Spaarrekening kinderen

Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

Spaarrekening kinderen

#1 , 08 jan 2007 11:22

Ik zit met de volgende vraag :
mijn ex-man heeft na onze echtscheiding in 1995 een spaarrekening geopend op naam van onze twee kinderen waarop in de loop der jaren geld werd gestort (nieuwjaar, verjaardagen, communies, etc..). De uittreksels van die rekeningen werden naar mijn ex-man gestuurd, hij had volmacht op die rekeningen.
Mijn oudste zoon is vorig jaar 18 geworden en toen hij bij de bank navraag deed naar zijn spaarrekening, bleek daar geen geld meer op te staan. Ook het geld van de rekening van de jongste zoon (wordt dit jaar 18) is verdwenen.
De jongens hebben hun vader gevraagd wat er met het geld is gebeurd. Ze hebben nooit het juiste bedrag geweten, maar het moet meer dan €1000 zijn geweest, gezien al die jaren.
Hun vader heeft hen verteld dat hij dat geld op een speciale rekening heeft gezet (op zijn naam). M??r info wil hij niet geven. Er is een conflict nu tussen vader en zijn zoons en mijn ex-man heeft tegen de kinderen gezegd dat hij ofwel het geld zal teruggeven als ze trouwen, of helemaal niet. Hij gebruikt het dus als chantagemiddel, ofwel zal hij zijn kinderen hun eigen spaarcenten 'cadeau' doen bij hun eventueel huwelijk. Dat is totaal onaanvaardbaar volgens mij.
Ik heb de bank opgebeld met de vraag hoe we de verrichtingen die met die rekeningen zijn gebeurd kunnen opvragen. Dat kan, maar kost veel geld (€53 voor elk jaar dat ze moeten opzoeken).
Mijn vraag is nu, hoe kunnen we het spaargeld van de kinderen terugvorderen ? Volgens mij heeft hun vader regelrechte diefstal gepleegd. Kan daar klacht worden tegen ingediend ? En is het dan niet hij die die rekeninguittreksels moet kunnen voorleggen ? Zodat wij niet met die kosten zitten om ze op te vragen bij de bank ?
Wat staat mij nu te doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Madeleine
Topic Starter
Berichten: 59

#2 , 08 jan 2007 11:24

Die emoticon van hierboven is een foutje hoor.
Het moet zijn "18 jaar"

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 jan 2007 14:08

?Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen, beheren zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...Oefenen de ouders het gezag over de persoon van het kind niet gezamenlijk uit, dan heeft alleen de ouder die dat gezag uitoefent, het recht om de goederen van het kind te beheren en het kind te vertegenwoordigen, behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.De andere ouder behoudt het recht om toezicht te houden op het beheer. Met dat doel kan hij bij degene die het gezag uitoefent of bij derden alle nuttige informatie inwinnen en zich in het belang van het kind tot de jeugdrechtbank wenden.?(Burgerlijk Wetboek).

U kan deze bepaling ENKEL nog toepassen voor de minderjarige.De procedure bij de jeugdrechtbank kan u inleiden bij verzoekschrift.Wend u daartoe tot de griffie.

?Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten?(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

?Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding?(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

?geld gestort (nieuwjaar, verjaardagen, communies, etc..)? is geld geschonken aan de kinderen en dus geen EIGEN geld meer van de ouders.

?Art.462.Diefstallen gepleegd door een gehuwde ten nadele van zijn echtgenoot, door een weduwnaar of een weduwe wat zaken betreft die aan de overleden echtgenoot hebben toebehoord, door afstammelingen ten nadele van hun bloedverwanten in de opgaande lijn, door bloedverwanten in de opgaande lijn ten nadele van hun afstammelingen, of door aanverwanten in dezelfde graden, geven alleen aanleiding tot burgerrechtelijke vergoeding.Ieder ander persoon die aan deze diefstallen deelneemt of die de gestolen voorwerpen of een gedeelte ervan heeft, wordt gestraft alsof de vorige bepaling niet bestond.?(Strafwetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”