Wat als je stopt met betalen?

Cufi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Wat als je stopt met betalen?

#1 , 28 nov 2022 22:38

God als mijn getuige, ik betaalde in het begin van de maand al mijn rekeningen, de overschot was om van te leven.
Ik heb mijn ex meermaals aangemaand actie te ondernemen, ze deed dit niet, ik nam drastische maatregelen, ze dagvaarde mij en stak op mij waarvoor ik haar aanmaande. (Andere zaak dan de schuld, maar ze won dit omdat de rechter geen politioneel onderzoek deed ook al vroeg ik dit expliciet. Bij de uitspraak van het vonnis deed de rechter alsof ze me dat niet had horen vragen. Ik was nochtans heel duidelijk en kreeg in dat moment bevestiging.)
We hadden een gezamelijke schuld, zij betaalde meermaals niet, kon wel betalen maar koos voor luxeproducten, schuld stijgt nu dagelijks veel meer en is terug bij af.

Als ik geen bezit behalve kledij en wasgerief heb en pertinent weiger te betalen, wat zijn de gevolgen voor mij?
Kunnen ze een tv en pc die ik “leen” van familie afpakken? Ik kan bewijzen dat de garantie niet op mijn naam staat.

Concreet: wat zijn de gevolgen als ge een incasso weigert te betalen maar zelf niets bezit? Ik heb ongeveer 1700 per maand netto.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 28 nov 2022 22:54

incasso heeft geen uitvoerende titel en kan GEEN goederen in beslag nemen

als zij menen ergens recht op te hebben zullen zij langs de rechtbank moeten passeren

Cufi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 nov 2022 22:55

En stel die deurwaarder komt maar kan niets opschrijven en ik weiger alsnog te betalen; wat is het ergste dat kan gebeuren?

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 28 nov 2022 23:09

Geleende meubels zullen niet werken, de deurwaarders kennen die trucjes al langer dan vandaag.

Cufi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 nov 2022 23:12

Dus stel ik haal mijn kot leeg en leef op pure basis en weiger alsnog te betalen.
Wat kunnen ze doen?

Ik heb altijd op tijd betaald, maar zie het nut daar niet meer van in omdat ik vasthang aan een wanbetaler die ervoor zorgde dat de schuld nu dagelijks stijgt. Wij hadden een goede regeling bij de bank, maar die verkocht ons dossier wegens haar nalatigheid.

Wijziging; haar nalatigheid = mijn ex haar nalatigheid.

LeenW
Berichten: 12811

#6 , 28 nov 2022 23:16

Loonbeslag is nog steeds deels mogelijk met die 1700 inkomen.

https://www.liantis.be/nl/nieuws/nieuwe ... racht-2022

Cufi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 nov 2022 23:23

Zeer slecht nieuws maar toch bedankt voor de informatie en snelle respons.

Ik begrijp niet waarom banken dossiers zomaar kunnen verkopen aan instanties die uw schuld per dag de hoogte in jagen als 1 kant van de partij altijd en op tijd betaalde. Dit is gewoon mensen kapot maken.

LeenW
Berichten: 12811

#8 , 28 nov 2022 23:28

Als u zegt bank, dan vermoed ik dat er 100% hoofdelijke aansprakelijkheid is? Dan maakt het in feite niet uit wie er betaalt of niet.

Cufi
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 28 nov 2022 23:31

Die bellen mij zelfs constant om de betaling die ik met de bank overeen kwam te verhogen.
De bank meldde me niet eens dat ze niet betaalde en verraste me met een aangetekende van die incasso.
Kopzorgen nu alom.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 01 dec 2022 21:03

Welke rechtbank indien burgerlijke zaak kan er niets via politie gevraagd worden want dat is strafrechtelijk.
In burgerlijke geschillen is politie (in principe) niet bevoegd.
Strafrechtelijke veroordelingen kunnen wel hun invloed hebben in een burgerlijke zaak.

Gezien we de aanleiding van uw redenering niet kennen kan er ook niet direct op gereageerd worden.

En u zal haar deel dan via rechtbank bij haar moeten halen.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”