be?digd vertaler

rulina
Topic Starter
Berichten: 83

#16 , 24 nov 2006 17:10

Op mijn vraag of adv even wou nachequen of vertaling door beedigd vertaler moest en voor wie de uiteindelijke kosten waren
Waarop volgend antwoord:
Als de griffier van het Hof van Beroep mij meldt dat ik een vertaling moet bijbrengen van het verzoekschrift strekkende tot beroep, dan doe ik dat. Ik kan enkel zijn adv vragen of dhr. .. bereid is keuze van woonst te doen op het kantoor van zijn adv. Indien u denkt dat de griffier het misschien toch niet bij het rechte eind heeft, stel ik voor dat u rechtstreeks met de griffie van het Hof contact opneemt om u daar te bevragen en uw standpunt uiteen te zetten.
inderdaad dus zelf uiteindelijk contact opgenomen met hof, waar ik volgend antwoord kreeg "enkel het verzoekschrift tot hoger beroep moet ook in het frans opgesteld wanneer tegenpartij in wallonie woont. Maar de vertaling moet NIET door een beedigd vertaler gebeuren zei men tegen mij! (wat de kosten dus aanzienlijk vermindert) voor wie de kosten uiteindelijk zijn is me nog niet duidelijk.

Het verzoekschrift moet dus in 2 talen naar tegenpartij gestuurd?
Begin okt. melde men mij dat men niet tot uitvoering onderhoudsgelden kon overgaan, omdat de betekenis van het vonnis de beroepstermijn van 1 maand doet ingaan.wanneer betekend word moet dus het verzoekschrift vertaald zijn en binnen de maand neerliggen. ok
rond 10de van de maand vertaling opgestuurd, adv gemeld dat ze werd doorgestuurd naar hoger beroep
, inleiding begin jan.

als het hoger beroep wordt aangetekend kunnen we ook de gerechtsdeurwaarder opdracht geven om tot uitvoering over te gaan.
ik volg weer even niet meer!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#17 , 26 nov 2006 12:43

?Art.1056.Het hoger beroep wordt ingesteld:1?.bij akte van een gerechtsdeurwaarder die aan de tegenpartij wordt betekend.2?.bij een verzoekschrift...en door de griffier aan de gedaagde partij en...bij gerechtsbrief ter kennis gebracht..?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Uit wat u meedeelt stelde u het hoger beroep in bij een verzoekschrift.

?Art.38.Aan elke in het Nederlands gestelde akte...waarvan de...kennisgeving moet worden gedaan in het Frans taalgebied,zal een Franse vertaling toegevoegd worden...Wanneer de griffier de kennisgeving laat verrichten in de gevallen bedoeld in de voorgaande leden,laat HIJ...de akte waarvan kennis dient te worden gegeven,vertalen...?(Taalwet Gerechtszaken 15 juni 1935).

?Art.1017.Tenzij...verwijst ieder eindvonnis...de in het ongelijk gestelde partij in de kosten...Art.1018.De kosten omvatten:...2?.de prijs en de emolumenten en lonen van de gerechtelijke akten...?(GerW).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”