artikel 815

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

artikel 815

#1 , 15 mei 2023 14:30

Ik ben vandaag bij de Rechter Rechtbank Eerste Aanleg geweest nalv het indienen van een verzoekschrift met de bedoeling een erfenis - een appartement - uit onverdeeldheid te halen om het te gelde maken en alzo elke erfgenaam zijn deel te kunnen geven.

De Rechter heeft mijn verzoek met een maand uitgesteld. Dit omdat ik niet gedagvaard heb.

Mijn vraag: Er is één weerspannige erfgenaam die dit uitlokt en één mee gedupeerde erfgenaam.
Dienen beiden gedagvaard of enkel de weerspannige?

Hoe dagvaard ik? Kan ik dit zelf met een schrijven of moet dit via een Deurwaarder?

Op 19 juni komt de zaak terug voor en dan zou ik graag het juiste ondernomen hebben om althans de onverdeeldheid op basis van artikel 815 te kunnen bereiken.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 mei 2023 15:39

Hoe reageert uw raadsman of advocaat?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

andoramata
Topic Starter
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mei 2023 17:05

Beste Wanton,
Voorlopig ga ik zonder advocaat. Mijn volgende stap zou richting dagvaarding moeten en hier moet ik ntlk deadlines respecteren voor de datum van de "herkansing". (Is vraag 1.)
Omdat ik hier ntlk geen ervaring in heb vroeg ik me af of het volstaat de weerspannige Erfgenaam te dagvaarden via Deurwaarder en de andere Erfgenaam zonder dagvaarding en enkel met de uitnodiging van de RB. (vraag 2)
Voor zover ik begrepen heb is het dagvaarden van de Erfgenaam die weigert van te tekenen belangrijk om artikel 815 in werking te zetten. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 mei 2023 23:21

Als je begint te twijfelen of je de wetgeving wel correct interpreteert, lijkt het me toch raadzaam om een raadsman/notaris onder de arm te nemen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”