Bewindvoering

Fennie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Bewindvoering

#1 , 09 feb 2023 10:19

Ik ben bewindvoerder voor mijn jong dementerende zus die sinds kort in een verpleeghuis zit, maar ben zelf geen erfgenaam, dat is een vriendin van haar die nu in het huis woont (zonder huur of overeenkomst overigens). Er zijn geen kinderen.

Ze heeft een afbetaald huis(je) waar nu reparatie kosten aan het dak zijn (zo'n 16000 euro). De potentiële erfgename wil hier niet aan bijdragen, maar dreigt nu wel met een juridische procedure als wij het dak niet repareren. Wij hebben haar aangeboden het huis te kopen voor een schappelijke prijs, maar ze krijgt geen hypotheek, want geen inkomen.

Kunnen wij het huis verkopen en haar vragen te vertrekken? De opbrengst, na aftrek van de reparatie zou dan alsnog naar haar gaan (helaas, maar daar valt weinig aan te doen.).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
andoramata
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 feb 2023 11:31

Hoe kan iemand erfgenaam zijn voordat de persoon in kwestie overleden is?

Als zij de reparatiekosten aan jullie doorschuift dan geeft zij toch aan dat jullie de eigenaar(s) zijn?

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#3 , 09 feb 2023 12:25

Ik zie hier veel rode vlaggen

1. Was je zus nog toerekenigsvatbaar toen ze besloot die vriendin er gratis te laten wonen? Anders kun je volgens mij die dame eruit laten zetten. Zolang je zus leeft, is het testament niet van kracht.
2. Heeft je zus nog genoeg middelen om de vernieuwing van het dak te laten doorgaan? Want je zus is nog altijd eigenaar en dit gaat van haar middelen af, niet de jouwe.
3. Als je zus niet de middelen zou hebben, denk ik dat het huis verkocht moet worden, testament of niet...
4. Kan je als bewindvoerder van je zus, niet beslissen dat er een huurovereenkomst moet komen en dat de huurinkomsten dan naar je zus gaan zodat herstellingen aan het huis betaald kunnen worden?

Ik ben geen jurist. Maar ik denk niet dat die vriendin van je zus sterk staat. Er is geen overeenkomst en ze woont er gratis. Dan kan ze volgens mij niet van je zus "eisen" dat het dak wordt vernieuwd. Als het haar niet zint, kan ze wel vertrekken....

Succes

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 09 feb 2023 12:48

Wat onduidelijkheden..
Op welke basis zou de vriendin (enige) erfgenaam worden na overlijden van uw zus?
Ondertussen blijft uw zus eigenaar en moet u er als haar bewindvoerder op toezien dat noodzakelijke herstellingen aan het huis uitgevoerd worden.

Om het huis te kunnen verkopen hebt u sowieso toestemming van de vrederechter nodig, dat mag je als bewindvoerder niet zomaar.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 09 feb 2023 13:36

Wat onduidelijkheden..
Op welke basis zou de vriendin (enige) erfgenaam worden na overlijden van uw zus?
Ondertussen blijft uw zus eigenaar en moet u er als haar bewindvoerder op toezien dat noodzakelijke herstellingen aan het huis uitgevoerd worden.
Zoek misschien al eens op dit forum onder "einde bezetting ter bede" of iets in die aard.

En verder, als het huis niet meer conform de voorwaarden is , mag je het gewoon niet laten bewonen, zelfs niet zonder betaling. Een bewindvoerder moet dit m.i. dan ook oplossen.

Ofwel heeft uw zus de nodige middelen, en laat u de herstellingen uitvoeren op haar kosten, ofwel heeft ze niet de middelen, en kan ze (sowieso) ook geen financiering krijgen. Dan neemt u contact op met de vrederechter, om tot verkoop (onderhands of openbaar) over te kunnen gaan.

zie ook hierboven onder # 3

Succes !

