Procedure opstarten voor vredegerecht, hulpvraag

Topicstarter
Topic Starter
Berichten: 66
Juridisch actief: Nee

Procedure opstarten voor vredegerecht, hulpvraag

#1 , 05 mei 2023 21:47

Beste

Eerst even een korte situatieschets.
Vorige zomer hadden wij een vlucht geboekt, via Wizz Air naar Hongarije vanuit Charleroi. 10 dagen voor vertrek werd onze vlucht afgelast en er was geen andere vlucht te boeken die dag. Daardoor zagen wij ons genoodzaakt om een dag eerder een andere vlucht te boeken. Uiteraard hebben wij extra kosten moeten maken. Na de reis dienden wij een schadeclaim in, waarop Wizz Air zich promt achter 'onvoorziene omstandigheden' schaarde, met geen extra uitleg. Gezien dit een gemakkelijke uitvlucht is, contacteerden we de FOD verkeer/luchtverkeer. Zij namen het over, maar kregen zelfs helemaal geen respons. Daarop werd ons aangeraden om contact op te nemen het het ECC (Europees centr voor de consument). Daar wist men ons te vertellen dat we beter (gezien de weigering aan communicatie en eerdere ervaringen met Wizz Air van hun kant uit) een procedure zouden opstarten bij het vredegerecht.

Ik ben momenteel bezig het A-formulier in te vullen, maar vroeg mij af welke rechtbank (er zijn meerdere vredegrechten in Charleroi blijkbaar) ik dien aan te schrijven.

Alsook; als ik me correct geïnformeerd heb, kost een procedure voor het vredegerecht een 50eu, met eventueel vertaalkosten. De verliezende partij dient deze te betalen, net als eventueel de rechtplegingsvergoeding van de tegenpartij (tenzij men anders beslist). Klopt dit of komen er nog meer kosten bij? Deze vraag stel ik omdat wij zonder advocaat deze zaak zouden starten, maar, de tegenpartij zal wss wel een (dure) advocaat onder de arm nemen vermoed ik. Indien we verliezen betalen wij hun advocaat dan?

Wij willen gewoon a) zeker weten dat het 'onvoorzien' was (wat ik betwijfel als het 10 dagen op voorhand is) en dus ook b) of we al dan niet recht hebben op de schadevergoeding van 1200 eu (volgens de richtlijnen van schadeclaims).

Indien u nog enige tips of raad heeft, hoor ik het graag.

Mvg

Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 06 mei 2023 11:12

Ik zou zeggen kanton waar luchthaven Brussel Zuid ligt of het kanton waar de luchtvaartmaatschappij gelegen is.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”