Schulden / boetes gerechtsdeurwaarders

Juridische_vraag
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Schulden / boetes gerechtsdeurwaarders

#1 , 26 apr 2023 21:18

Hallo allemaal

Ik heb in het verleden gedurende een aantal jaren in financiële problemen gezeten, waardoor ik mijn facturen en boetes niet of niet tijdig betaalde.

Nu ik ben al ongeveer 2 jaar bezig met het betalen van deze schulden via de gerechtsdeurwaarders. Maar ze blijven bijkomen en soms zelfs stijgen ondanks mijn betalingen. Ik heb totaal geen overzicht van wat ik reeds betaalde en wat nog betaald dient te worden. Ik heb het gevoel dat ik water in het zand aan het gieten ben. Het is een oneindige verhaal.

Ik heb besloten om alle deurwaarders te mailen met de vraag om mij een overzicht te bezorgen van alle openstaande schulden. Maar ik krijg geen antwoord.

Ik heb vandaag telefonisch contact gehad met een gerechtsdeurwaarder om na te gaan hoeveel er nog openstaande is en die WEIGERDE om mij deze info te geven. Daabovenop zei die dat ze het loonbeslag niet zouden stoppen tot alle schulden (dus ook die van andere gerechtsdeurwaarders die ik reeds betaal met mijn netto loon) vereffend zijn.

Ik heb totaal geen kennis in zulke zaken.

Nu mijn vraag is:
1. Zijn ze wettelijk verplicht om mij een overzicht te bezorgen en mij op de hoogte te houden van de stand van zaken? Zo ja uit welke artikel kan ik dat afleiden?

2. Bestaat er de mogelijkheid om via een andere zo een overzicht te kunnen raadplegen

3. Bij een gerechtsdeurwaarder kan ik (online) zien dat ik voor een aantal facturen te veel heb gestort maar ze werden niet teruggestort of verekkend met de andere schulden. Zijn ze hiertoe verplicht?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 27 apr 2023 08:27

Denk eraan GDW hebben ook kosten en die worden ook verrekend.
Ze zijn niet verantwoordelijk om uw boekhouding te voeren.
Begin dus met alle documenten op te zoeken per schuldeiser en per gerechtsdeurwaarder
Zet dat in een rekenvel -- per schuldeiser in kolom 2 - kolom 1 is een kolom die gaat van 1 tot 9999.
In kolom 3 zet u de naam van de GDW - kolom 4 de datum van de schuld - kolom 5 de factuurnr -kolom 6 de omschrijving van de goederen - kolom 7 het te betalen bedrag -
Zo gaat u verder met brief GDW - en dan al de bedragen weerd eerst een kolom met datum en dan een met bedrag

Bijkomende info zet u in een volgende kolom.

Zo krijgt u een ruim overzicht ...u kan ook een kolom voorzien met de totalen per GDW en per schulldeiser die al betaald zijn -
Hou ook rekening met de kosten en de % die vb een schuldeiser en GDW mogen vragen.
https://www.gerechtsdeurwaarders.be/veelgestelde-vragen

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”