Zelf verdedigen

overmeiren
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zelf verdedigen

#1 , 03 jan 2023 11:46

Dag allen,

Voor de familierechtbank ben ik zelf een zaak gestart in verband met allerlei monetaire discussies met mijn ex (gaat louter over roerende goederen en geld, geen huis of kinderen). Ik ga mij zelf verdedigen. Om geen fouten te maken wou ik hier op voorhand al enkele zaken aftoetsen. Tijdens de procedure toets ik dan de vormvereisten met de rechter af.

1) Op de openingszitting moet ik een voorstel tot conclusiekalender klaar hebben liggen. ik zou voorstellen 6 weken per persoon en dat dan 4 keer over en weer? Is dit realistisch voor de tegenpartij? Het is op zich ook geen heel complexe zaak. Op zich ben ik vrij flexibel.
2) Ik moet mijn stukken overdragen aan de advocaat van de tegenpartij ten laatste 8 dagen na de inleidingszitting, klopt dit? Dat is dan mijn redenering waarom ik het geld terugwil, tezamen met de bewijsstukken. Aangezien het gros van de zaken vrij duidelijk is (in mijn ogen) vermoed ik niet dat ik naar de specifieke wetgeving moet verwijzen (ik vermoed dat de rechter deze zelf kent)? Het gaat bijvoorbeeld over rekeningen die geplunderd zijn.
3) Ik zou zelf open blijven staan voor bemiddeling/verzoening (heb dit eerder geprobeerd, maar tegenpartij is niet komen opdagen). Is het 'done' om de advocaat van de tegenpartij op te bellen en dit voor de inleidingszitting voor te stellen, of is dit niet oké?

Alvast bedankt voor jullie tips!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding