dagvaarding vredegerecht maar afwezig

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

dagvaarding vredegerecht maar afwezig

#1 , 02 feb 2024 10:30

We hebben een geschil met een aannemer. Hij heeft ons voor het vredegerecht gedaagd en dat komt voor tijdens een schoolvakantie en mijn man is die week op reis met de kinderen.
Mijn man is de enige die het dossier van begin van de werken tot en met de problemen opgevolgd heeft, ik ken er iets van maar niet alle ins en outs en heb al zeker niet de technische kennis om alles helemaal te kennen.
Mijn man heeft de advocaat van de tegenpartij direct meermaals proberen contacteren, maar die heeft ons lang laten wachten om te reageren. Ze willen nu blijkbaar niet dat de zitting uitgesteld wordt. Kan dat zomaar: ons een datum opleggen en eenzijdig beslissen dat ze dat niet willen verleggen? En wij moeten ons maar schikken?
Nu, ik kan wel naar die zitting gaan (moet mijn zaak dan wel enkele uren inactief zetten) met de bedoeling om uitstel te vragen alsook te vragen een expert aan te stellen. Kunnen wij zekerheid hebben dat het uitstel ook zal toegekend worden?
Indien niet nodig, steek ik liever niet onnodig mijn kostbare tijd in het mij toch halsoverkop proberen inwerken in dat dossier van een honderdtal pagina's (waarmee ik dan toch niet voldoende technische kennis kan opdoen, toch zeker niet om op te boksen tegen de technische kennis van de tegenpartij) als we er toch zeker van zouden mogen zijn dat het zal uitgesteld worden...

Franciscus
Berichten: 38614

#2 , 02 feb 2024 11:36

Ga eens op de griffie vragen wat u kan doen.
U zal sowieso een document ( vraag op griffie) moeten hebben waaruit blijt dat u uw echtgenoot mag vertegenwoordigen.

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2024 15:15

Mijn man had al naar het vredegerecht gebeld en daar zeiden ze dat beide partijen akkoord moeten gaan...
(Na dagvaarding had hij meteen al gemaild naar vredegerecht om dit te vragen, maar die vonden het niet nodig om te antwoorden -hadden het nochtans wel gelezen (leesbevestiging ontvangen). Heeft ze dan 2 weken later opnieuw opgebeld en dan zei griffie dat verdaging door beide partijen dient aangevraagd te worden. Wat gezien hun weigering niet mogelijk is...
Tegenpartij zal in hun handen wrijven nu ze weten dat mijn man er niet kan zijn.

Toch niet logisch dat je in een rechtzaak afhangt van de goede wil van diegene waarmee je in proces ligt...

ivm de vertegenwoordiging: Dat is dan als enkel hij zou gedagvaard zijn? (weet ik eigenlijk niet). Moet een advocaat dan ook altijd aantonen dat hij zijn client mag vertegenwoordigen?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 02 feb 2024 17:38

Neen advocaat niet.
U wel en vermoedelijk moeten jullie beiden gezien echtpaar (gehuwd- wettig samenwonend? ) of beiden getekend ?
Daarom dat u een volmacht moet hebben en dan vraagt u uitstel.
Griffie gaat geen mededelingen doen aan partijen via mail of telefonisch over een bepaalde zaak.
Het is de vrederechter die beslist en die geven geen raad aan één partij in een hangende zaak.

Thomas_A
Berichten: 2333
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2024 17:44

Kan dat zomaar: ons een datum opleggen en eenzijdig beslissen dat ze dat niet willen verleggen? En wij moeten ons maar schikken?
De tegenpartij heeft toch geen datum bepaald. Dat heeft de rechtbank gedaan. Die gaan inderdaad niet op voorhand met alle partijen checken wat past.

