ineke

Ineke
Topic Starter
Berichten: 1

ineke

#1 , 18 jun 2006 22:42

Kunnen jullie mij aub dringend helpen met onderstaande uitspraak ?

ter info:Een aannemer wou maar een deel factureren (had mij geen kwijting van mijn voorschot gegeven en heeft dus enkel de rest op factuur gezet) en dan ook zonder detail, terwijl dezelfde werken door dezelfde aannemer bij onze buur veel minder kostten.

Mijn vraag is wat ik precies nog moet betalen naast de factuur, verwijlintresten en gerechtelijke intresten, want de laatste alinea is voor mij niet duidelijk.

"Veroordelen verweerder tot de gedingskosten; Deze in hoofde van eiser begroot op 100 EUR dagvaarding en rolrecht, meer 120 EUR rechtsplegingsvergoeding en in zijnen hoofde begroot op nihil; "

Moet ik dan enkel die 100 EURbetalen of 220 EUR? En wat zijn die 120 EUR ? Kosten voor zijn advocaat ?

Hopelijk kan iemand mij helpen, want ik moet binnen enkele dagen betalen !!

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 19 jun 2006 08:12

De rechtsplegingsvergoeding (voor een bedrag < 620 Euro) is 118,99 Euro. Hoofdvorderingen gebeuren bij dagvaarding, ook die kosten zal U moeten betalen.

De kosten zijn BEGROOT!

Fresh
Berichten: 167

#3 , 19 jun 2006 13:12

u zal dus 220 ? gedingkosten moeten betalen

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 19 jun 2006 13:58

Kosten voor zijn advocaat ?

Normalier is het zo dat de cli?nten, dewelke bijgestaan worden door een advocaat, in burgerlijke, handels- en arbeidszaken recht heeft op een rechtsplegingvergoeding.

Dit wordt klaarblijkelijk NIET van u gevorderd.


Persoonlijk - en dit heeft niets meer te maken met deze zaak - ga ik nog een stap verder.

Steeds meer en meer wordt in de Belgische rechtspraak aangenomen dat het inschakelen van een advocaat een schadepost is.
Terzake verwijs ik naar :
*HVB Antwerpen, 26 maart 1993, R.G.A.R., 1993, 12206, Vandenberghe, H., Van Quickenborne, M., en Wynant, L., Aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad (1985-1993), T.P.R., 95-3, 1491)
* Vred. Brussel, VII, 30 mei 1996, T. Vrede.en Pol.R., 1996, 413

Dit is ook niet meer dan juist.

Daarenboven verbiedt GEEN ENKELE rechtsregel dit.

Door het slechte werk van verweerders dienen concluanten immers genoodzaakt beroep te doen op een advocaat.
Dit kost hen ontegensprekelijk geld.

Waarom zou dan deze schade niet mogen betaald worden door verweerders ?

Fresh
Berichten: 167

#5 , 19 jun 2006 17:59

De tegenpartij heeft blijkbaar gewonnen en de rechter veroordeelt u tot de kosten zijnde: 100 ? gedingkosten en 120 ? RPV.

De rechtsplegingsvergoeding is een vergoeding waarop men als winnende partij recht heeft, uitsluitend indien men beroep heeft gedaan op een advocaat, als een soort compensatie voor de extra kosten die dit teweeg brengt.

Sinds het cassatie-arrest van 2/09/2004 heeft de RPV veel van zijn belang verloren (hoewel ze door de Rb. wel steeds in subsidiaire orde wordt toegekend) en kan u enkel van geluk spreken dat de tegenpartij 'vergeten' is dit in te roepen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 jun 2006 19:25

B.W. Art. 1153
Inzake verbintenissen die alleen betrekking hebben op het betalen van een bepaalde geldsom, bestaat de schadevergoeding wegens vertraging in de uitvoering nooit in iets anders dan in de wettelijke intrest. Zij is verschuldigd te rekenen van de dag der aanmaning tot betaling.


Volgens nogal wat rechters is deze bepaling van toepassing op de wanbetaling van een factuur en kan men op grond van die regel geen vergoeding van zijn advocatenkosten krijgen voor de inning van een factuur.

Zie ook Arbitragehof arrest 95/2006 van 14 juni 2006.

scorpioen

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#7 , 20 jun 2006 09:42

Wanneer het zo ver is schakelt u kennelijk best een advocaat in !

Fresh
Berichten: 167

#8 , 21 jun 2006 13:38

B.W. Art. 1153

Volgens nogal wat rechters is deze bepaling van toepassing op de wanbetaling van een factuur en kan men op grond van die regel geen vergoeding van zijn advocatenkosten krijgen voor de inning van een factuur.

scorpioen
Voor de volledigheid: zie ook de wet van 2/08/2002 inzake betalingsachterstand bij handelstransacties en de regeling aldaar betreffende de relevante en transparante invorderingskosten.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”