
Alvast bedankt voor enige deskundige uitleg!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 31 okt 2011 08:34

‘De rechtsverhouding tussen een advocaat en zijn cliënt is van contractuele aard,zodat de advocaat die een professionele fout begaat,slechts op contractuele basis kan worden aangesproken,behoudens samenloop tussen contractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid...Om de professionele aansprakelijkheid van een advocaat bij het voeren van een proces te beoordelen,moet de rechter onderzoeken of die advocaat heeft gehandeld als een normaal zorgvuldig en bedachtzaam advocaat,rekening houdend met zijn optreden in de hele rechtspleging en niet alleen met een geïsoleerde handeling. Een advocaat moet meester blijven van de algemene strategie in de behandeling van een rechtszaak. Deze strategie wordt uitgewerkt in samenspraak met de cliënt,die kennis krijgt of dient te krijgen van alle processtukken. Het is in dit verband uiterst nuttig en wenselijk dat alle processtukken worden getekend voor akkoord door de cliënt. Als dit niet kan, is volgende formule,in een brief naar de cliënt,mogelijk:'Hierbij vindt u de kopie van de conclusie inzake...zo u niet reageert vóór...ga ik er(als advocaat) van uit,dat u instemt met de inhoud van dat processtuk(bijvoorbeeld)...'. Bij het voeren van een proces verbindt een advocaat zich tegenover zijn cliënt om behoorlijk werk te leveren,rekening houdende met alle elementen van de zaak. Deze verbintenis is steeds een inspannings- en nooit een resultaatverbintenis‘(Rb.Brussel 4 december 1990,R.W. 1991-92,823).

‘De geraadpleegde raadsman had nog 7 dagen om besluiten neer te leggen. De raadsman in kwestie deed dat niet‘;
‘hij besloot niet ten gronde terwijl de tegenpartij dat wel had gedaan‘;
‘zegde hij de samenwerking enkele uren voor de zitting op‘;

Het is aan u om te bewijzen dat dit fouten waren en u door die fouten schade leed.

‘De advocaat die in rechte de betaling van zijn ereloonstaat vordert,moet zijn vordering op gedétailleerde wijze staven‘(Vred.St.Gilles 16 april 1987,T.Vred. 1988,252).

'Gedétailleerd' betekent:"De omschrijving van het geleverde moet zo nauwkeurig zijn dat ze de tegenpartij toelaat om te verifiëren of wat haar werd gefactureerd beantwoordt aan wat zij bestelde en wat haar werd geleverd"(CLOQUET,A.,Factuur,p.111,nr.250,in A.P.R.)

‘Zoals elke schuldeiser behoort het een advocaat die in rechte aanspraak maakt op vergoeding van zijn staat van kosten en ereloon,zijn prestaties te bewijzen en dit met inbegrip van o.m. de gegevens omtrent de aard van zijn prestaties en hun omvang,de graad van ingewikkelheid en het resultaat,de vermogenstoestand van de cliënt en de bekendheid van zijn advocaat,dit krachtens de beginselen vastgelegd in art.1315 B.W. en 870 Ger.W..Het beroepsgeheim kan geen beletsel zijn voor het niet-overleggen van het volledig dossier‘(Gent 20 januari 2000,Juristenkrant 2001-25,9).

‘...rekening, die bovendien niet klopt : te veel uren aangerekend, onjuistheden, te veel kopie/faxen aangerekend, enz...’

Eis van uw advocaat dat hij zijn prestaties bewijst.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

s. dillen
Topic Starter

#3 , 31 okt 2011 11:31

Dank u wel j. demoor. Dit is klaar en duidelijk! Bedankt!

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”