Pro Deo

Mich01
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Pro Deo

#1 , 26 apr 2025 14:25

Vraag:
Is het normaal dat een door het Bureau Juridische Bijstand (BJB) aangestelde pro-Deo advocaat weinig interesse toont in een dossier waarvoor wel provisies worden aangerekend?
Ik krijg sterk de indruk dat sommige advocaten dossiers aannemen omwille van de schone schijn, maar na een onderhoud nauwelijks inzet tonen of het dossier laten "doodbloeden".
Op vraag van meester X heb ik een uitgebreid chronologisch dossier samengesteld, wat bijzonder veel tijd en moeite heeft gekost. Er kwam heel wat afprintwerk en sorteerwerk bij kijken, aangezien meester X alles op papier wilde ontvangen. Dit resulteerde in drie mappen, bestaande uit een omvangrijke bundel aan bewijsstukken. Al dit werk wordt echter van tafel geveegd met de boodschap dat het dossier te ingewikkeld, te uiteenlopend zou zijn en zelfs een omgekeerd effect zou kunnen hebben. Het werk waarin ik dagen heb geïnvesteerd, wordt tijdens een onderhoud van amper een uurtje volledig aan de kant geschoven.
Uiteindelijk, in samenspraak zou zij de verhuurder en de syndicus aanschrijven in verband met het overhandigen van het RIO.
Ik ben teruggekomen op mijn eerdere beslissing om het dossier bij haar achter te laten, en heb haar gevraagd of ik het te gepasten tijde kon ophalen, waar ik van hoop dit terug in handen te krijgen.
Hoewel er zeker ook goede ervaringen bestaan, heb ik de afgelopen tijd twee keer een gelijkaardige negatieve ervaring gehad.
Is dit normaal? Wat zijn in dat geval mijn rechten als cliënt en welke stappen kan ik eventueel ondernemen?

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 mei 2025 22:44

U kan altijd een klacht indienen bij de organisatie die de Pro Deo regelt.
http://justitie.belgium.be/nl/rechterli ... tsbijstand

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”