Bewindvoering en contract getekend

Rubennn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bewindvoering en contract getekend

#1 , 20 apr 2023 08:01

Ik heb een vraag over mijn rechten.
Ik sta sinds een paar jaar wegens verschillende redenen (onder meer autisme en psychische kwetdbaarheid) onder bewindvoering. Bewindvoering over persoon en goederen. Dit is beslist via een vrederechter.

Nu is mijn vraag of ik in de ogen van de wet nog handelsbekwaam ben of niet. En of ik bijvoorbeeld zelf contracten of overeenkomsten mag sluiten? De reden waarom ik dit vraag is omdat ik een jaar geleden een stomme fout begaan heb:

Ik had vorig jaar het idee om een spelletje dat ik graag speelde te verkopen omdat ik dit spel beu was.
Deze spelletjes account was heel goed en ik wist dat dit geld waard was mocht ik het verkopen.

Ik zocht dus op internet naar een website die spel accounts kopen voor geld. Ik heb dit gedaan en heb toen een digitaal contract ondertekent met de mensen van deze website. Ik was heel dom om dit contract niet rustig te lezen en dit te bespreken met mijn famillie of bewindvoerder

Want in dit contract stond dat als mijn spel account ooit zou geband worden of door iemand anders opgeeist worden ik een schadevergoeding van 2500 euro zou moeten betalen.

Mijn vraag is nu:
1. Is dit contract geldig aangezien ik onder bewind stond, mag ik wel in de ogen van de wet contracten of overeenkomsten sluiten?
2. Ben ik in ogen van de wet handelbekwaam of bevoegd om beslissingen te nemen zoals contracten tekenen of verkoopovereenkomsten?
3. Kunnen deze opmichters mij echt vervolgen aangezien ik zonder toestemming van mijn bewindvoerder dit contract heb aangegaan?

Ik ben echt dom geweest en ben bang voor mogelijke gevolgen. Ik wil niet vervolgd worden door deze mensen.

Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 apr 2023 21:35

Wat staat in het vonnis ? Hebt u dat wel gelezen?
Een vrederechter kan iemand handelingsonbekwaam verklaren dat is met u gebeurd.
U kan dus geen overeenkomsten afsluiten.
Daarvoor hebt u een bemiddelaar gekregen.
"Handelingsbekwaamheid is de geschiktheid om de rechten en plichten waarvan men drager is zelf uit te oefenen, zonder tussenkomst van derden.
Voor het stellen van rechtshandelingen dient men handelingsbekwaam te zijn."

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”