verzoening vrederechter

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

verzoening vrederechter

#1 , 21 nov 2006 11:55

ik heb onlangs de installateur van mijn cv na een gebrekkige installatie in verzoening opgeroepen en hij heeft zich daar akkoord verklaard kosteloos verbeteringswerken aan mijn cv te doen en dit voor een bepaalde datum

die datum is echter al verstreken, en ik heb hem ondertussen in gebreke gesteld maar hij reageert niet

mag ik de werken laten uitvoeren door iemand anders en de kosten terugvorderen?
of hoe ga ik beste tewerk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#2 , 22 nov 2006 14:07

up

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 nov 2006 11:21

"Art.1144. De schuldeiser kan ook,in geval de verbintenis niet ten uitvoer wordt gebracht,GEMACHTIGD worden om zelf de verbintenis te doen uitvoeren op kosten van de schuldenaar"(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ONTBINDING van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding",B.W.

?Ontbinding van een overeenkomst op grond van art.1184 B.W. gebeurt in principe niet automatisch maar slechts via verplichte en voorafgaande tussenkomst van de rechter.Art.1184,al.3 verbiedt echter niet dat de rechterlijke controle a posteriori gebeurt,in geval van urgentie of kwade trouw in hoofde van de tegenpartij?(Antwerpen 30 maart 1993,Turnh.Rechtsl. 1993,53,noot).

?Bij gebreke aan een uitdrukkelijk ontbindend beding,kan de buitenrechtelijke eenzijdige ontbinding van de overeenkomst door de schuldeiser niettemin verantwoord zijn mits de volgende drie voorwaarden cumulatief vervuld zijn:-de schuldenaar moet zich schuldig maken aan een toerekenbare tekortkoming die van aard is de gerechtelijke ontbinding te rechtvaardigen;-de verplichte voorafgaandelijke uitstelbevoegdheid van de rechter moet zinloos of zonder voorwerp zijn geworden;-de schuldeiser moet een kennisgeving richten tot zijn schuldenaar waarin hij zijn ontbindingsverklaring op ondubbelzinnige wijze kenbaar maakt en waarin hij nauwkeurig het motief van de eenzijdige ontbinding opgeeft?(Rb.Hasselt 28 oktober 1999,T.B.B.R. 2000,111).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

koen999
Topic Starter
Berichten: 730

#4 , 25 nov 2006 09:51

op http://www.mijnalbum.nl/Album=KVIFXDF4 zie je wat de installateur,
M.B. uit merelbeke ervan gemaakt heeft.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”