verzoekschrift

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

verzoekschrift

#1 , 17 nov 2006 13:00

Mijn advocaat laat een zaak bij de vrederechter (verhogen alimentatie) al bijna 9 jaar aanslepen. Nu weigert hij nog mijn zaak te behartigen. Heb al meerdere advocaten gehad maar ze laten zich allemaal omkopen door de rijke tegenpartij. De hoofdgriffier van de vrederechter heeft gezegd dat ik een verzoekschrift moet indienen om een conclusietermijn en een rechtsdag aan te vragen. Kan iemand mij een model bezorgen van zo'n verzoekschrift.

Hartelijk bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 17 nov 2006 13:05

Ga eens kijken op www.vredegerecht.be.

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#3 , 17 nov 2006 21:29

Er is in 1997 al een verzoekschrift ingediend voor optrekken onderhoudsgeld voor mijn kinderen. In 1998 werden door mijn advocaat besluiten genomen. Ook door de tegenpartij. Dan bleef de zaak maar aanslepen en werd ik steeds maar met een klontje suiker in het riet gestuurd ("dat duurt zo lang, meester x vergeet geen enkele zaak, ik houd u wel op de hoogte).In augustus 2006 zijn buiten mijn medeweten weer besluiten ingediend door een medewerkster van mijn advocaat. Ik ga hoegenaamd niet akkoord met wat erin staat. Nu laat mijn advocaat mij weten dat hij niet meer wenst op te treden omdat ik geen vertrouwen heb in zijn medewerkers en dat duldt hij niet. Hij houdt ook het dossier en geeft het pas af aan een andere advocaat en dan moeten nog eerst de onkosten en erelonen betaald worden. Ik heb wel de besluiten van 1998 en van 2006. OOk de besluiten van de tegenpartij van 1998. Ben dus zelf naar het vredegerecht gestapt en daar heeft de hoofdgriffier mij gezegd dt ik een verzoekschrift moet indienen om een conclusietermijn en een rechtsdag aan te vragen. Graag had ik nu de juiste formuleringen gehad van dat bewuste verzoekschrift opdat de zaak niet zou nietig verklaard worden wegens procedurefouten. Alvast bedankt .

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 18 nov 2006 07:10

Hopelijk bent U hiermee geholpen?(knippen en aanvullen waar nodig)


VERZOEKSCHRIFT TOT REGELING VAN DE TERMIJN OM TE CONCLUDEREN (1) (2)
(Ger.W. art. 747, ? 2)

[Aan de Voorzitter van / Aan .................................., [raadsheer / rechter] in ] de ..................................e kamer van [het Hof van Beroep / het Arbeidshof / de Rechtbank van Eerste Aanleg / Arbeidsrechtbank / Rechtbank van Koophandel]


Aan de Vrederechter van het <<e>> kanton te ..................................


Aan de Politierechtbank te ..................................


In de zaak Algemene Rol nr. .................................. van .................................. tegen ..................................,
Geeft, onder alle voorbehoud en zonder enige nadelige erkentenis, te kennen:

..................................(naam, voornaam, beroep), wonende te ..................................(adres),
[eiser / verweerder] in voormelde zaak, hierna te noemen verzoeker, <<voor>> hierna te noemen verzoeker,

dat de voormelde zaak werd ingeleid op de zitting <<van>> van ..................................(datum)<<en>>;


dat de stukken door de eiser werden overgelegd op .................................., en dat <<na>> reeds werd geconcludeerd door .................................. op .................................. en door .................................. op ..................................;


dat artikel 747, ? 1, van het Gerechtelijk Wetboek bepaalt dat verzoeker beschikt over [een termijn van ??n maand om zijn conclusie te nemen / een termijn van ??n maand om te antwoorden / een termijn van vijftien dagen voor zijn wederantwoord]; dat deze termijn afloopt op ..................................(datum); dat deze termijn [onvoldoende is / te ruim is] gelet op de navolgende omstandigheden: ..................................; dat verzoeker niet tot een akkoord is kunnen komen met de tegenpartij om deze termijn aan te passen.


dat [eiser / verweerder] aanvullende conclusies wenst te nemen maar in gebreke blijft dit te doen,


dat de conclusietermijnen krachtens artikel 747, ? 2, van het Gerechtelijk Wetboek door de Voorzitter of de aangewezen rechter kunnen worden geregeld;


dat de tegenpartij akkoord gaat met dit verzoek, <<en>>


REDENEN waarom het U behage,
nadat dit verzoek bij gerechtsbrief aan de andere partijen en, in voorkomend geval, bij gewone brief aan hun advocaten ter kennis is gebracht;
partijen vooraf gehoord, indien dit noodzakelijk wordt geacht,
de termijnen om <<aanvullende>> conclusies te nemen als volgt te bepalen:
? voor de eiser:[..................................(dagen, maanden)vanaf de kennisgeving van de beschikking / voor..................................(datum)]
? voor de verweerder:[..................................(dagen, maanden )vanaf het verstrijken van de termijn toegekend aan.................................. / voor..................................(datum)]
en tevens de rechtsdag te bepalen waarop de zaak zal worden gepleit: <<bij>>


.................................., de ..................................(datum)

(handtekening van de advocaat of de partij) (2)



Voetnoten

(1)
In zoveel exemplaren als er betrokken partijen zijn ter griffie neer te leggen (art. 747, ? 2, Ger. W.).

(2)
De partij zelf tekent bij ontstentenis van een advocaat (id.).

? 2005 Wolters Kluwer Belgium NV
Laatst gewijzigd door Lex op 18 nov 2006 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#5 , 18 nov 2006 10:05

Heel hartelijk bedankt, Lex. Zo zie je maar dat er toch nog mensen van goede wil zijn. Nogmaals mijn oprechte dank.

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 18 nov 2006 10:38

Heb nog even de brief van de hoofdgriffier van het vredegerecht ter hand genomen en er staat wel op: een verzoekschrift om een conclusietermijn te bepalen (waarvoor u mij een model hebt opgestuurd) en een verzoekschrift om een rechtsdag te bepalen. Kan dat allemaal in eenzelfde verzoekschrift of zijn er twee verzoekschriften nodig? Hoe moet ik dat dan formuleren? Alvast 1000 maal dank.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 18 nov 2006 11:36

Wel de moeite doen om te 'goed' te lezen he!

Zie de tekst in het VET

maugham
Topic Starter
Berichten: 155

#8 , 18 nov 2006 11:53

Het spijt me. Ik ben te vlug geweest. Gelieve mij in elk geval te willen verontschuldigen en proficiat met uw belangeloos werk voor mensen in nood. Goede mensen, schatten van mensen. Goede dingen moeten ook eens gezegd worden. Nogmaals mijn welgemeende dank.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”