Deurwaarder

Evib1981
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Deurwaarder

#1 , 31 okt 2022 19:33

Ik heb een vraag. Mijn vader moet door een strafbaar feit dat hij gepleegd heeft een schadevergoeding betalen aan zijn slachtoffer. Het is veel te veel om in 1 keer te betalen. En hij had een afbetaling aangevraagd van 400 euro per maand. Zijn advocaat heeft gezegr dat als de tegenpartij er niet mee tevreden is dat dan de deurwaarder kan komen om dingen aan te slaan.
Maar nu mijn vraag. Hij heeft zijn auto enkele weken geleden aan mij geschonken omdat hij er niet meer mee kan rijden. En hij heeft vorige maand zijn caravan ook verkocht waar hij niet meer naar toe kan gaan.
Kunnen ze die caravan en die auto nog opeisen omdat die verkocht/geschonken zijn tijdens het proces

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 31 okt 2022 20:50

Ja, dat kan gezien worden alsof hij zich bewust armer heeft gemaakt door dingen weg te schenken en zo zijn schuldeisers te bedriegen.

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 31 okt 2022 22:02

Kan inderdaad en kan redelijk vlug door GDW worden vastgesteld via een aantal controles in databanken. Ook bankrekeningen enz kunnen worden geblokkeerd gezien een uitvoerbaar vonnis.
Alle eigendommen en alle verdachte schenkingen kunnen worden opgevraagd.
Hou er rekening mee dat een wagen van € 15.000 bij veiling maar mogelijk 1/2 oplevert dus GDW zal voor een veel groter bedrag dan schade in beslag nemen.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2022 22:50

Ik raad u aan om samen met uw vader dringend contact op te nemen met het CAW of het plaatselijk ocmw om een regeling te treffen of bemiddeling aan te vragen. Ook met een deurwaarder kan men een afbetalingsplan afsluiten, al dan niet na bemiddeling door OCMW of CAW. Het geeft inderdaad een heel slechte indruk als hij zaken "veilig stelt" en zo in feite zijn "slachtoffer" benadeelt hetgeen zijn kansen op ruime afbetalingsmogelijkheden verkleint.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

100x
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2022 02:10

Ik heb daar mijn twijfels wel over want die deurwaarder heeft zelfs nog geen bewarend beslag gelegd. Jullie doen het hier uitschijnen of zelfs nog voor er een overeenkomst of niet is gesloten (de TS zegt hier zelfs niet of de DW zijn bod wel of niet aangenomen heeft) de DW al kan uitvoeren. Ook vermeld de TS niet over welk bedrag het hier gaat. Niet vergeten dat een DW nog wel eerst (wettelijk verplicht) moet nakijken of het slachtoffer niet voorkomt in de lijst van personen wiens inboedel niet kan in beslag gelegd worden.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 02 nov 2022 18:02

Er is een strafvonnis en dat zal vermoedelijk wel betekend zijn.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 nov 2022 22:07

Voor zover ik uit het topic van TS kan opmaken werd er een afbetaling voorgesteld aan het slachtoffer en is er nog geen sprake van een deurwaarder. Vandaar dat ik TS naar het CAW of het OCMW verwijs ter voorkoming van een deurwaarderstussenkomst. Vanaf het moment dat er een deurwaarder aan te pas komt, zullen de sommen nog verhoogd worden met deurwaarderskosten. Het lijkt me dan ook opportuun dat TS het topic verder uitdiept en meer uitleg verstrekt en vooral welke inspanningen hij al geleverd heeft, waar werden de gelden uit de verkoop van de caravan aan besteed? Heeft de vader regulier werken en/of een regulier inkomen? En de allerbelangrijkste vraag, is hij überhaupt bereid om het slachtoffer zo snel mogelijk schadeloos te stellen of wil hij zich onvermogend laten verklaren? Allemaal belangrijke vragen en vooral antwoorden, om de kans op afbetaling te doen slagen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”