Hoe aangetekende brief als bewijs gebruiken

fenerus
Topic Starter
Berichten: 184

Hoe aangetekende brief als bewijs gebruiken

#1 , 08 aug 2010 00:35

Hallo

Als je een aangetekende brief gebruikt, wat moet je dan allemaal doen om die later vb bij een proces te gebruiken?

Ik gebruik meestal het volgende:
1) Geen envoloppe (dan kunnen ze niet afkomen dat ze een lege envoloppe gekregen hebben
2) pagina's nummeren met "pagina 1 van 3"
3) antwoordkaart vragen aan de postbode (1 eur extra: De ontvanger tekent en dan keert deze kaart naar jou terug met de handtekening van de ontvanger)
4) altijd 1 aangetekend sturen en 1 gewoon. Tegelijk: in de brief schrijven Ik zal u een kopie van deze brief per gewone post bezorgen en aangetekend. (wel duidelijk in de brief schijven om welke het gaat (aangetekend of gewoon)

Welke truukjes kan ik nog gebruiken? Dagstempel op het registratiekantoor?

Moet ik gelegaliseerde kopies op het registratiekantoor laten nemen met stempel als ik een kopie wil gebruiken in een proces?

Iemand raad?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 08 aug 2010 01:10

Enveloppe met een venstertje mag ook hoor...

Het lege blad verhaal zal nog maar bij zeer weinig rechters wind, vangen.

"Enkel voor de goede orde wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post verzonden."

Belangrijker is de inhoud, zorg ervoor dat deze geen elementen bevat die door de tegenpartij gebruikt kunnen worden. Blijf zo objectief mogelijk.

JohnD
Berichten: 3580

#3 , 11 aug 2010 11:43

Als er stukken bij een AS gevoegd worden, dient dit vanzelfsprekend ook in het AS gemeld te worden om te vermijden dat de geadresseerde later beweert dat die stukken er niet bij waren.

Maar hoe geloofwaardig klinkt dat nu dat een geadresseerde enkele maanden later (voor de rechtbank of in conclusies van de advocaat laat opnemen) met het smoesje komt dat die stukken of dat stuk niet bij het AS zat, en dus niettegenstaande duidelijk in het AS stond bijlage ...

Word normaal niet verondersteld dat de gedresseerde dit onmiddellijk meld aan de afzender ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 11 aug 2010 15:01

Met bijlagen is het altijd aangeraden de brief wat te verzwaren zodat deze boven het maximum gewicht van een gewoon AS komt. Verzenden kost je wat meer (€ 0.59 momenteel) maar het is altijd leuk om iemand voor de vrederechter te zien uitleggen hoe een enkel leeg blad meer dan 50gr kan wegen. (veel lucht in de enveloppe pakt niet)
:mrgreen:

Kimberly89
Berichten: 1

#5 , 27 jan 2013 18:17

Hallo

Als je voor de rechter komt, hoef je dan ook de inhoud van de aangetekende zending te bewijzen? Zo ja, hoe?
Want mijn ex is mij geld schuldig (contract getekend om terug te betalen), maar zal die na de zending waarschijnlijk niet betalen, dus zal ik hem wel moeten aanklagen.
Ben ik ook verplicht om deze in 2 talen op te stellen aangezien hij franstalig is?

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 27 jan 2013 19:34

Het is aan tegenpartij om te bewijzen dat het as een andere inhoud bevatte dan wat je in je verzoekschrift claimt. Hier kan natuurlijk een welles nietesspel ontstaan. Om dat te vermeiden is er slechts één mogelijkheid, het schrijven laten afgeven door een gerechtsdeurwaarder.

Best is altijd de taalrol van de geaddresseerde te gebruiken...kwestie van discussies te vermijden.

haramo
Berichten: 35

#7 , 16 feb 2014 15:57

Als ik dat zo hoor dan heb je twee keuzes: ofwel gerechtsdeurwaarder ofwel elke blad apart aangetekend opsturen en liefst dik papier gebruiken zodat ze daarna niet kunnen zeggen dat ze niets ontvagen hebben.

Dus ofwel 6eur a 7eur per pagina ofwel 300 eur voor gerechtsdeurwaarder of hoeveel vraagt die?

jefke007
Berichten: 1816

#8 , 16 feb 2014 16:30

-altijd de naam en adres van afzender op de achterzijde vermelden, of anders kan de rechter het wel als aanvaardbaar beschouwen dat er niets in zat in de briefomslag.
- ik plak voor de goedekoop altijd zelf die zegels op de briefomslag ( dan win je x keer 0,1 euro of zo ). Als je een postzegel teveel plakt, is dit geen waterdicht bewijs over het minimum gewicht van de brief
- en echt onbetrouwbaar figuur, typt bij de ontvangst een totaal andere brief ( of dezelfde maar altijd ZONDER handtekening ) en toont die aan te rechter. Zo kan je al van het begin af aan wat beginnen te betwisten. Het is daarom wel handig dat de poststempel op de brief zelf komt
( bv door een hoekje uit de briefomslag te halen, zodat de post rechtstreeks op de brief kan stempelen )

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”