voorgeschoten bedragen voor FV en VZW

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

voorgeschoten bedragen voor FV en VZW

#1 , 12 mei 2023 13:26

Alle vragen en antwoorden inzake de vraag samengevoegd - JurecaBE - moderator




Beste,Ik heb bedragen voorgeschoten om prijzengeld en catering te kunnen betalen,dit wegens te weinig ontvangsten van inschrijvingen en verkoop catering.Nu heeft men mijn ontslag gegeven uit de VZW,de vroegere FV.Ik heb bewijzen van deze betalingen,toch doet men moeilijk om dit terug te betalen,ik heb hen nu gedagvaard.Kan ik deze bedragen terug vorderen,of kan de rechter beslissen van niet te moeten terug betalen?
Mvg,
Motorist

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mei 2023 13:57

Ik heb bewijzen van deze betalingen,toch doet men moeilijk om dit terug te betalen,ik heb hen nu gedagvaard.

Kan ik deze bedragen terug vorderen,
Ik neem aan dat de dagvaarding diende om deze sommen terug te vorderen ?
En dat dat uw vordering ook is: terugbetaling wat u voorschoot

Wel zien dat je de juiste (rechts)persoon dagvaardt: die waaraan je voorschoot

of kan de rechter beslissen van niet te moeten terug betalen?
De rechter kan beide beslissen: terugbetalen, of niet

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 12 mei 2023 14:19

Denk er wel aan dat een FV geen rechtspersoon is, dat zijn allemaal individuele leden.

Reclame

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 aug 2023 16:27

Ik heb geld te goed van bedragen die ik heb betaald voor een vzw,ik heb hen gedagvaard en laatst zijn we samengekomen met onze advocaten erbij en een mondelinge overeenkomst gemaakt,Is deze overeenkomst rechtsgeldig?
Mvg,
Motorist

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#5 , 03 aug 2023 20:07

Beste

Elke afspraak die je maakt en die niet onwettelijk is, is rechtsgeldig. Alleen is het moeilijk om die bewijs krachtig te maken.
Bij mondelinge akkoorden kan 1 partij die afspraak toch anders interpreteren dan de andere partij.
En ik vraag me af wat die advocaten in dat verhaal komen doen als ze die afspraak niet op papier hebben gezet. Waarom betaal je die dan?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2023 09:46

Nadat ik een VZW heb gedagvaard om de schulden tegenover mijn persoon,hadden we een overeenkomst gemaakt in bijzijn van onze advocaten.Nu,nog voor dit op papier werd gezet,hebben ze een andere advocaat.Kan ik de rekening van de VZW laten blokkeren,zodat ze niet vlug maken dat er geen geld genoeg meer is?

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#7 , 05 aug 2023 10:45

Waarom start je steeds een nieuw topic i.p.v. te antwoorden op de vragen in je eerder topic?

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#8 , 05 aug 2023 11:39

Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 aug 2023 12:11

Mondeling akkoord is een geldig akkoord en je hebt nu 2 advocaten die het akkoord kunnen bevestigen ...

Zonder gerechtelijk bevel kan u geen rekeningen laten blokkeren - 't zou wat worden !

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 aug 2023 12:39

Waarom start je steeds een nieuw topic i.p.v. te antwoorden op de vragen in je eerder topic?
Omdat ik de weg niet vond om te antwoorden,nu wel dus.

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 aug 2023 12:42

Mondeling akkoord is een geldig akkoord en je hebt nu 2 advocaten die het akkoord kunnen bevestigen ...

Zonder gerechtelijk bevel kan u geen rekeningen laten blokkeren - 't zou wat worden !
Het zou dan ook via deze weg gebeuren,dus volgens u mag de vorige advocaat dit akkoord bevestigen,of mag hij zich onthouden?

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#12 , 05 aug 2023 13:46

Mondeling akkoord is geldig, maar bewijs maar eens wat exact finaal afgesproken is en wat deel van de onderhandeling was, met welke voorwaarden juist.

Jullie advocaat is geen onafhankelijke partij. Advocaat tegenpartij die intussen vervangen is gaat hier heel waarschijnlijk geen tijd insteken om jullie te helpen. Zal wel zeggen dat dit tegen zijn deontologie ingaat.

Motorist
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 05 aug 2023 17:50

Mondeling akkoord is geldig, maar bewijs maar eens wat exact finaal afgesproken is en wat deel van de onderhandeling was, met welke voorwaarden juist.

Jullie advocaat is geen onafhankelijke partij. Advocaat tegenpartij die intussen vervangen is gaat hier heel waarschijnlijk geen tijd insteken om jullie te helpen. Zal wel zeggen dat dit tegen zijn deontologie ingaat.
Ik heb een e-mail waarin de tegenpartij hun vorige advocaat het bedrag en de overeenkomst vermeld,ik meen dat gerechtigheid hoog in hun vaandel stond,dan kan hij dit toch niet verloochenen.

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#14 , 05 aug 2023 21:45

Beste

Zijn eerste taak en verantwoordelijkheid is zijn (ex) klanten te verdedigen. Die zal dus geen initiatieven nemen die jou helpen je doel te bereiken en hen mogelijk benadelen…
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”