Eerherstel misdrijf in Nederland

Franciscus
Berichten: 38596

Re: Eerherstel misdrijf in Nederland

#16 , 11 mar 2023 15:14

Welk type uittreksel strafblad hebt u in BE aangevraagd?
art 7 Grondwet een gedraging is maar strafbaar als er een wet is die als dusdanig voorafgaandelijk is omschreven : Nullum Crimen Sine Lege
Art 9 Grondwet ..geen straf kan worden ingevoerd of toegepast dan krachtens de wet : nulla poena sine lege
Straffen en strafblad gelden alleen voor inbreuken gepleegd in BE .
En inderdaad is al een tijdje in voeg ( Europol)
https://justitie.belgium.be/nl/nieuws/p ... aan_elkaar

BE kan dus wel het NL strafblad lezen maar kan daar niets aan veranderen BE wetgeving is niet van toepassing op in NL gepleegde feiten.

Practisch:
Ik raad u aan eens met uw wijkinspecteur te gaan praten. Doe (moeten) op de hoogte zijn van procedure eerherstel (weliswaar in BE).
http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... afregister
Normaliter doet men die aanvraag bij het Openbaar Ministerie dus de Procureur des Konings.
Politie en dus meestal de wijkpolitie doet dan een verder onderzoek.

De vermeldingen in het ANG vallen onder het COC (ex privacycommissie) maar hoe men een NL gegeven kan verwijderen weet ik ook niet.

Bij een antecedenten en of moraliteitsonderzoek komt er uiteraard nog meer boven want dan wordt er meer onderzoek gedaan naar achtergrond van kandidaat.

En gelet op wat er de laatste jaren aan het gebeuren is is alles wat maar enigszins op enkele topics die we allemaal kennen een no-go voor een kandidaat bij politie.

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#17 , 11 mar 2023 15:25

Welk type uittreksel strafblad hebt u in BE aangevraagd?
art 7 Grondwet een gedraging is maar strafbaar als er een wet is die als dusdanig voorafgaandelijk is omschreven : Nullum Crimen Sine Lege
Art 9 Grondwet ..geen straf kan worden ingevoerd of toegepast dan krachtens de wet : nulla poena sine lege
Straffen en strafblad gelden alleen voor inbreuken gepleegd in BE .
En inderdaad is al een tijdje in voeg ( Europol)
https://justitie.belgium.be/nl/nieuws/p ... aan_elkaar

BE kan dus wel het NL strafblad lezen maar kan daar niets aan veranderen BE wetgeving is niet van toepassing op in NL gepleegde feiten.
Hoi,

Ik had uittreksel uit het strafregister aangevraagd met als doel : moraliteitsonderzoek / herstel in eer en rechten. (593)

Hier staat bij :
17/05/2017. Buitenlandse jurisdictie
Strafbare feiten in verband met drugs of precursoren, en andere strafbare feiten tegen de volksgezondheid.
Vervolgens tevens mijn voorwaarden voor de voorwaardelijke straf van 2jr.

Wat ik nu even niet snap :
Als straffen en strafblad enkel gelden voor inbreuken gepleeg in BE, waarom staat het dan wel vermeld op mijn Belgisch attest?
Had het dan niet enkel ´bekend´ moeten zijn in het ANG ter inzage van politionele instellingen?

Franciscus
Berichten: 38596

#18 , 11 mar 2023 15:47

Correctionele straffen verjaring uitvoering van straf 5 tot 10 jaar.

eerherstel aanvragen gaan daarna naar Parket -Generaal en uitspraak gebeurd door de Kamer van Inbeschuldigingstelling

Ecris zijn volgens mij slechts vermeldingen ook in ANG

Gaat dus over
https://www.google.com/search?client=fi ... fvordering

Hebt u in het verleden al eens eerherstel in BE aangevraagd ??
2017+5 = 2022.. dus mogelijk die 5 jaar
Als u dus in 22 dus binnen de 5 jaar eerherstel hebt aangevraagd zal dat er idd nog opstaat.

Reclame

KellyF
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#19 , 11 mar 2023 16:15

Correctionele straffen verjaring uitvoering van straf 5 tot 10 jaar.

eerherstel aanvragen gaan daarna naar Parket -Generaal en uitspraak gebeurd door de Kamer van Inbeschuldigingstelling

Ecris zijn volgens mij slechts vermeldingen ook in ANG

Gaat dus over
https://www.google.com/search?client=fi ... fvordering

Hebt u in het verleden al eens eerherstel in BE aangevraagd ??
2017+5 = 2022.. dus mogelijk die 5 jaar
Als u dus in 22 dus binnen de 5 jaar eerherstel hebt aangevraagd zal dat er idd nog opstaat.
Ik heb nog niet eerder eerherstel aangevraagd.

Leek me ook niet nodig hiervoor.
Toen ik een VOG (uittreksel strafregister in NL) nodig had in 2016 voor mijn veiligheidsfunctie (ik woonde toen nog in NL) werd me dit aanvankelijk geweigerd, maar na een ´smeekbrief´ heb ik deze uiteindelijk wel verkregen om mijn functie te kunnen aanvangen. Dus eerherstel was nooit tot de orde tot nu.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#20 , 11 mar 2023 19:07

heeft u de 2 linken gelezen in reactie # 8 ?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#21 , 12 mar 2023 16:00

Als niet-jurist, kan ik u enkel maar adviseren om u via mail te richten tot de Belgische Minister van Justitie. Ik vermoed dat dit de meest juiste informatiebron is voor dit soort aangelegenheden. Mogelijk dat u zich tegelijkertijd ook kan informeren bij de Minister van Binnenlandse Zaken. Straf dat een advocaat hier niet op kan antwoorden?????

Sorry, uiteraard minister van justitie. Ook experten kunnen zich vergissen, zeker als ze gaan slapen met en opstaan met pensioenen. :D :wink:
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.


Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”