Zorgvolmacht

Filantropie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Zorgvolmacht

#1 , 06 apr 2023 14:32

Sinds 8/4/2022 hebben mijn zus en ik bij de notaris een zorgvolmacht aangevraagd voor onze gehandicapte broer. Het bewijs van de wilsbekwaamheid is door zijn huisarts bezorgd. Na meerdere telefoons en bezieken aan het kantoir is het ondertussen een jaar later en hebben we nog altijd geen zorgvolmacht.
Wat kunnen we doen?

artemis
Berichten: 3293

#2 , 06 apr 2023 16:22

Is de broer in kwestie ook al bij de notaris geweest? Want uiteindelijk is hij het die de zorgvolmacht moet (laten) opstellen. Wat erin komt te staan is maatwerk.

Filantropie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2023 16:49

Jan is zo zwaar gehandicapt en kan zelf niet praten, praktisch niet meer schrijven, kan niet stappen. We hebben zelfs gevraagd dat de notaris tot bij hem in het woonzorgcentrum zou gaan wat ook zou gebeuren. Het gaat om een eenvoudige zorgvolmacht wat Jan ook weet. Als hij niet meer zou kunnen handtekenen nemen wij het voor hem over. Maar er gebeurt niets.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 06 apr 2023 17:48

Heeft hij een aangeboren handicap, of is het een verworven handicap zoals bv NAH na een hersenletsel? Met afasie, verlamming etc tot gevolg…
Dan misschien een andere notaris benaderen.. Als Jan wilsbekwaam is zijn er zeker notarissen die daarin willen meegaan. Ofwel hebben ze een toegankelijker kantoor, ofwel gaan ze naar Jan.
Handtekening mag niet echt het probleem zijn (volgens onze geconsulteerde notaris)

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2023 22:13

Ik stel mij al dan niet terecht de vraag of hier geen bewindvoering is aangewezen in samenspraak met de vrederechter. Uw broer is blijkbaar handelsonbekwaam en dan lijkt me een zorgvolmacht niet aangewezen, maar wel een bewindvoering. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Filantropie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 apr 2023 10:12

Onze broer is gezond geboren maar na enkele jaren beginnend gehandicapt geworden door de vroegere verplichte pokinenting. Is lang naar school kunnen gaan en is mentaal 100 % gezond maar nu 85% gehandicapt door de inenting.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”