inzage strafdossier

ster
Topic Starter
Berichten: 27

inzage strafdossier

#1 , 27 okt 2006 20:53

Mijn ex man kreeg inzage in zijn strafdossier.

Iemand een idee of het werkelijke proces nu nog lang op zich laat wachten ?

Vermits ik niet vervolgd w, maar toch de gevolgen draag van zijn daden, wil ik uiteraard ook graag dat dossier inkijken.
Kunnen enkel gedupeerden dat ?
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#2 , 30 okt 2006 08:28

Geachte,

De wet voorziet enkel in een beperkt inzagerecht voor de inverdenkinggestelde verdachte (Uw man) en de burgerlijke partijen. Andere personen (zoals loutere geregistreerde benadeelden of slachtoffers) kunnen geen inzage vragen. Wilt U met andere woorden het dossier kunnen bekijken, dan moet U zich, tegen Uw man, burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter (of de rechter ten gronde).

Op Uw vraag of het proces nu nog veraf is, valt moeilijker te antwoorden. Het is mogelijk dat Uw ex simpelweg inzage gevraagd heeft in zijn dossier, en dat kan gedurende de ganse procedure. Het is echter ook mogelijk dat het dossier uit gerechtelijk onderzoek reeds medegedeeld werd door de onderzoeksrechter en dat de procureur des Konings in de eindvordering de regeling van de rechtspleging heeft gevraagd. Eens de eindvordering is opgesteld, kunnen de partijen (opnieuw de inverdenkinggestelde en de burgerlijke partijen) kennis nemen van het dossier gedurende minimum 15 dagen (of gedurende 3 dagen indien de inverdenkinggestelde is aangehouden). Daarna volgt de verschijning voor de raadkamer met het oog op verwijzing naar de rechtbank of buitenvervolgingstelling. Na verwijzing, is het toch nog een tijdje wachten vooraleer de zaak op zitting komt bij de vonnisrechter. Die duurtijd is afhankelijk van rechtbank tot rechtbank...

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

TAS
Berichten: 67

#3 , 30 okt 2006 11:18

?Art.57.?1.Behoudens wettelijke uitzonderingen is het gerechtelijk onderzoek geheim...Art.61ter.?1.De niet-aangehouden inverdenkinggestelde en de burgerlijke partij kunnen de onderzoeksrechter verzoeken om inzage van het dossier...Art.127.?1.Wanneer de onderzoeksrechter oordeelt dat zijn onderzoek voltooid is ...?2.De griffier stelt de inverdenkinggestelde,de burgerlijke partij en hun advocaten in kennis...dat het dossier op de griffie...ter beschikking ligt,dat ze er inzage van kunnen hebben en er kopie van kunnen vragen...?(Sv=Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Reclame

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 30 okt 2006 17:13

Ik had telefonisch contact met de onderzoeksrechter.
Volgens hem beslist nu de rechtbank of ik voldoende schade geleden heb om mij burgerlijke partij te stellen.
En vervolgens kan ik dan het strafdossier inkijken ...
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#5 , 30 okt 2006 17:18

Wilt U met andere woorden het dossier kunnen bekijken, dan moet U zich, tegen Uw man, burgerlijke partij stellen bij de onderzoeksrechter (of de rechter ten gronde).

Bjorn.
Wanneer ik dit lees, kan ik dus zelf het initiatief nemen ...
Waarschijnlijk weer een kostelijke zaak, en juist dat houdt me tegen :roll: ...
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

Bjorn Ketels
Berichten: 148
Locatie: Pittem

#6 , 30 okt 2006 20:47

Beste,

U hebt het recht om U burgerlijke partij te stellen en moet daarvoor geen toestemming krijgen van de rechtbank.

De burgerlijke partijstelling vereist wel de afgifte van een borgsom ter griffie. Voor eenvoudige onderzoeken, beloopt dit ongeveer 150 euro. Gaat het om ingewikkelde zaken, waarin bijvoorbeeld expertises nodig zijn, dan kan dit zeer hoog oplopen (in hormonenzaken kan de borgsom een paar miljoen oude Belgische franken bedragen). Maar geen paniek: naar mijn mening moet deze borgsom alleen betaald worden indien de burgerlijke partijstelling het gerechtelijk onderzoek opent, wat bij U niet het geval is omdat er reeds een onderzoek loopt. U neemt daartoe best (nogmaals) contact op met de onderzoeksrechter en benadrukt dat U zich nog voor de zitting burgerlijke partij wilt stellen.

Bjorn.
[b]"[i]Cedant arma togae, concedat laurea linguae[/i]", Marcus Tullius CICERO, De Officiis 1, 22, 77.

"[i]Inter utrumque tene[/i]", Publius Ovidius NASO, Metamorphoses 2, 140.[/b]

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#7 , 15 dec 2006 07:15

370 euro -enkel onderzoekrechter geen deskundige ed.- in Turnhout... voor zowel "dunne" dossiers als waar een paar duizend bladzijde aangedragen werden.

Wie bied meer/minder ?

Volgende keer toch eens een klantenreductievragen of een reden waarom de borg op andere plaatsten meer dan de heft minder is.


RR

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 15 dec 2006 17:10

Ik heb me inmiddels aangeboden op het parket als 'benadeelde'.
Nu zal ik op de hoogte gehouden van het verloop van het proces, en kan ik me burgerlijk partijstellen tijdens de zitting (en eveneens schadevergoeding eisen).
Er is me niet gezegd dat ik daarvoor moet betalen ...
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

ster
Topic Starter
Berichten: 27

#9 , 09 mar 2007 20:38

Ik hoorde/las dat ik als benadeelde elk document dat ik nuttig acht kan toevoegen aan het strafdossier.

Hoe gaat dat in zijn werk ?
sterren ...
soms onzichbaar ...
wel steeds aanwezig ...

roderidder
Berichten: 2946
Contacteer: Website

#10 , 10 mar 2007 01:00

je stapt met je document naar de griffie van de onderzoeksrechter en je vraagt of dit document kan gevoegd worden bij dossier nr. xyz

indien klacht via politie is gebeurd stap met het document naar naar politie en vraagt net hetzelfde

Hier kan je wel een afschrift vragen van je verklaring dat je een document wenst bij te voegen en metteen heb je een bewijs dat je het ook gedaan hebt

RR

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”