Lasterlijke aangiftes als poging tot afpersing

Bert Bibbers
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee

Lasterlijke aangiftes als poging tot afpersing

#1 , 09 mei 2023 00:45

Telkens werd een aantoonbaar buitensporig hoog bedrag als schadevergoeding geëist. Er werden een 15-tal lasterlijke aangiftes tegen mij geregistreerd.
Dit resultreerde in Beroep meermaals tot vrijspraak.

Ik kan een 10-tal aanklachten als lasterlijk bewijzen.dmv CCTV beelden, dus ontegensprekenlijk.

Praktische vraag: indien ik kan bewijzen dat de aanklacht lasterlijk was, is dit dan ook voldoende bewijs van poging tot afpersing?
Graag advies.

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 09 mei 2023 10:03

Waarom geen tegeneis wegens tergend en roekeloos geding voor de rechtbank als de zaak zelf is voorgekomen.

Bert Bibbers
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2023 19:39

Dat is dan Burgerlijk, niet?

Het gaat mij om het principe, niet om de schadevergoeding, alhoewel het 'bekend zijn bij Justitie' kost mij 80/100 van mijn werk kansen.

Reclame

Bert Bibbers
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mei 2023 22:47

'Praktische vraag: indien ik kan bewijzen dat de aanklacht lasterlijk was, is dit dan ook voldoende bewijs van poging tot afpersing?.'

blijft onbeantwoord, jammer

Thomas_A
Berichten: 2322
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2023 05:26

Mijns inziens inderdaad wel mogelijk tergend en roekeloos geding maar geen afpersing.

Indien een eis toch gegrond had gebleken te zijn, was er een geldig vonnis op grond waarop u schadevergoeding zou moeten betalen. Dus is het geen afpersing.

Er is ook geen vraag om schadevergoeding te betalen, “om te zorgen dat ik stop met klachten indienen”. Dat zou eerder onder afpersing vallen.

Bert Bibbers
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee

#6 , 11 mei 2023 20:54

Ik geef, uiteraard, slechts een erg beknopte weergave van het verhaal.

Een ' tergend en roekeloos geding' is een mogelijkheid, maar tenzij ik het verkeerd begrepen heb, is dit een Burgerlijke zaak en moet ik bij de Vrederechter zijn (ik ben geen jurist).

Mij werden 'slagen en verwondingen' ten laste gelegd, waardoor hij zijn zaak voor een aantal weken 'moest' sluiten, toevallig net zolang als hij nodig had om bepaalde verplichte verbouwingen uit te voeren.

Bovendien was hij dagelijks aanwezig bij deze werken, ondanks zijn doctor's briefje dat hij 100 procent werkonbekwaam was.

Hij eiste dan de helft van zijn omzet als inkomstenverlies, dit in een industrie waarvan ik weet en kan aantonen dat de winstmarges met moeite 1 procent bedragen.

Hij bleef wel degelijk daarna nog klachten indienen, een 10-tal. Geen enkel bewijs, sommige klachten werden zelfs niet weerhouden.

Uw mening?

Thomas_A
Berichten: 2322
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2023 21:48

Wat bedoelt u met lasterlijke aangiftes?

U hebt het slachtoffer toen niet ontmoet, u had ruzie maar hebt hem nooit aangeraakt of er was sprake van wederzijdse agressie?

Mensen dienen toch niet zomaar klacht in tegen willekeur personen zonder aanleiding of bewijs.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 11 mei 2023 23:32

Het is niet omdat er een doktersbriefje is dat men niet mag werken dat men niet 'kan' werken.
Ik zo cases dat iemand enkele maanden 'werkonbekwaam' was en ondertussen zijn huis heeft geschilderd en wat verbouwd.
Werkgever heeft dat door GDW laten vaststellen en voor arbeidsrechtbank getrokken ...zaak verloren en daarna beroep ook verloren.

Bert Bibbers
Topic Starter
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 mei 2023 02:50

Beste Thomas en Franciscus,,

Bedankt!

Uw reacties hebben me echt veel geholpen.

Uw advies dreef me in de juiste richting.

Ik moet dit niet correctioneel proberen aan te vechten, er zou toch nooit een effectieve straf of boete uit voortvloeien, iets wat ik trouwens nooit beoogde. Ik wenste steeds mijn onschuld bevestigd te krijgen. Met een opgeschorste straf/boete koop ik niks.

Ik wens eenvoudig gerechtigheid..

Een burgerlijke zaak 'tergend en roekeloos geding' heeft veel meer kans op slagen, hij kan immers niets bewijzen, ik kan veel bewijzen.

Sorry, mijn eigen koppigheid is de schuldige, bedankt voor uw advies.

Franciscus,:bedankt voor uw volharding.
Thomas, bedankt voor uw opinie

Mijn zaak wegen schriftvervalsing tegen de flikken is iets helemaal anders.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”