Fennie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2023 14:15

misschien even verduidelijken. Mijn zus woonde al samen met deze 'vriendin' voordat ze dementerende was. Het testament is al van een 10 tal jaar geleden, maar wel rechtsgeldig. Er is geen samenlevingscontract oid. Ik zal waarschijnlijk wel toestemming krijgen van de vrederechter om de woning te verkopen, zeker gezien de huidige omstandigheden.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 09 feb 2023 18:24

Dan is het een bezetting ten bede.
En kan u als bewindvoerder het nodige doen
Zelfs tot uitzetting - einde maken aan bezetting ten bede en verkoop.
Dit alles via vrederechter die zowel voor bewindvoering als voor huren en (ver)kopen bevoegd is.
Zijn er minderjarigen bij betrokken?
Op wiens naam staan de nutsvoorzieningen kan ook handig zijn om te weten en om hiervoor het 'nodige' te doen.
Zie dat u bovenstaande zaken nakijkt 'voor' u verdere stappen neemt.
print de resultaten af en deze maken deel uit van uw bundel bewijzen als doc 1 blz 1 t/m x en doc 2 blz x tot y enz

U hebt vermoedelijk wel toegang tot de officiële websites van uw zus als bewindvoerder. Druk al deze documenten af.
Controleer welke betalingen er via haar rekening lopen en gelopen hebben.
U moet beginnen te denken als een speurder op zoek naar bewijzen.

Niet alleen voor huren maar quasi alle procedures bij VR
https://radio2.be/lees/zo-ga-je-makkeli ... edegerecht
Hier ook
https://www.google.com/search?client=fi ... ederechter
.../...

De wettelijke termijn tussen ontvangst van de dagvaarding en de verschijning voor de vrederechter is acht dagen. De eiser zal wel meestal een bedrag aan de gerechtsdeurwaarder moeten voorschieten. Normaal gezien bedraagt dat voorschot tussen de 150 en 250 euro.

Voor de vrederechter bedragen de rolrechten 50 euro. Het is de verliezende partij die op het einde van de rit voor de rolrechten moet opdraaien. De overheid zal ervoor zorgen dat die kosten geïnd worden. Daardoor ligt het risico bij de overheid, mocht de verliezende partij niet kunnen betalen.

In ieder geval blijft de vrederechter op een ochtendzitting ter beschikking tot 12 uur (art. 2 van het K.B. van 10.08.2001: “De gewone zittingen van de vredegerechten en van de politierechtbanken duren ten minste 3 uur”).

Je hebt niets te verliezen. Een verzoeningsprocedure voor de vrederechter is geen rechtszaak. Het is niet meer dan een poging tot een minnelijke schikking tussen jou en de tegenpartij, maar in het bijzijn van een rechter. Er zijn geen formaliteiten, het is gratis en gaat snel.9 sep 2021
De vrederechter is onder meer bevoegd voor:
• alle vorderingen waarvan het bedrag niet hoger dan 2500 euro ligt, behalve wanneer het een geschil betreft tussen ondernemingen;
• huurgeschillen inclusief handelshuurgeschillen;
• erfdienstbaarheden;
• geschillen over onteigeningen in geval van dringende noodzakelijkheid;
• zaken betreffende de verzegeling en de aanstelling van sekwesters;
• verzoeken betreffende de voogdij;
• vorderingen betreffende het vermoeden van afwezigheid en het beheer van de goederen van de afwezige;
• verzoeken betreffende de bescherming van de geesteszieke;
• vorderingen betreffende de invordering van een geldsom ingesteld door een leverancier van elektriciteit, gas, warmte of water of door een persoon die een openbaar elektronisch communicatiewerk, een omroeptransmissie- of omroepdienst aanbiedt tegen een natuurlijk persoon die geen onderneming is omdat deze de levering van een nutsvoorziening door de hiervoor genoemde leverancier niet heeft betaald.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”