Vraag stellen aan advocaat

Fairy
Topic Starter
Berichten: 10

Vraag stellen aan advocaat

#1 , 29 okt 2006 11:16

Ik hoop dat mijn vraag hier op zijn plaats staat.

Om een heel lang verhaal even kort te maken zou ik jullie deze vraag willen stellen.

Mijn partner zit momenteel in voorlopige hechtenis en dit al sinds woensdag 18/10/2006 In eerste instantie wou hij niet meewerken aan het onderzoek uit vrees voor represailles (waar ik ook nog steeds angst voor heb). Vrijdag 20/10/2006 is zijn aanhouding verlengd met een maand, maar toen al had hij laten weten aan zijn advocaat dat hij volledige meewerking wil geven, in het belang van zijn kind, ons gezin en zijn eigen geestestoestand. Maandag 23/10/2006 is hij dan een nieuwe verklaring gaan afleggen, heeft volledig meegewerkt maar ondertussen krijg ik nergens iets te horen ivm het onderzoek. Is het misschien mogelijk, om een e-mail naar zijn advocaat te sturen, met de vraag voor een vroegere vrijlating (onder voorwaarden wel te verstaan!!!!) in het belang van zijn kind, ons gezin en zijn geestestoestand.

Oke toegegeven, hij heeft verkeerde keuze's gemaakt waardoor hij daar is beland, maar geloof me, HIJ HOORT DAAR NIET THUIS!!!!! Hij heeft vanaf het begin al een aanvraag ingediend om te mogen praten met een psycholoog, tot op heden is daar nog niet veel gehoor aan gegeven. Hij kwijnt daar weg, zit er emotioneel compleet onderdoor, en krijgt wel medicatie maar deze werken niet naar behoren. Zowel hij als ik zitten er compleet onderdoor, en ik moet en zal me wel sterk houden voor ons kindje dat hier zit, maar ik weet dat als hij terug is dat dit alles veel dragelijker zal zijn. Ik heb reeds een afspraak bij het CAW omdat ik met heel deze situatie niet goed omkan, en mijn partner wil dit ook maar ze zijn er blijkbaar niet zo scheutig op om het hem te snel toe te staan.

Helpt een vraag naar zijn advocaat toe voor een vroegere vrijlatig (nogmaals in het belang van zijn kindje, ons gezin en vooral zijn eigen geestestoestand alsook omdat hij toch goed heeft meegewerkt!!!) of is dit niet gebruikelijk????

Een radeloze Fairy.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fresh
Berichten: 167

#2 , 29 okt 2006 13:30

Met het volste begip voor uw situatie, een advocaat kan de situatie niet wijzigen. Het is uitsluitend de raadkamer die zich kan uitspreken over vrijlating, met een beroepsmogelijkheid voor de KI (doch dit is af te raden daar men dan de facto 2 weken langer in de cel blijft)
Uw advocaat kan wel eens bellen met de onderzoeksrechter en polsen of het nog nodig is dat de verdachte langer in de cel blijft in het belang van het onderzoek

bemiddelaar
Berichten: 297
Locatie: West-Vlaanderen

#3 , 29 okt 2006 15:44

Als een gesprek met de psycholoog van de psychosociale dienst van de gevangenis niet mogelijk is voor uw partner, kan u eventueel bij het CAW informeren of er in die gevangenis iemand van het Justitieel Welzijnswerk (JWW) werkzaam is. Zo ja, kan uw partner een aanvraag indienen om met hen gesprekken te hebben.

Reclame

Fairy
Topic Starter
Berichten: 10

#4 , 29 okt 2006 19:23

Met het volste begip voor uw situatie, een advocaat kan de situatie niet wijzigen. Het is uitsluitend de raadkamer die zich kan uitspreken over vrijlating, met een beroepsmogelijkheid voor de KI (doch dit is af te raden daar men dan de facto 2 weken langer in de cel blijft)
Uw advocaat kan wel eens bellen met de onderzoeksrechter en polsen of het nog nodig is dat de verdachte langer in de cel blijft in het belang van het onderzoek
Bedankt voor je woordje uitleg. Ik ga morgen zeker naar zijn advocaat bellen om die vraag te stellen, een nee heb ik al reeds, een ja kan ik nog krijgen. In beroep gaat hij momenteel zowiezo niet omdat het hem inderdaad is verteld dat er dan twee weken bij komen en dat wil geen van beide.
Als een gesprek met de psycholoog van de psychosociale dienst van de gevangenis niet mogelijk is voor uw partner, kan u eventueel bij het CAW informeren of er in die gevangenis iemand van het Justitieel Welzijnswerk (JWW) werkzaam is. Zo ja, kan uw partner een aanvraag indienen om met hen gesprekken te hebben.
Ik zal het hem zeker laten weten, bedankt!!!


Fairy

TAS
Berichten: 67

#5 , 30 okt 2006 11:23

?Art.113.De voorlopige invrijheidstelling kan nooit aan de verdachte verleend worden, wanneer op het ten laste gelegde feit een criminele straf(=opsluiting of hechtenis,art.7 Sw.) gesteld is.Art.114.Indien op het feit een correctionele straf gesteld is, kan de raadkamer, op verzoek van de verdachte en op de conclusie van de procureur des Konings, de voorlopige invrijheidstelling van de verdachte bevelen, mits een gegoede borg gesteld wordt tot zekerheid van zijn verschijning bij alle proceshandelingen en ter tenuitvoerlegging van het vonnis, zodra zulks van hem gevorderd wordt.De voorlopige invrijheidstelling tegen borgstelling kan in elke stand van de zaak gevraagd en verleend worden.?(Sv.=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”