Elke partij kan zelf verschijnen, een volmacht geven, zich door een advocaat laten vertegenwoordigen, uitstel vragen of verstek geven.

basejumper
Berichten: 4633
Locatie: Diest

#6 , 02 feb 2024 19:00

Beste

Heel belangrijk is dan dat jullie een sterk schriftelijk dossier op maken. Aannemer dagvaardt u. De redenen en argumenten van de aannemer zijn u wellicht bekend.
Structureer uw opbouw.
Herneem punt voor punt de argumenten van de aannemer en weerleg die gestaafd met documenten/bewijzen.
Daarna kan u puntsgewijs eigen argumenten aandragen, eveneens vergezeld van bewijzen. De vrederechter zal dan beslissen op basis van studie van het dossier. Hoe ernstiger en vollediger uw dossier, hoe sterker de vrederechter er rekening mee zal houden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mayamb
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 feb 2024 22:57

@Thomas A
Inderdaad, het was een ongelukkige manier van verwoorden. Van de rechtbank kan ik uiteraard niet verwachten dat die op voorhand gaan checken of beide partijen kunnen. Maar ik vind het wel straf dat partij 1 eigenlijk op de gratie van partij 2 (waar je dus al niet beste vrienden mee bent) moet rekenen om een niet-passende datum te kunnen verplaatsen...

@Franciscus:
we zijn recent pas gehuwd, maar dat waren we nog niet ten tijde dat het geschil initieel aanhangig gemaakt is.
De rechtszaak is trouwens enkel gericht tegen mijn (intussen) man. Zijn er vormvereisten voor die volmacht van mijn man aan mij en moet ik redenen geven waarom we uitstel vragen? Is "mijn man zit in het buitenland" een voldoende reden?

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 04 feb 2024 22:59

Bel eens naar griffie en vraag welk document u net nodig hebt en welke gegevens daar moeten opstaan.
Kan zijn dat u de EiD van echtgenoot moet bijhebben.

lukasi
Berichten: 1149

#9 , 05 feb 2024 10:23

Ik begrijp iets niet goed.
Je zit aan te kijken tegen een belangrijke rechtszaak en door omstandigheden is alleen je man 100% op de hoogte van het geschil en kent het dossier .
Echter hij gaat op vakantie en u moet nu inspringen ?
Ik zou ff contact opnemen met het reisburo en vragen in hoeverre een dagvaarding voor de rechtbank geldig is voor de anulatieverzekering.

Probleem opgelost: uw man is aanwezig op de rechtszaak, u zit niet met twijfels en angst doe ik het wel goed , tegenpartij kijkt sip want uw man is toch aanwezig en als je wint... zal de volgende vakantie met de kinderen wel een pak positiever lopen.
Want denk je echt dat je man nu zou genieten op die vakantie ?

Denk dat je even een punt moet zetten op wat prioriteit is .

Franciscus
Berichten: 38614

#10 , 06 feb 2024 12:15

Of snel een advocaat onder de arm nemen.
Als laatste redmiddel ter plaatse een advocaat aanspreken die in naam van echtgenoot.
Opgelet op ogenblik van de feiten en dus voor de dagvaarding was u geen betrokken partij.
Die advocaat zal dan voor uw echtgenoot uitstel vragen wegens niet kunnen aanwezig zijn.
(Alhoewel ik hier dit toch zelf in vraag moet stellen - advocaat kan tussenkomen ALS er een advocaat is)
LOCO

"""Voor de vrederechter, de ondernemingsrechtbank en de arbeidsgerechten mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten. (art. 728 Ger. Wetboek) """

https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
Gerechtelijk wetboek
HOOFDSTUK VI. - Verschijning van de partijen na dagvaarding.

Art. 727.Op de dag in de dagvaardingen gesteld roept de griffier bij de opening van de zitting de zaken af in de volgorde waarin zij op de algemene rol zijn ingeschreven.

(NOTA : opgeheven door W 2006-07-10/39, art. 15, 078; Inwerkingtreding : 01-01-2017 (zie W 2014-12-19/24, art. 20) opgeheven zichzelf door art. 176, 9° van W 2016-12-25/14; Inwerkingtreding : 31-12-2016>

