strafrechtelijke dossiers inkijken

urak
Topic Starter
Berichten: 1

strafrechtelijke dossiers inkijken

#1 , 11 nov 2010 21:06

Mijn overleden vader had een strafrechtelijk verleden,waar ik heel weinig over weet, nu ikzelf een vijftiger ben wil ik wel eens weten wat er juist is misgelopen destijds. De feiten deden zich voor in de jaren 1955-1960 , ik weet dat hij eerherstel kreeg in de late jaren 60 maar is overleden in1968 dus 42 jaar geleden , mijn vraag is of ik nu recht heb als zoon om deze dossiers in te kijken en tot wie ik me moet richten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 nov 2010 23:35

Art. 125. In criminele, correctionele en politiezaken en in tuchtzaken mag geen uitgifte of afschrift der akten van onderzoek en rechtspleging worden afgeleverd zonder uitdrukkelijke machtiging van de procureur-generaal bij het Hof van beroep (...). Op haar verzoek echter wordt aan partijen een uitgifte van de klacht, de aangifte, de bevelschriften en de vonnissen verstrekt. (KB 28 december 1950 Algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken)

mava105
Berichten: 22287
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 nov 2010 11:25

Als je wacht tot het jaar 2068 kan je het dossier gaan opvragen in de Rijksarchief.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 13 nov 2010 10:20

“Art.96.In criminele, correctionele, politiezaken en in tuchtzaken mag geen uitgifte of afschrift van de akten van onderzoek en rechtspleging worden afgeleverd zonder machtiging van de onderzoeksrechter, de procureur des Konings, de arbeidsauditeur, de federaal procureur of de procureur-generaal bij het hof van beroep in functie van de toestand van de procedure, behoudens bij toepassing van de artikelen 28quinquies, § 2, en 57, § 2, van het Wetboek van Strafvordering.(Het in) op verzoek van de partijen wordt hen evenwel een uitgifte van de klacht, de aangifte, de bevelschriften en de vonnissen verstrekt behoudens bij toepassing van de artikelen 28quinquies, § 2, en 57, § 2, van het wetboek van strafvordering. De kosten van alle uitgiften of afschriften komen ten laste van de personen die ze aanvragen, behoudens bij toepassing van de artikelen 28quinquies, § 2, en 57, § 2, van het Wetboek van Strafvordering. Art. 98. Worden opgeheven :1° het koninklijk besluit van 28 december 1950 houdende het algemeen reglement betreffende de gerechtskosten in strafzaken (27 APRIL 2007. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de gerechtskosten in strafzaken).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#5 , 14 nov 2010 08:49

j.demoor het KB van 27 april 2007 werd vernietigd door de Raad van State in 2009.

"Est annulé, l’arrêté royal du 27 avril 2007 portant règlement général des frais de justice en matière répressive, publié au Moniteur belge eu 25 mai 2007." (http://www.raadvst-consetat.be/Arrets/1 ... 188928.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 15 nov 2010 10:41

Bedankt float voor de informatie .

Blijkbaar heeft inmiddels de 'hoogdringendheid' opgehouden te bestaan. :)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#7 , 15 nov 2010 10:46

No problem ;-)
't Was het proberen waard van de regering ;-p

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”