Nederlands incassobureau Belgische Wetgeving ?

Garnier
Topic Starter
Berichten: 2

Nederlands incassobureau Belgische Wetgeving ?

#1 , 02 dec 2010 22:29

Mijn vraag : Moet een Nederlands incassobureau zich aan de Belgische ''incasso'' wetgeving houden als ze een bedrag in België probeert te innen ?

Want ik heb onlangs een aanmaning gekregen waarvoor ik 5 dagen kreeg om te betalen en aangezien een betaling van België naar Nederland minstens 3 werkdagen duurt en mijn aanmaning (met weekend bij) 4 dagen onderweg is geweest is dit toch wel redelijk kort ... .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3032
Locatie: st-niklaas

#2 , 02 dec 2010 22:36

Mijn vraag : Moet een Nederlands incassobureau zich aan de Belgische ''incasso'' wetgeving houden als ze een bedrag in België probeert te innen ?

Want ik heb onlangs een aanmaning gekregen waarvoor ik 5 dagen kreeg om te betalen en aangezien een betaling van België naar Nederland minstens 3 werkdagen duurt en mijn aanmaning (met weekend bij) 4 dagen onderweg is geweest is dit toch wel redelijk kort ... .

belgische incasso bureau's hebben al helemaal niks te zeggen in belgie, laat staan buitenlandse incasso's, buiten u lastig vallen en wat intimideren kunnen en mogen ze niet verder gaan en dan nog zijn daar beperkinge op.

u heeft tenslotte een overeenkomst afgesloten met een bedrijf/leverancier/ etc ... en NIET met het incassobureau.

Franciscus
Berichten: 38617

#3 , 02 dec 2010 23:15

Als men in België actie onderneemt dient men de Belgische wetgeving te volgen.
Contract is Belgisch?

PS bovenstaande niet van toepassing op bepaalde buitenlandse diensten :mrgreen:

Reclame

Garnier
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 02 dec 2010 23:40

Als men in België actie onderneemt dient men de Belgische wetgeving te volgen.
Contract is Belgisch?

PS bovenstaande niet van toepassing op bepaalde buitenlandse diensten :mrgreen:

Het betreft een overeenkomst met een Nederlands webdesign bedrijf.

Volgens deze overkomst was er afgesproken dat ik pas 2/3 betaalde als de website helemaal af was daar dit tot op vandaag nog altijd niet het geval is heb ik dus altijd die facturen betwist en gevraagd eerst de website volledig af te werken. Uiteindelijk heb ik dan toch betaald omdat er geen duidelijke termijn in onze overeenkomst staat (nu hij volledig betaald is maar nog altijd niet de beloofde prestaties heeft geleverd hoop ik dat hij nu wel een termijn overschreden heeft) . Maar deze betaling was te laat op zijn rekening gekomen en hij had ondertussen al een incassobedrijf ingeschakeld. Een incassobedrijf dat niet alleen korte termijnen oplegt maar ook redelijk hoge kosten ... . En vandaag dreigen ze me dan ook nog eens te dagvaarden ... .

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 02 dec 2010 23:59

lees de folder in onderschrift. Dreigen is het enige dat ze kunnen. De kosten zijn voor de opdrachtgever...

Drone
Berichten: 3032
Locatie: st-niklaas

#6 , 03 dec 2010 09:59

Als men in België actie onderneemt dient men de Belgische wetgeving te volgen.
Contract is Belgisch?

PS bovenstaande niet van toepassing op bepaalde buitenlandse diensten :mrgreen:

welke soort diensten? :mrgreen:


komt er blijkbaar nog bij dat het web design bedrijf zich zelf niet houd aan de afspraken betreffende het afwerken van de site.

persoonlijk denk ik dan ook dat de topic starter juridsich sterker staat daar alles betaald is ( of dit op tijd is gebeurd kan alleen de rechter bepalen en niet het bedrijf ) en het design bedrijf tot op heden zich niet houd aan de gemaakte afspraak.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”