Art. 728.<W 24-12-1980, enig artikel> § 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen.
§ 2. Voor de vrederechter, de [2 ondernemingsrechtbank]2 en de arbeidsgerechten mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot [1 , hun wettelijk samenwonende]1 of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten.
(§ 2bis. Op uitdrukkelijk verzoek van de belastingplichtige of van zijn advocaat, ingediend bij conclusie, kan de rechter de door de belastingplichtige gekozen accountant, beroepsboekhouder of bedrijfsrevisor horen in zijn schriftelijke of mondelinge toelichting ter terechtzitting. Het oproepen van de accountant, beroepsboekhouder of bedrijfsrevisor staat ter beoordeling van de rechter, die onderzoekt of het opportuun is in deze zaak raad in te winnen over elementen die slechts betrekking kunnen hebben op feiten of op rechtsvragen in verband met de toepassing van het boekhoudrecht.
Onder de in het vorige lid bedoelde accountant, beroepsboekhouder of bedrijfsrevisor wordt verstaan de persoon die zich gewoonlijk bezighoudt met de boekhouding van de belastingplichtige of die heeft meegewerkt aan het opstellen van de betwiste belastingaangifte of die de belastingplichtige heeft bijgestaan in de administratieve bezwaarprocedure.) <W 1999-03-23/30, art. 8, 043; Inwerkingtreding : 06-04-1999>
§ 3. Voor de arbeidsgerechten mag bovendien de afgevaardigde van een representatieve organisatie van arbeiders of bedienden die een schriftelijke volmacht heeft, de arbeider of bediende, partij in het geding, vertegenwoordigen, in zijn naam alle handelingen verrichten die bij deze vertegenwoordiging behoren, pleiten en alle mededelingen ontvangen betreffende de behandeling en de berechting van het geschil.
Voor dezelfde gerechten mag, op dezelfde wijze, de zelfstandige arbeider, in geschillen betreffende zijn eigen rechten en verplichtingen in die hoedanigheid of in de hoedanigheid van minder-valide, vertegenwoordigd worden door de afgevaardigde van een representatieve organisatie van zelfstandigen.
(Bij de geschillen voorzien in artikel 580, 8°, c (inzake het bestaansminimum en het recht op maatschappelijke integratie) en in artikel 580, 8°, d, inzake de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, inzake de betwistingen betreffende de toekenning van maatschappelijke dienstverlening, de herziening, de weigering, de terugbetaling door de rechthebbende, en de toepassing van de administratieve sancties bepaald door de wetgeving ter zake, mag de betrokkene zich bovendien doen bijstaan of vertegenwoordigen door een afgevaardigde van een maatschappelijke organisatie die zich over de groep van de in de desbetreffende wetgeving bedoelde personen ontfermt.) <W 1993-01-12/34, art. 19, 021; Inwerkingtreding : 1993-03-01> <W 2002-05-26/47, art. 48, 058; Inwerkingtreding : 01-10-2002>
In diezelfde geschillen, verschijnt het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn bij monde hetzij van een advocaat, hetzij van een door dit centrum afgevaardigd effectief lid of personeelslid; de Minister tot wiens bevoegdheid het maatschappelijk welzijn behoort, kan zich laten vertegenwoordigen door een ambtenaar tot wiens bevoegdheid het openbare welzijn behoort, kan zich laten vertegenwoordigen door een ambtenaar
§ 4. Zaakwaarnemers mogen niet als gevolmachtigden optreden.
(§ 5. In het geval bedoeld in artikel 1322quinquies lid 1 kan de verzoeker worden vertegenwoordigd door het openbaar ministerie.) <W 1998-08-10/A2, art. 4, 044; Inwerkingtreding : 04-05-1999>
----------
(1)<W 2015-07-17/58, art. 2, 139; Inwerkingtreding : 06-09-2015>
(2)<W 2018-04-15/14, art. 252, 163; Inwerkingtreding : 01-11-2018>

Art. 729.<W 2007-04-26/71, art. 6, 088; Inwerkingtreding : 22-06-2007> Wanneer de zaak bij de inleiding niet van die aard is dat ze kan worden gepleit, kunnen de advocaten van de partijen, in onderlinge overeenstemming, de in artikel 728 voorgeschreven verschijning vervangen door schriftelijk te verklaren dat zij in de zaak optreden en, in de mate van het mogelijke, hun standpunt toelichten inzake de instaatstelling van de zaak. Deze verklaring wordt vooraf aan de griffie gericht. Dit wordt vermeld op (het [1 zittingsblad]1).

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”