Pro deo advocaat

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

Pro deo advocaat

#1 , 20 jan 2023 20:18

Beste,

Stel dat een volledig kosteloos advocaat tussenkomst is goedgekeurd geweest op 12 december 2022 met een gezinssamenstelling als bewijs van 11 november 2022.

Op 20 december 2022 besluit om samen te gaan wonen (feitelijk) bij nieuwe partner waardoor de inkomsten stijgen boven het limiet dit terwijl mijn zaak voorkomt na 18 januari 2023.

Moet ik dan die nieuwe gegevens doorgeven aan de pro-deo advocaat, vervalt mijn recht op kosteloos tussenkomst en moet de tegenpartij alsnog de rechtpleegsvergoeding betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Abstract
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jan 2023 10:44

Art. 508/13 Ger.W. – laatste lid
Indien de voorwaarden die de begunstigde hebben toegestaan een beroep te doen op gedeeltelijk of volledig
kosteloze juridische tweedelijnsbijstand wijzigen, meldt de begunstigde dit onmiddellijk aan zijn advocaat.
Indien de voorwaarden die de rechtzoekende hebben toegestaan een beroep te doen op gedeeltelijk of volledig
kosteloze juridische tweedelijnsbijstand wijzigen, legt de wet op dat hij dat onmiddellijk aan zijn advocaat meldt.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jan 2023 18:30

Art. 508/13 Ger.W. – laatste lid
Indien de voorwaarden die de begunstigde hebben toegestaan een beroep te doen op gedeeltelijk of volledig
kosteloze juridische tweedelijnsbijstand wijzigen, meldt de begunstigde dit onmiddellijk aan zijn advocaat.
Indien de voorwaarden die de rechtzoekende hebben toegestaan een beroep te doen op gedeeltelijk of volledig
kosteloze juridische tweedelijnsbijstand wijzigen, legt de wet op dat hij dat onmiddellijk aan zijn advocaat meldt.
Wat gebeurt er dat je dit niet doen en de tegenpartij vermoed dat dit met opzet is gebeurd? M.a.w je licht uw raadsman helemaal niet in.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 23 jan 2023 18:39

Er wordt van u verwacht dat u de wet volgt.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 jan 2023 18:46

Er wordt van u verwacht dat u de wet volgt.
Correct, want ik ben diegene die word gedaagd door een pro deo waarvan ik vermoed dat de tegenpartij niet het nodige doet. O.a. omdat de stukken naar voor gebracht verouderd zijn.

Bv. Gezinssamenstelling die de pro deo stuurt niet de correcte informatie meer bevat. En ik vermoed dat die pro deo dat niet weet van zijn cliënt.

Dus daarom ook de vraag LeenW wat gebeurt er als cliënt zelfs tot op de zitting die nieuwe informatie niet heeft meegedeeld met die pro deo.

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 23 jan 2023 19:10

In die situatie bent u een buitenstaander en hebt u geen zaken met eventuele sancties tegenover de tegenpartij. Voor u verandert er niets, een vonnis wordt bv. niet ongeldig omdat er onterecht een pro deo werd gebruikt of iets in die aard.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#7 , 23 jan 2023 19:17

In die situatie bent u een buitenstaander en hebt u geen zaken met eventuele sancties tegenover de tegenpartij. Voor u verandert er niets, een vonnis wordt bv. niet ongeldig omdat er onterecht een pro deo werd gebruikt of iets in die aard.
Is een vonnis die ik verdedig en niet wil veranderen maar goed. Wat wel is, is dat de verouderde stukken wel degelijk invloed kunnen hebben op de eisen. En gezien ik vermoed dat dit bewust is, daarom de vragen.

Dus er zullen eventuele sancties kunnen volgen.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2023 19:33

Er kunnen sancties volgen naar de persoon die ten oprechte een pro deo advocaat heeft gebruikt, maar dat verandert niets aan de zaak tussen u beiden als partijen.

Documenten die deze pro deo advocaat heeft ingediend of pleidooien die hij heeft gedaan blijven geldig.

In uw zaak kan u argumenteren dat de ingediende stukken verouderd zijn, maar welke advocaat deze ingediend heeft maakt voor u geen verschil.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 24 jan 2023 11:14

Inderdaad.
Mogelijk kan uw advocaat wel de correcte stukken opvragen aan de bevoegde diensten.
En neerleggen.

Devin
Topic Starter
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 feb 2023 21:02

Inderdaad.
Mogelijk kan uw advocaat wel de correcte stukken opvragen aan de bevoegde diensten.
En neerleggen.
Heb ik ook aangegeven...

Eiseres haar rechtsbijstand werd aangevraagd op 13 december 2022, ze verhuisd op 16 december 2022 naar haar nieuwe vriend en haar appartement die ze huurde staat te koop op 7 januari 2023

Verzoekschrift van haar raadsman werd neergelegd op de familierechtbank 10 januari 2023 met een gezinssamenstelling van haar oud adres en gebruik van alle oude gegevens. Wat is de logica hierin?

Mijn advocate wil dit in de conclusies laten zetten want zij denkt dat haar raadsman zich niks van zal aantrekken...

Volgens mij fraudeert ze opzettelijk omdat ze waarschijnlijk weet dat wanneer ze samenwoont met iemand geen aanspraak meer zal maken op een gratis kosteloos tussenkomst.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 03 feb 2023 11:34

Dat zal de rechter dan wel vaststellen als uw advocaat de juiste gegevens overmaakt.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”