Haar analyse drugs en alcohol opgelegd door rechtbank

Gebruiker05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Haar analyse drugs en alcohol opgelegd door rechtbank

#1 , 09 nov 2023 14:21

Hallo,

Ik ben rijongeschikt verklaard.

De rechtbank heeft mij een haartest opgelegd voor alcohol en drugs. Dit voor een periode van 6 maanden (het normale).
Nu zit het zo ik zit krap met tijd omdat ik de test graag voor mijn skireis wil afleggen. Op de data dat ik mijn haar zou laten snijden voor de test zou ik dus zoals gevraagd 6 maanden mijzelf volledig hebben weerhouden van alcohol en drugs.

Ze rekenen 1cm/maand.

Dus theoretisch gezien zou mijn haar dus 6 cm gegroeid moeten zijn op de dag van de test.

Nu vraag ik mij af, neemt de toxicoloog ook wat speling? Ik wil zeggen dat hij bevoordeeld 5 cm onderzoekt?
Want als mijn haar maar 0.9 cm/maand zou groeien zou ik er dus niet door zijn? Aangezien dit dan uitkomt op een 5.4cm op 6 maanden. Dan zou er in dit geval 0,6cm haar bijzitten waar je nog alcohol of in mijn geval cannabis kan terug vinden.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

LeenW
Berichten: 12858

#2 , 09 nov 2023 16:44

Als u een wagen absoluut nodig heeft voor uw reis, zou ik deze voor de veiligheid uitstellen. Indien voldoende op voorhand geannuleerd, vallen de kosten meestal nog wel mee.

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 nov 2023 05:33

Waarom per se voor die skireis? Na die test hebt u toch nog niet direct uw rijbewijs terug.

Of komt het u goed uit als uw haargroei van tijdens die reis niet geanalyseerd wordt? Is het nu een betere periode om even een paar maanden van drugs af te blijven?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38614

#4 , 11 nov 2023 09:45

U hebt bepaalde voorwaarden opgelegd gekregen. U kan die beter best strikt naleven.
Bij niet naleven vervallen alle 'gunsten'.

Gebruiker05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2023 13:03


vraag is reeds gesteld dus samengevoegd - JurecaBE - moderator


Hallo,

Ik moet een haar analyse afleggen die aantoont dat ik mij 6 maanden heb weerhouden van drugs en alcohol.

Ze vragen een staal van 6 cm, ze rekenen 1 cm per maand. Heeft hier iemand ervaring mee?

Wat als mijn haar geen cm per maand groeit? Of nemen ze bv wat speling? Want stel dat ze in de laatste halve centimeter nog alcohol vinden ook al is dit voor mijn 6 maanden?

Bedankt!

Gebruiker05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2023 10:44

U hebt bepaalde voorwaarden opgelegd gekregen. U kan die beter best strikt naleven.
Bij niet naleven vervallen alle 'gunsten'.
Bedankt voor jullie antwoord, maar jullie begrijpen mij niet, of ik was niet heel duidelijk :)

Ik heb mij 6 maanden weerhouden van alles, (tegen begin Maart), 10 Maart vertrek ik op ski reis en daar zou ik uiteraard graag genieten van een aperitiefje inde zon en van de apres ski. Nu mijn vraag: Stel dat mijn haar maar 0.85cm/maand groeit, heb ik uitgerekend begin Maart een haarstrook van 5.1cm die ik kan afgeven als bewijsstuk dat ik mij 6 maanden heb weerhouden. Zal dus die 5.1cm volstaan denkt u?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

LeenW
Berichten: 12858

#7 , 28 nov 2023 10:56

Dat is gokken, ik zie de kans groter dat men u gaat uitnodigen om terug te komen na de skireis.

Franciscus
Berichten: 38614

#8 , 28 nov 2023 14:51

Is de rest van de straf soms met gedeeltelijke uitstel?

Gebruiker05
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 nov 2023 09:28

Is de rest van de straf soms met gedeeltelijke uitstel?
Nee, rijverbod ben ik al ondergaan, en de geldboete is betaald.
Dus nu vragen ze me 6 maanden niks te benuttigen van alcohol en uiteraard geen drugs te gebruiken.

Dit moet ik aantonen doormiddel van een haarstaal. En overal op het internet lees ik dat ze 1cm/maand rekenen.
Dus wat als je haar helemaal geen cm groeit in 1 maand?

Franciscus
Berichten: 38614

#10 , 29 nov 2023 15:50

Dat vragen ze niet dat is een vonnis. U hebt geen keuze u dient het vonnis volledig uit te voeren.
Indien u denkt niet binnen de 6 maanden 'clean' te zijn dan wacht u best nog een maand langer?
Het is niet bedoeld om de kantjes af te lopen. Trouwens u zal sowieso geregistreerd zijn als een veroordeelde 'gebruiker'

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”